AKTS - Tıp Hukuku

Tıp Hukuku (MED326) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tıp Hukuku MED326 Alan Seçmeli 2 0 0 1 2
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Ahmet SALTIK
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tıp hukuku ve etik, gün geçtikçe karmaşıklığı artan nispeten yeni bir hukuk alanıdır. Tartışmalı ve çağdaş, tıp hukuku ve etiği, bu Kurstaki derslerden umulduğu gibi, genellikle kendi toplumumuzun bir yansıması olarak hareket eder. Kurs boyunca, tıp uzmanından "o" ve hastadan "o" olarak bahsedilir. Analojinin basmakalıp doğasından pişmanlık duyulurken, betimlemeler kabul edilmiş ve sıradandır. Ders, okuyucunun sonraki derslerde ortaya çıkan sorunları anlaması için Etik kavramlara bir girişle başlar.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tıp hukuku ve etiğinin doğası hakkında temel bir anlayış kazanır.
  • Yasanın nereye yerleştirileceğini anladığını gösterir.
  • Birincil kaynakları okumanın önemini takdir eder.
  • Etik teorilerin biyoetikle ilişkisini anlar.
  • Farklı etik teorileri takdir eder.
  • Etik ikilemleri tanıma ve bunları çözmek için etik teorileri uygulama becerisi gösterir.
  • Gizliliğin rolü için etik temeli takdir eder ve profesyonel rehberliğin rolünü takdir edebilir.
  • Tıbbi kayıtların gizli kalması ilkesinin istisnalarını anlar.
  • Yetkin çocukta gizliliğin rolünü anladığını gösterir.
  • Kaynak tahsisinin gerçekliğini takdir eder.
  • Günlük ve günlüklerin alaka düzeyini kavrar.
  • Yargı denetimi davalarına yargı yaklaşımını anlar.
  • İstisnai kriterlerin uygulanmasını takdir eder.
  • Hasta ile tıp uzmanı arasında ne zaman bir bakım görevi kurulduğunu anlar.
  • Bir özen yükümlülüğü ihlali ortaya çıktığında takdir eder.
  • Nedensellik / nedensellik kurallarını takdir eder.
  • Tıbbi ihmali tam olarak anladığını gösterir.
  • Rızanın önemini takdir eder ve temel unsurları tanımlar.
  • Bilgilendirilmiş rızanın önemini takdir eder.
  • Önceden alınan kararları biraz anladığını gösterir.
  • Reşit olmayan bir kişinin tıbbi tedaviye rıza gösterebileceği durumları takdir eder.
  • Mahkemenin bir çocuğun tıbbi tedaviyi reddetmesine yaklaşımını anlar.
  • Sorunların karmaşıklığına ilişkin bir takdir geliştirir.
  • 1983 türk nüfus planlaması kanununun hükümlerini anlar.
  • Bir fetüsün yasal statüsünü anlar.
  • Vücudun mülk olup olmadığını değerlendirir ve organ bağışı ile ilgili konuları anlar.
  • Ötenazi ve yardımlı intihar arasındaki farkı anlar.
  • Yardımlı intiharın yasal tanımını takdir eder ve etik argümanları anlar.
  • Kalıcı vejetatif durumdaki bir hastadan tedaviyi durdurma veya geri çekme ile ilgili konuları anlar.
  • Tıbbi malpraktis kavramını hukuki bir kavram olarak ve hukuksal dayanağını yargı içinde kavrar.
Dersin İçeriği Tıp hukuku ve etiği, etik teorileri, gizlilik, kaynak tahsisi, tıbbi ihmal, rıza, kapasite ve bilgi ifşası, rıza ve ehliyetsiz hasta, ruh sağlığı hukuku, destekli gebelik, kürtaj, organ bağışı, yaşam sonu kararları, yardımlı intihar ve ötenazi, DNR ve diğerleri, tıbbi yanlış uygulama.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tıp hukuku ve etiğine giriş -
2 Etik teorilere giriş -
3 Gizlilik -
4 Kaynak tahsisi -
5 Tıbbi ihmal -
6 Rıza, kapasite ve bilgi ifşası -
7 Rıza ve yetersiz hasta -
8 Ara Sınav -
9 Ruh sağlığı hukuku -
10 Yardımlı gebelik -
11 Kürtaj -
12 Organ bağışı -
13 Yaşam sonu kararları (1): Yardımlı intihar ve ötenazi -
14 Yaşam sonu kararları (2) : DNR ve diğerleri -
15 Tıbbi hata -
16 Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Beginning Medical Law. C. Carr, 1st published 2015 by Routledge, NY, ISBN: 978-1-138-01301-8 (hbk)
2. Medical Ethics and Law, A curriculum for the 21st Century. D. Wilkinson, J. Herring, J. Savulescu, 3rd Ed., 2019, eBook ISBN: 9780702075971, Paperback ISBN: 9780702075964
3. Medical Law: A Very Short Introduction. Charles Foster. 1at ed. 2013 by Oxford Univ. ISBN-13: 978-0199660445
4. Tıp ve Sağlık Hukuku El Kitabı. Hakan Hakeri. 2022, Seçkin Yay. Ankara.
5. Hekimin Hukuki ve Cezai Sorumluluğu. Kerem İlgün, 1. Bs. 2021, Seçkin Yay. 2021

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 30
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 1 2
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Toplam İş Yükü 58