AKTS - Zaman Serileri Analizi

Zaman Serileri Analizi (MATH640) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Zaman Serileri Analizi MATH640 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, zaman serileri analizi hakkında bilgi ve beceriyi güncel yöntem ve yazılım kullanarak sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • zaman serileri hakkında temel bilgilere sahip olması ve sağlık, iklim, finans ve diğer alanlardaki uygulamalarını gösterebilmesi
  • zaman serisi modelleri hakkında istatistiksel çıkarımlar yapabilmesi
  • birim kök testleri yapabilmesi
  • veri setlerine derste öğrenilen fikirleri uygulayabilmesi ve analizlerin sonuçlarını yorumlayabilmesi
Dersin İçeriği Ekonomik zaman serilerinin grafiksel gösterimi, ergodiklik ve durağanlık, stokastik fark denklem modelleri, otoregresif süreçler, hareketli ortalama süreçleri, ARMA modelleri, zaman serilerinde tahmin, ekonometrik modeller ile ARMA süreçleri arasındaki ilişki, Granger tipi nedensellik, nedensellik testleri, vektör otoregresif süreçler, durağan olmayan süreçler, birim kök testleri, tek denklemli modellerde eşbütünleşme, vektör otoregresif modellerde eşbütünleşme.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ekonomik zaman serilerinin grafiksel gösterimi, ergodiklik ve durağanlık s. 5-21
2 Stokastik fark denklem modelleri s. 49-56
3 Otoregresif süreçler s. 27-56
4 Hareketli ortalama süreçleri s. 57-67
5 ARMA modelleri s. 67-73
6 Zaman serilerinde tahmin s. 75-84
7 Ekonometrik Modeller ile ARMA Süreçleri arasındaki ilişki s. 87-88
8 Granger tipi nedensellik s. 93-101
9 Nedensellik testleri s. 102-114
10 Vektör Otoregresif Süreçler s. 125- 149
11 Durağan Olmayan Süreçler s. 153-162
12 Birim kök testleri s.163-179
13 Tek Denklemli Modellerde Eşbütünleşme s. 199-205
14 Vektör Otoregresif Modellerde Eşbütünleşme s. 206-229
15 Genel tekrar
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Introduction to modern time series analysis, Kirchgässner, G. Wolters, J, Springer Science & Business Media, 2007.
2. Applied econometric time series, Enders, W. John Wiley & Sons, 2008.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 40
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir X
2 Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. X
3 Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir X
4 Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir X
5 Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. X
6 Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir X
7 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. X
8 Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. X
9 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. X
10 Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 5 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 25 25
Toplam İş Yükü 125