AKTS - Ölçüm Teorisi ve Fonksiyonel Analiz
Ölçüm Teorisi ve Fonksiyonel Analiz (MATH651) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ölçüm Teorisi ve Fonksiyonel Analiz | MATH651 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders Ölçüm Teorisi ve Fonksiyonel Analiz’in seçme konularından oluşan bir lisansüstü dersidir. Dersin amacı Fonksiyonel Analiz dalında araştırma yapmak isteyen öğrencilerin sağlam bir temel alması ve modern fikir ve teknikleri görmesi olmakla beraber, ders lisans düzeyi Fonksiyonel Analiz bilgilerini ilerletmek isteyen öğrencilere de açıktır. Birçok konu, ayrıntılı ispatlar ile işlenecektir; bu yüzden öğrencilerin zorlanmaması için topolojik uzaylar, ölçüm uzayları ve integral, Banach ve Hilbert uzayları ve operatörleri geniş şekilde tekrar edilecektir. Kompakt Hausdorff uzayı X için, C(X)’in ayrıntılı bir analizi yapılacak, sonra da ayrılabilir bir Hilbert uzayının sınırlı özeşlenik operatörleri için Sürekli ve Borel Fonksiyonel Kalkülüs ve Spektral Teorem işlenecektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Topolojik ve metrik uzaylar, ölçüm uzayları ve integral, Banach uzayları ve 4 yapısal Banach uzayı teoremi, C(X)?in bir analizi ve Stone?Weierstrass teoremi ve uygulamaları, Hilbert uzayları ve Hilbert demetleri, sürekli ve Borel fonksiyonel kalkülüs ve spektral teoremi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Topolojik ve Metrik uzayların tekrarı | [1], 1.2-1.3, 1.6-1.7 [2], 4.1-4.2 |
2 | Ölçüm uzayları ve Lebesgue ölçümünün tekrarı | [1], 2.1-2.2, 2.4 |
3 | Ölçüm uzayları ve Lebesgue ölçümünün tekrarı | [1], 2.1-2.2, 2.4 |
4 | Lebesgue integrali ve yakınsaklık teoremlerinin tekrarı | [1], 2.5-2.6 |
5 | Lebesgue integrali ve yakınsaklık teoremlerinin tekrarı | [1], 2.5-2.6 |
6 | Normlu uzaylar, Banach uzayları ve sınırlı doğrusal operatörler | [1], 3.1 [2], 5.1 |
7 | Banach uzaylarının 4 temel teoremi: Hahn - Banach teoremi, Açık Gönderim ve Kapalı Grafik teoremleri, Düzgün Sınırlılık Prensibi. | [1], 3.3-3.4 [2], 5.2-5.3 |
8 | C(X) ve altcebirleri: Stone – Weierstrass teoremi | [1], 3.5 |
9 | C(X)’in idealleri ve homomorfizmaları | [1], 3.7 |
10 | L^p uzayları | [2], 6.1 |
11 | Hilbert uzaylarının tekrarı | [1], 5.1 [2], 5.5 |
12 | Hilbert demetleri ve spektral ölçüler | [1], 5.2 |
13 | Hilbert demetleri ve spektral ölçüler | [1], 5.2 |
14 | Sürekli fonksiyonel kalkülüs | [1],5.3- 5.4 |
15 | Sürekli fonksiyonel kalkülüs | [1],5.3- 5.4 |
16 | Borel fonksiyonel kalkülüs ve Spektral teorem | [1], 5.5 |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. N. Weaver, Measure Theory and Functional Analysis, World Scientific, 2013. |
---|---|
2. G. B. Folland, Real Analysis Modern Techniques and Their Applications, Wiley, 1999. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 4 | 40 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir | X | ||||
2 | Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. | X | ||||
3 | Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir | X | ||||
4 | Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir | X | ||||
5 | Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. | X | ||||
6 | Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir | X | ||||
7 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
8 | Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. | X | ||||
9 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. | X | ||||
10 | Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 6 | 24 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 |