AKTS - Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları I
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları I (MED501) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları I | MED501 | Y.Lis-1 | 10 | 20 | 0 | 6 | 11 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Uzaktan, Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Pediatrik hastalıklardaki sorunları tanımlama ve bu sorunlara yönelik bilgi, beceri, tutumları içeren yetenekleri kazandırmak. Tıp eğitiminin klinik dönemlerinde yeni doğan, bebek, çocuk hastalık ve sağlık durumlarını takip ve teşhis etmek, tedavi etmek ve sağlıklı çocuk hastanın gelişim süreçlerini takip etmek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Oryantasyon, çocuk hastada anamnez alma, propedötik, dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı, yenidoğan, bebek fizik muayenesi, çocukluk döneminde büyüme ve takip, büyüme ve gelişme geriliği, aşılama takvimi, prematür bebek, konjenital, metabolizma hastalıkları, sık görülen infeksiyon hastalıkları, acil yaklaşım gerektiren durumlar |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon, propedötik, yenidoğanda anamnez alma, fizik muayene, yenidoğan fizik muayenesi, Mental, motor gelişim değerlendirme, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı yenidoğan acilleri, yüksek riskli yenidoğan, Yenidoğan sarılığında yaklaşım, prematürelik ve sorunlar. | - |
2 | Bebeklikte anamnez alma, iletişim becerileri, Çocuk istismarı ve ihmali, Anne sütü ile beslenme, Tamamlayıcı beslenme, Çocukluk çağında büyüme ve izlemi, Büyüme geriliği, Çocukluk çağında rutin aşılama, rutin dışı aşılama, primer immün yetmezlikler Olgularla immün yetmezliğe yaklaşım, Solunum sıkıntısı olan çocuk | - |
3 | Çocukta mental-motor gelişimi izleme, sık gelişim bozukluklarına yaklaşım, Yenidoğan ve bebekte sık görülen problemler Malnütrisyon, malabsorbsiyon, sık yeme-uyku problemleri Çocukluk çağı obezite ve metabolik sorunlar, Sık endokrinolojik hastalıklar | - |
4 | Sık görülen infeksiyon hastalıkları, Çocuklarda üst solunum yolu enfeksiyonları Alt solunum yolu enfeksiyonları Kistik fibroz Merkezi sinir sistemi enfeksiyonları İdrar yolu enfeksiyonları Çocuklarda tüberküloz | - |
5 | Deri ve yumuşak doku infeksiyonları Ateşli çocuğa yaklaşım Çocuklarda akılcı antibiyotik kullanımı Deri ve yumuşak doku infeksiyonları Döküntülü çocuğa yaklaşım Akut gastroenteritler | - |
6 | Karın muayenesi Kronik diyare ve malabsorbsiyon sendromları Çocuklarda elektrolit dengesizliği Sıvı-elektrolit tedavisi ve dehidratasyon yaklaşımı Sık görülen gastrointestinal hastalıklara yaklaşım Çocukta karın ağrısına yaklaşım Karında kitle | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Kliegman, St. Geme, Bum, Shah, Tasker, Wilson (2020). Nelson Textbook of Pediatrics, 21sth Edition. Elsevier Saunders; ISBN: 978-0323529501 |
---|---|
2. Maya Bunik, William Hay, Myron Levin, Mark Abzug (2022). Current Diagnosis & Treatment Pediatrics,26th Edition. McGraw Hill / Medical; ISBN: 978-1264269983 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 6 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 20 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 80 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 6 | 10 | 60 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 6 | 20 | 120 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | 6 | 2 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 6 | 10 | 60 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 278 |