AKTS - Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş
Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş (MATH545) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş | MATH545 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, simetrik anahtarlı kriptografi ve kriptografideki istatistiksel yöntemlerin öğrenilmesi amacıyla oluşturulmuştur. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kriptografinin temelleri, blok tipi algoritmalar, DES, AES yarışması, kimlik denetimi, kullanım modları, kriptografik özet fonksiyonlar, çakışma direnci, doğum günü atağı, Merkle Damgard yapısı, MD5, SHA-1, SHA-3 yarışması, Keccak, kimlik denetimi ve şifreleme, CAESAR yarışması, kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi, hipotez testi, rastgel |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kriptografinin temelleri | Kitap 1: 1-25 |
2 | Kriptografinin temelleri | Kitap 1: 25-45 |
3 | Blok tipi algoritmalar | Kitap 1: 223-250 |
4 | DES, AES yarışması | Kitap 1: 250-259, Kitap 2:1-9, Kitap 2: 81-89 |
5 | Kriptografik özet fonksiyonlar, doğum günü atağı, çakışma direnci | Kitap 1: 321-376 |
6 | Merkle-Damgard yapısı, MD5, SHA-1 | Kitap 1: 321-376 |
7 | SHA-3 yarışması, Keccak | |
8 | Kullanım modlarıyla kimlik denetleme | Kitap 3: 93-125 |
9 | Kimlik Denetimi ve Şifreleme | Makale 1, Makale 2 |
10 | Kimlik Denetimi ve Şifreleme Algoritmaları | Kitap 3: 125-141 |
11 | CAESAR yarışması | |
12 | Dizilerde rastgelelik, rastgelelik testleri, hipotez testi | Kitap 1: 169-187 |
13 | Fark atağı, doğrusal atak, DDT, LAT | |
14 | Kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi | |
15 | Genel tekrar | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. A handbook of applied cryptography, Alfred J. Menezes, Paul C. van Oorschot, Scott A. Vanstone |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. The Design of Rijndael AES - The Advanced Encryption Standard, Daemen, Joan, Rijmen, Vincent, Springer-Verlag, 2002. |
3. Introduction to Cryptography, J. A. Buchmann, Springer-Verlag, 2000. | |
6. Tez: Analysis and Design of Authenticated Encryption Modes, Elena Andreeva, master thesis. | |
6. Makale 1: OCB: A Block-Cipher Mode of Operation for Efficient Authenticated Encryption, Crypto 2001, Rogaway et. al. | |
6. Makale 2: Authenticated-Encryption with Associated-Data, Phillip Rogaway, http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/papers/ad.pdf |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 5 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 10 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 9 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir | X | ||||
2 | Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. | X | ||||
3 | Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir | X | ||||
4 | Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir | X | ||||
5 | Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. | X | ||||
6 | Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir | X | ||||
7 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
8 | Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. | X | ||||
9 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. | X | ||||
10 | Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Projeler | 1 | 10 | 10 |
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 |