AKTS - Bağımlılık Psikolojisi

Bağımlılık Psikolojisi (PSY528) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bağımlılık Psikolojisi PSY528 Alan Seçmeli 3 2 0 4 8
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Sosyal Bilimler Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi STAFF
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere bağımlılığın nedenlerini, çeşitli değerlendirme stratejilerini ve farklı tedavi yaklaşımlarını tanıtmayı amaçlamaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Genetik, psikolojik, çevresel ve sosyal/kültürel faktörler dahil olmak üzere bağımlılıkların nedenlerine ilişkin mevcut bilimsel anlayışı gözden geçirip özetlemek
  • Yaygın olarak kullanılan klinik değerlendirme araçlarını tanımlayın ve teşhis, tedavi planlaması ve tedavi sonuçlarındaki rollerini anlamak
  • Bağımlılıkla ilgili olarak cinsiyet, etnik köken, kültür, cinsellik ve sosyal sınıf gibi faktörlerin farklı etkilerini öğrenmek
  • Birlikte ortaya çıkan psikolojik bozuklukların bağımlılık bozuklukları üzerindeki etkisini anlamak
Dersin İçeriği Çeşitli bağımlılık türlerinin nedenleri ve tedavisi, biyolojik ve psikolojik yaklaşımları, başetme yöntemleri ve müdahale stratejileri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Giriş
3 Etiyoloji İlgili makaleler
4 Bağımlılığın Biyolojik Temelleri ve Motive Edici Teorileri İlgili makaleler
5 Bağımlılık Tedavisi ve Tedavi Aramaya Genel Bakış İlgili makaleler
6 Klinik Değerlendirme - 1. Bölüm İlgili makaleler
7 Klinik Değerlendirme - 2. Bölüm İlgili makaleler
8 Doğal İyileşme ve Zorlukları İlgili makaleler
9 Grup Tedavisi İlgili makaleler
10 Komorbid Psikopatolojinin Tedavisi İlgili makaleler
11 Bilişsel Davranışçı Terapi İlgili makaleler
12 Motive Edici Görüşmeler İlgili makaleler
13 Acil Durum Yönetimi İlgili makaleler
14 Rahatsızlığın tekrar etmesini önleme İlgili makaleler
15 Bağımlılık Tedavisi Zorlukları İlgili makaleler
16 Zarar azaltma İlgili makaleler

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2012). Motivational interviewing: Helping people change (3rd Edition). New York: Guilford Press.
2. Miller, W.R., Forcehimes, A.A., & Zweben, A. (2019). Treating addiction: A guide for professionals (2nd Edition). New York: Guilford Press.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 20
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 5
Projeler 4 75
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Profesyonel ilişki üzerine teorik ve ampirik verileri bilmek. Kişilerarası ilişkiler, güç ilişkileri, sınır sorunları, terapötik ittifak ve müdahale ortamının bir işlevi olarak terapötik/profesyonel ilişkideki dalgalanmalar hakkında bilgiye sahip olmak. X
2 Motivasyon, kaynaklar, değerler, kişisel önyargılar ve kişinin faaliyet gösterdiği makro (iş, ulusal normlar) ve mikro (aile, cinsiyet farklılıkları) ortam hakkında benlik bilgisine sahip olmak. X
3 Etkili iletişim, yakınlığın kurulması ve sürdürülmesi, mesleki ilişkilerde güven ve saygının oluşturulması ve sürdürülmesi için gerekli becerileri edinmek. X
4 Diğer profesyonellerle çalışırken yükümlülüklerini kabul etmek, başkalarına karşı duyarlı olmak ve kendini etik bir şekilde konumlamak. X
5 Ölçme yöntemleri, kültürel bağlamda hizmet verilen popülasyonların bilgisi, insani gelişme ve teşhis gibi ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerileri ile birlikte veri toplama ve işleme, hipotez oluşturma ve uygun olduğunda tanı koyma, rapor yazma gibi gerekli becerilere sahip olmak ve bir eylem planı oluşturmak. X
6 Çiftler, aileler, gruplar ve organizasyonlar gibi bireyler ve sistemlerle bir dizi çeşitli müdahaleyi öğrenmek, uygun müdahale yöntemlerini seçmek ve uygulamak. X
7 Eleştirel akıl yürütme becerilerini kullanarak bilgiyi analiz etmek, kritik bir problemin çözümüne yönelik kavramsal bir çerçeve geliştirmek ve bunu danışana iletmek. X
8 Profesyonel bağlamda ve bazı durumlarda akademik bağlamda projeler geliştirebilmek ve yürütebilmek için araştırma yürütme konusunda yeterli becerilere sahip olmak. Çeşitli araştırma yaklaşımlarının sosyal sistemlere uygulamak. X
9 Etik ilke ve etik karar verme süreci, olası etik ikilemlerin proaktif olarak belirlenmesi ve etik ikilemlerin çözümü konusunda bilgi ve becerilere sahip olmak. X
10 Denetime açık, iyi hazırlanmış, zamanı verimli kullanabilen, sınırların farkında olan, öğrenme yaklaşımlarını belirli değerlendirme kriterlerine bağlayabilen ve geribildirime açık bir tavırla süpervizyon almayı öğrenmek. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 4 64
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 6 24
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 198