AKTS - Bilim Tarihi
Bilim Tarihi (HUM360) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilim Tarihi | HUM360 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere; antik dönemde bilimsel faaliyetlerin ana hatlarını öğretmek, bilim-felsefe, bilim-toplum, bilim-iktidar ilişkilerini ve sosyal-ekonomik yapının tarihi dönemlere göre bilimsel faaliyetlere etkisini kavratmak; Orta Çağ’da Doğu ve Batı uygarlıklarında bilimin gelişimini ve karşılıklı etkileşimleri vurgulamak; modern bilimde yöntemin anlaşılmasını sağlamak, bilimin çağımızdaki önemini göstermek ve sahte bilimlerden farkını ortaya koymak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Modern bilimin ve bilimsel düşüncenin tarihsel temelleri ve gelişim süreci; Dünyayı tanımanın farklı toplumlar ve kültürler üzerindeki etkisi; bilimin gelişiminin sanat ve dinler gibi farklı alanlarla ilişkisi ve etkileri; eski çağlardan günümüze bilimsel ilerlemenin ana konuları ve kazanımları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Tarihine Giriş ve Temel Kavramlar -Bilim Tarihi Disiplinin Doğuşu (George Sarton, Aydın Sayılı, Salih Zeki Bey, Adnan Adıvar) | Colin Ronan, Bilim Tarihi s. 1-66 . Yavuz Unat- Hüseyin Gazi Topdemir, Bilim Tarihi Disiplini ve Bilim Tarihine Farklı Yaklaşımlar, George Sarton, Bilim Tarihi (çev: Remzi Demir) |
2 | Antik Dönemde Bilim -Mısır, Mezopotamya, Hindistan, Çin, Antik Yunan Uygarlıkları - Helenistik Dönem ve Roma Uygarlığı | Kaynak kitapların ilgili bölümü (özellikle Tobby Huf’ın Erken Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi adlı eseri.) |
3 | Orta Çağ’da Bilim -Antik Yunan Felsefesinin Hristiyanlaştırılması ve İslamileştirilmesi -Skolastik Düşüncenin Yükselişi -Antik Yunan Metinlerinin Arapçadan Latinceye çevrilmesi | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
4 | İslam Uygarlığında Bilim ve Türklerin Bilimsel Faaliyetlerinin İslam Uygarlığındaki Yeri -Emeviler Dönemi -Abbasiler Dönemi -Karahanlılar Dönemi -Gazneliler Dönemi -Selçuklular Dönemi | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
5 | Rönesans/Modern Bilimin Doğuşu -Sanat -Mühendislik -Bilim | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
6 | Bilimsel Devrimler/Modern Bilimin Doğuşu -Galileo -Kepler -Copernicus -Newton | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
7 | Aydınlanma Döneminde Bilim -Bilim Akademileri -Bilimsel Yöntem -Francis Bacon -Rene Descartes | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
8 | Ara Sınav | Sözlü Sunum |
9 | Endüstri Devrimi, Bilim ve Teknolojinin Üretime Etkisi (XVIII. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
10 | Modern Çağda Bilim (XIX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
11 | Bilim ve Felsefe Arasındaki Ayrım | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
12 | Modern Bilimlerin Türkiye’ye Girişi ve Osmanlı Döneminde Bilim (XIX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
13 | Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilimsel Gelişmeler -Üniversite Reformu -Yurt dışına gönderilen öğrenciler ve Türkiye’ye döndükten sonraki çalışmaları -Eğitim, bilim ve teknoloji alanlarında kurumsal gelişmeler | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
14 | Modern Çağda Bilim (XX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
15 | Modern Çağda Bilim (XXI. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
16 | Final | Sözlü Sunum |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Ronan, Colin A., The Cambridge Illustrated History of The World Science, Cambridge University Press, London, 1983. |
---|---|
2. 2- Tekeli, Sevim vd., Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayıncılık, Ankara 2021. | |
3. 3- Mason, Stephen F., Bilimler Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2019. | |
4. 4- Huff, Toby E., Erken Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi- İslam Dünyası, Çin ve Batı |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 60 |
Sunum | 1 | 40 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | - | - |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır. | |||||
2 | Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
3 | Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||
4 | Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |||||
5 | Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır. | |||||
7 | Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır. | |||||
8 | Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder. | |||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır. | X | ||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder. | |||||
11 | Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X | ||||
12 | Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder. | |||||
13 | Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 100 |