AKTS - İtki Sistemleri II
İtki Sistemleri II (ASE407) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İtki Sistemleri II | ASE407 | 7. Dönem | 3 | 1 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
ASE306 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; uzay araçları itki sistemlerini öğretmek, edinilen bilgileri uzay aracı itkisinde nasıl uygulanacağı konusunda eğitmek, uzay itki sistemleri konusunda aeraştırma yapmaya teşvik etmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; |
Dersin İçeriği | Uçak motorlarında aerotermodinamik performans; turbojet, turbofan ve turboprop motorlarda İdeal olmayan çevrim analizi; eksenel ve radial kompresörler ve türbinlerde yükleme karakteristikleri; dönme olmayan bileşenlerin performansı: hava alığı, nozül ve yanma odaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtılması; amaç, süreç, beklentiler ve değerlendirme hakkında bilgi verilmesi. İdeal çevrim analizi. | |
2 | Karakteristikler metodu, karakteristikler metoduile süpersonik nozül tasarımı | |
3 | Katı yakıtlı roketler, çeşitleri, yanma hızı özgül impuls. | |
4 | Sıvı yakıtlı roket motoru temelleri, yakıt ve yakıt besleme sistemleri, tanklar ve tank basınçlandırması, turbo pompa sistemi. | |
5 | Sıvı yakıt çeşitleri, özellikleri, oksidanlar, tekli yakıtlar, gaz yakıtlar, güvenlik ve çevresel konular | |
6 | Sıvı ve hybrid yakıtların yanması, yanma odası, yanma süreci, ateşleme ve yanma kararsızlıkları. | |
7 | Turbo-pompalar ve motor tasarımı, tekli ve çoklu roket itki sistemleri performansı, yakıt bütçesi. | |
8 | Katı yakıt temelleri, temel performans ilişkileri, yanma hızı, tane konfigürasyonu, tane içi gerinim ve gerilme. | |
9 | Sıvı yakıt yanması, fiziksel ve kimyasal işlemler, ateşleme uzaması ve itki sonlandırması. Yanma kararsızlıkları, güvenlik ve çevresel konular. | |
10 | Katı yakıtlı motor tasarımı. Yanma odası ve motor dış kabuk durumları, nozül, ateşleme aksamı, roket motor tasarım yaklaşımı. | |
11 | Nozül performans özellikleri, ideal roket nozül konfigüreasyonu, nozül genişleme süreçleri, gerçek nozül, değişken itki için nozül konumlandırması. | |
12 | İtki yönlendirme, itki odası tasarımı, tek nozül ile itki yönlendirmesi, çoklu nozül le itki yönlendirmesi, testleri, araca bütünlenmesi. | |
13 | Roket egzos gaz sütunu, gaz sütunu görünüşü ve akış davranışı, etkileri, itki sistemi seçimi. | |
14 | Elektrikli itki sistemi, çeşitleri. | |
15 | Elektrikli itki. | |
16 | Ders Tekrarı, Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Philip Hill (Author), Carl Peterson (Author) Mechanics and Thermodynamics of Propulsion 2nd Edition, Pearson, 1991 |
---|---|
2. G. C. Oates, Aerothermodynamics of Gas Turbine and Rocket Propulsion, 3rd Ed., AIAA Education Series, 1997. | |
3. George P. Sutton, Oscar Biblarz, “Rocket Propulsion Elements”, 9th Edition |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | 4 | 10 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 4 | 10 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 12 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve havacılık ve uzay mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Havacılık ve Uzay mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya havacılık ve uzay mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney ve düzeneği tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; havacılık ve uzay mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | Havacılık ve uzay mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||
12 | Aerodinamik, havacılık ve uzay mühendisliğinde kullanılan malzemeler, yapılar, itki, uçuş mekaniği, kararlılık ve kontrol konularında bilgi sahibi olma ve Havacılık mühendisliği problemlerine uygulama becerisi. | X | ||||
13 | Yörünge Mekaniği, konum belirlenmesi ve denetim, telekomünikasyon, uzay yapıları ve roket itkisi konularında bilgi sahibi olma. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 4 | 2 | 8 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | 1 | 4 | 4 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 4 | 16 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 140 |