AKTS - Kardiyoloji

Kardiyoloji (MED410) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kardiyoloji MED410 8. Dönem 2 1 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Celal Kervancıoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kardiyovasküler hastalığı olan hastaya yaklaşmak, öykü almak, fizik muayene yapmak, uygun tıbbi tetkikleri istemek ve yorumlamak, sık görülen dolaşım sistemi hastalıkları ön tanı/tanıları, birinci basamak tedavi, önleyici tedbirlerin alınması, hastaların takibi. Dersin amacı, dolaşım sistemi ile ilgili acil durumları anlamak, ilk müdahale ve ileri sağlık birimine uygun ulaşım için gerekli klinik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak, güncel yaklaşımlar ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi vermektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Dolaşım sisteminin anatomisi ve fizyolojisi ile ilgili temel kavramları hatırlar.
  • Dolaşım sistemi hastalıklarının nedenlerini (genetik, gelişimsel, çevresel, otoimmün, neoplastik, vb) ve fizyopatolojisini açıklar.
  • Dolaşım sistemi bozukluklarının (göğüs ağrısı, nefes darlığı, çarpıntı, senkop, ödem) sık görülen belirti ve bulgularını öğrenir ve ayırıcı tanı yapar.
  • Dolaşım sistemi şikayetleri ile başvuran hastanın öyküsünü etkili iletişim becerilerini kullanarak alır ve uygun fizik muayene (muayene, temel oskültasyon, palpasyon ve nabız değerlendirmesi, tansiyon ölçme tekniği ve değerlendirmesi, sistemik muayene) yapar.
  • Dolaşım sistemi hastalıklarının tanı ve takibinde kullanılan testleri (elektrokardiyografi, egzersiz elektrokardiyografisi, miyokard perfüzyon sintigrafisi raporu, akciğer grafisi, ekokardiyografi raporu, bilgisayarlı tomografi, ayak bileği-kol indeksi ölçümü, damar doppler ultrason raporu, konvansiyonel anjiyografi raporları, elektrofizyolojik çalışma, tam kan, biyokimyasal testler) uygun sırayla ve sonuçları yorumlar.
  • Fizik muayeneyi anamnez ve tanısal testler ile değerlendirerek dolaşım sistemi hastalıklarının ön tanı/tanısına karar verir.
  • Birinci basamakta arteriyel hipertansiyon ve hipertansif acilleri teşhis eder, önleyici tedbirleri uygular, acil ve temel tedavileri yapar ve takibini yapar.
  • Angina pektoris ve miyokard enfarktüsü tanısını kesinleştirir, önleyici tedbirleri uygular, acil tedaviyi yapar ve hastayı uygun şekilde ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Koroner arter hastalığının girişimsel, cerrahi tedavi yöntemleri ve takip sürecini tanır.
  • Kardiyovasküler riski hesaplar, yorumları ve korunma yöntemlerini uygular (temel risk faktörleri ve korunma, metabolik sendromu ve diğer yeni risk faktörlerini tanıma).
  • Kalp kapak hastalıkları ve doğumsal kalp hastalıkları ön tanısını alır, önleyici tedbirleri uygular ve hastayı ileri sağlık birimine yönlendirir (tanı, tedavi, sonradan edinilmiş ve izole doğumsal aort, mitral, triküspit, pulmoner kapak fizyopatolojisi ve takibi).
  • Endokardit, perikardit, miyokardit/kardiyomiyopati ön tanısını koyar ve hastayı uygun şekilde (semptom, muayene, tanı, tedavi, takip, korunma) ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Endokardit profilaksisini açıklar.
  • Kalp kapak hastalığı olan hastaların takipleri sırasında acil klinik durumlarını teşhis eder, temel tedavileri uygular ve hastayı uygun şekilde ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Kalp yetmezliğini teşhis eder, önleme tedbirlerini uygular, acil tedavi uygular, uygun sevk prosedürlerini bilir ve birinci basamak sağlık düzeyinde takibini (tanı, sınıflandırma, tedavi, takip) yapar.
  • Kalp yetmezliğinde girişimsel (ICD vb.), cerrahi tedaviler (dolaşım destek cihazları, kalp nakli vb.) ve takip süreçlerini açıklar.
  • Kalp ritim bozukluklarını teşhis eder, acil tedaviyi yapar ve hastayı uygun şekilde (sınıflandırma, semptom, muayene, tanı, tedavi ve takip) ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Periferik arter hastalığını teşhis eder, önleyici tedbirler alır, temel tedaviyi uygular ve uygun şekilde hastayı ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Kronik venöz hastalık, vasküler malformasyon ve lenfödem ön tanısını koyar ve hastayı ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Akut ven trombozu, kronik ven trombozu ve pulmoner tromboemboli ön tanısını koyar, temel tedavi sürecini düzenler, hastanın sevkini sağlar. Tıbbi ve güncel girişimsel/cerrahi tedavi yöntemlerini öğrenir.
  • Pulmoner hipertansiyonun nedenlerini sıralar, ön tanı koyar ve buna göre yönlendirir (tanı, sınıflandırma, tedavi, takip).
  • Akciğer ödemini teşhis eder, acil tedaviyi yapar ve hastayı uygun şekilde ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Şok tanısını ve ayırıcı tanısını yapar, acil tedavisini yapar ve hastayı uygun şekilde (kardiyojenik şok, inotropik ve vazopressör ilaçlar) ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Gebeliğe bağlı kalp ve dolaşım sistemi sorunlarını tanır.
  • Dolaşım sistemi şikayeti olan hastanın anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçlarını düzenler ve sunar.
  • Toplumda sık görülen dolaşım sistemi hastalıklarının sıklığını azaltmak için açıklar ve önleyici tedbirler alır.
  • Hasta yönetiminde (tanı, tedavi, takip) kanıta dayalı tıp ve hasta merkezli bakım ilkelerini uygular.
  • Hasta ve hekim ilişkilerinde etik kurallara uyar.
  • Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar.
  • Sağlık ekibinin bir parçası olarak ekibin diğer üyeleriyle etkili iletişim kurar.
  • Farklı kaynaklardan bilimsel verileri toplar, düzenler ve sunar.
  • Dolaşım sistemi sorunu olan bireylere multidisipliner yaklaşımın önemini kavrar.
Dersin İçeriği Semptomlar, anamnez, fizik muayene, tanı yöntemleri, kardiyopulmoner by-pass, aterosklerotik kardiyovasküler hastalık, koroner arter hastalığı, endokardit, kapak hastalıkları, perikardiyal hastalıklar, aritmi, anevrizma, kalp yetmezliği, miyokardit, kardiyomiyopati, tromboz, hipertansiyon, kardiyopulmoner resustasyon.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kalp hastalıklarında semptomatoloji-2 Kalp Muayenesi-2 Elektrokardiyografi-2 Kronik koroner arter hastalığı-2 Hipertansiyon Tedavisi Akut Koroner Sendromlar-2 Kalp Yetmezliği-2 -
2 Ritim Bozuklukları-2 Kalp Kapak Hastalıkları-2 kardiyomiyopatiler Perikardiyal Hastalıklar ve Miyokardit Doğuştan Kalp Hastalıkları Kardiyopulmoner resüsitasyon, Kardiyoversiyon, Defibrilasyon -
3 Akut pulmoner ödem, Kardiyojenik şok enfektif endokardit kalp yetmezliği ve doğuştan kalp hastalıkları akut romatizmal ateş -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Clinical Cardiology Made Ridiculously Simple (Rapid Learning and Retention Through the Medmaster) 5th Editionby Michael A. Chizner M.D. (Author), 2019
2. Goldman-Cecil medicineAuthor: Lee Goldman, (Physician); Andrew I Schafer, Publisher: Philadelphia, PA : Elsevier, 2020
3. Harrison's Principles of Internal Medicine, Loscalzo, Joseph Fauci, Anthony Kasper, Dennis Hauser, Stephen Longo, Dan Jameson, J. Larry McGraw Hill / Medical / Twenty-First Edition (Vol.1 & Vol.2), 2022.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 60
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 3 18 54
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 3 12 36
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 1 3
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 3 11 33
Toplam İş Yükü 126