AKTS - Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş

Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş (MATH545) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş MATH545 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, simetrik anahtarlı kriptografi ve kriptografideki istatistiksel yöntemlerin öğrenilmesi amacıyla oluşturulmuştur.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • simetrik anahtarlı kriptografinin temellerini anlar
  • blok tipi algoritmaların yapılarını anlar
  • kimlik denetimini sağlayan algoritmaların yapılarını anlar
  • kriptografik özet fonksiyonların yapılarını anlar
  • simetrik anahtarlı kriptografi alanındaki yarışmaları takip eder
  • kriptografideki istatistiksel yöntemleri öğrenir
Dersin İçeriği Kriptografinin temelleri, blok tipi algoritmalar, DES, AES yarışması, kimlik denetimi, kullanım modları, kriptografik özet fonksiyonlar, çakışma direnci, doğum günü atağı, Merkle Damgard yapısı, MD5, SHA-1, SHA-3 yarışması, Keccak, kimlik denetimi ve şifreleme, CAESAR yarışması, kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi, hipotez testi, rastgel

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kriptografinin temelleri Kitap 1: 1-25
2 Kriptografinin temelleri Kitap 1: 25-45
3 Blok tipi algoritmalar Kitap 1: 223-250
4 DES, AES yarışması Kitap 1: 250-259, Kitap 2:1-9, Kitap 2: 81-89
5 Kriptografik özet fonksiyonlar, doğum günü atağı, çakışma direnci Kitap 1: 321-376
6 Merkle-Damgard yapısı, MD5, SHA-1 Kitap 1: 321-376
7 SHA-3 yarışması, Keccak
8 Kullanım modlarıyla kimlik denetleme Kitap 3: 93-125
9 Kimlik Denetimi ve Şifreleme Makale 1, Makale 2
10 Kimlik Denetimi ve Şifreleme Algoritmaları Kitap 3: 125-141
11 CAESAR yarışması
12 Dizilerde rastgelelik, rastgelelik testleri, hipotez testi Kitap 1: 169-187
13 Fark atağı, doğrusal atak, DDT, LAT
14 Kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi
15 Genel tekrar
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. A handbook of applied cryptography, Alfred J. Menezes, Paul C. van Oorschot, Scott A. Vanstone
Diğer Kaynaklar 2. The Design of Rijndael AES - The Advanced Encryption Standard, Daemen, Joan, Rijmen, Vincent, Springer-Verlag, 2002.
3. Introduction to Cryptography, J. A. Buchmann, Springer-Verlag, 2000.
6. Tez: Analysis and Design of Authenticated Encryption Modes, Elena Andreeva, master thesis.
6. Makale 1: OCB: A Block-Cipher Mode of Operation for Efficient Authenticated Encryption, Crypto 2001, Rogaway et. al.
6. Makale 2: Authenticated-Encryption with Associated-Data, Phillip Rogaway, http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/papers/ad.pdf

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum 1 10
Projeler 1 10
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 9 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir X
2 Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. X
3 Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir X
4 Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir X
5 Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. X
6 Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir X
7 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. X
8 Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. X
9 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. X
10 Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 9 9
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler 5 2 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 125