AKTS - Spektral Temsiller ve Sınırsız Operatör Teorisi

Spektral Temsiller ve Sınırsız Operatör Teorisi (MATH659) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Spektral Temsiller ve Sınırsız Operatör Teorisi MATH659 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere modern operatör teorisi ve uygulamaları hakkında fikir vermek için tasarlanmıştır. Bu derste Hilbert uzaylarının bazı sınırlı doğrusal operatörlerinin kısa bir tekrarından sonra projeksiyon operatörleri ve spektral aileden bahsedilecektir. Spektral aileyi kullanarak özeşlenik operatörlerin spektral temsili elde edilecektir. Daha sonra sınırsız doğrusal operatörlerin teorisinden bahsedilecektir. Üniter operatörlerin spektral temsili ve sonucu olarak mutlaka sınırlı olmayan öz eşlenik operatörlerin spektral temsili tartışılacaktır. Son olarak sınırsız operatörlerin Kuantum Mekaniğindeki uygulamaları ve Heisenberg belirsizlik ilkesinden söz edilecektir. Bu ders Analiz ve uygulamaları konularında ilerlemek isteyen Matematik Bölümü öğrencilerine yöneliktir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Hilbert uzayı projeksiyon operatörlerinin tanımını ve özelliklerini bilir
  • Özeşlenik operatörlerin spektral temsilinin ifadesini ve temellerini bilir
  • Sınırsız operatör teorisinin temellerini bilir, tanım kümesinin sınırsız bir operatör için önemini bilir
  • Teorik bilgiyi somut problemlere uygulayabilir
Dersin İçeriği Hilbert uzayı projeksiyon operatörleri ve özellikleri, spektral aile, özeşlenik operatörlerin spektral temsili, Hilbert uzayı sınırsız operatörleri, Üniter ve mutlaka sınırlı olmayan özeşlenik operatörlerin spektral temsili, sınırsız operatörlerin Kuantum Mekaniğindeki uygulamaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Hilbert uzayı operatörlerinin tekrarı [1], 3.10, 9.1, 9.2
2 Hilbert uzayı operatörlerinin tekrarı [1], 9.3, 9.4
3 Hilbert uzayı projeksiyon operatörleri ve spektral aile [1], 9.5, 9.6, 9.7
4 Sınırlı özeşlenik bir operatörün spektral ailesi [1], 9.8
5 Sınırlı özeşlenik bir operatörün spektral temsili [1], 9.9, 9.10
6 Sınırlı özeşlenik bir operatörün spektral temsili [1], 9.9, 9.10
7 Sınırlı özeşlenik bir operatörün spektral ailesinin spektral özellikleri [1], 9.11
8 Tekrar ve Ara Sınav
9 Hellinger –Toeplitz teoremi Hilbert uzayı sınırsız operatörleri [1], 10.1, 10.2
10 Kapalı doğrusal operatörler ve kapanış [1], 10.3
11 Özeşlenik operatörlerin spektral özellikleri Üniter operatörlerin tekrarı [1], 10.4
12 Üniter bir operatörün spektral temsili [1], 10.5
13 Cayley dönüşümü ve özeşlenik operatörlerin spektral temsili [1], 10.6
14 Çarpım ve türev operatörleri [1], 10.7
15 Durumlar, gözlenebilirler, pozisyon ve momentum operatörleri, Heisenberg belirsizlik ilkesi [1], 11.1, 11.2
16 Tekrar

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. E. Kreyszig, , Introductory Functional Analysis with Applications, Wiley Clas
2. Yurij M. Berezansky, Zinovij G. Sheftel, Georgij F. Us, Functional Analysis Vol. II, Birkhӓuser,1996.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 30
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir X
2 Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. X
3 Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir X
4 Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir X
5 Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. X
6 Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir X
7 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. X
8 Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. X
9 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. X
10 Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 5 15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 12 12
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 12 12
Toplam İş Yükü 125