AKTS - Genel Cerrahi I
Genel Cerrahi I (MED402) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Genel Cerrahi I | MED402 | 8. Dönem | 18 | 18 | 0 | 6 | 10 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Erişkin hastalarda sık görülen cerrahi veya girişimsel tedavi gerektiren hastalıkları/sorunları birinci basamak düzeyinde yönetebilme (ön tanı/tanı koymak, tedavi etmek/ilk müdahaleyi yapmak, uygun şekilde sevk etmek, izlemek, koruyucu önlemleri uygulamak) yetkinliğini kazandırmak. Ayrıca, kritik hastayı tanımak ve temel ve ileri yaşam desteği basamaklarını uygulamak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Abdominal ve endokrin organlar ve ilgili sistemlerin cerrahi hastalıkları, yara iyileşmesi, sıvı?elektrolit ve asit?baz dengesi, asepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon; IM, IV, SC, ID enjeksiyon yapma, nazogastrik sonda uygulama, idrar sondası yerleştirme, yüzeyel sütür atma becerileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cerrahiye giriş Yara iyileşmesi ve travmaya nöroendokrin yanıt Sıvı-elektrolit tedavisi Asit-baz dengesi, Cerrahi enfeksiyonlar, Mide ve duodenumun benign hastalıkları, gastroözafajial reflü Karın duvarı fıtıkları Asepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon Sıvı‐elektrolit dengesi bozuklukları ve tedavisi Asit‐baz dengesi ve bozukluklarının tedavisi Genel ve soruna yönelik öykü alma; Genel durum ve vital bulguların değerlendirilmesi Aydınlatma ve onam alma Kültür için örnek alma; Nazogastrik sonda uygulama Seminer | - |
2 | Abdominal travma Akut karın Peritonit, intraabdominal enfeksiyonlar, Multisistem organ disfonksiyonu, Septik şok Kanama - transfüzyon Akut intestinal obstrüksiyon ve ileus, İnce barsağın cerrahi hastalıkları Asepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon Cerrahi sonrası yara bakımı El yıkama Epikriz hazırlama; Hasta dosyası hazırlama; Reçete düzenleme; Direkt radyografileri değerlendirme; Tarama ve tanısal amaçlı inceleme sonuçlarını yorumlama; IM, IV, SC, ID enjeksiyon yapma Batın muayenesi; İdrar sondası yerleştirme Kritik hastaya ilk yaklaşım ve tedavi planlaması; Kardiyopulmoner resustasyon Seminer | - |
3 | Özafagus kanseri ve varis kanaması Mide kanseri Karaciğerin primer ve metastatik tümörleri, Kolelithiazis Akut ve kronik kolesistit Karaciğerin benign cerrahi hastalıkları ve karaciğer kist hidatiği, Karaciğerin primer ve metastaik tümörleri Pankreasın benign hastalıkları, Pankreasın ekzokrin ve endokrin tümörleri Portal hipertansiyon ve dalağın cerrahi hastalıkları, Retroperitoneal tümörler ve malign mezanşimal tümörler Yüzeyel sütür atma ve alma Seminer | - |
4 | Akut apandisit Kolonun benign cerrahi hastalıkları Kolon polipleri Anorektal hastalıklar Kolorektal kanserler Digital rektal muayene Lavman yapma; Seminer | - |
5 | Sürrenal bezinin cerrahi hastalıkları Obezite cerrahisi Paratiroid bezinin cerrahi hastalıkları Nöroendokrin tümörler Tiroidin cerrahi hastalıkları Benign meme hastalıkları ve prekanseröz lezyonlar Meme kanseri Meme ve aksiller bölge muayenesi Kendi kendine meme muayenesi öğrenme ve öğretme Seminer | - |
6 | Transplantasyonun temel ilkeleri,organ transplantasyonu Deri kanserleri,malign melanom Retroperitoneal tümörler ve malign mezanşimal tümörler Lenfatik sistem hastalıkları ve lenfödem Venöz tromboembolizm Varis ve vasküler malformasyonlar Anevrizmalar Alt ekstremite iskemisi Damar travmaları Periferik arter ve fonksiyonel damar hastalıkları Mezenterik damar hastalıkları Deri ve yumuşak doku apsesi açma Yara-yanık bakımı yapma; Sınav | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Sabiston Textbook of Surgery (20th Edition); Courtney M. Townsend Jr, R. Daniel Beauchamp, B. Mark Evers, Kenneth L. Mattox; Elsevier, Philadelphia, 2017. |
---|---|
2. Schwartz's Principles of Surgery (10th edition); F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock; McGraw-Hill, New York, 2014. | |
3. Textbook of Critical Care (7th Edition); Jean-Louis Vincent, Edward Abraham, Patrick Kochanek, Frederick Moore, Mitchell Fink; Elsevier, Philadelphia, 2016. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 5 | 25 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 75 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | |||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 6 | 18 | 108 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 6 | 18 | 108 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 2 | 10 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 4 | 6 | 24 |
Toplam İş Yükü | 250 |