AKTS - İç Hastalıkları II

İç Hastalıkları II (MED403) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İç Hastalıkları II MED403 7. Dönem 18 18 0 6 10
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıklar ile hipertansiyona ön tanı/tanı koymak, birinci basamak düzeyinde tedavi etmek, korunma yöntemlerini uygulamak ve izlemini yapmak, gerektiğinde uygun koşullarda sevk etmek ve bu sistemlerle ilgili acil durumları tanımak ve ilk müdahaleyi yapmak için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Boşaltım, endokrin, kas-iskelet ve immün sistemlerin normal yapı ve işlevlerini açıklar.
  • Nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıkların nedenlerini (genetik, gelişimsel, çevresel, metabolik, toksik, mikrobiyolojik, otoimmün, neoplastik, dejeneratif vb) ve fizyopatolojisini açıklar.
  • Toplumda sık görülen nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıkların epidemiyolojisini ve önlenmesine yönelik yaklaşımları açıklar ve uygular.
  • Sık görülen nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıkların sık rastlanan klinik, laboratuvar, radyolojik ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar.
  • İletişim becerilerini kullanarak endokrinolojik, nefrolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik sistemleri ilgilendiren yakınmaları olan hastadan anamnez alır ve tam fizik muayene yapar.
  • Nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik sistem hastalıklarının tanısında kullanılan testleri açıklar, uygun sırada seçer ve sonuçlarını yorumlar.
  • Anamnez, fizik muayene bulguları ve laboratuvar inceleme sonuçlarını değerlendirerek ön tanı/tanı koyar.
  • Sık görülen nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik, allerjik hastalıklar ile hipertansiyonun tedavisinde kanıta dayalı bilimsel yaklaşımları açıklar, birinci basamak düzeyinde tedavi ve izlemini yapar ve gerektiğinde uygun koşullarda sevk eder.
  • Yaşamı tehdit eden nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik sorunları tanır, birinci basamak düzeyinde ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder.
  • Olgu yönetimi sırasında (tanı, tedavi, izlem) kanıta dayalı tıp ve hasta merkezli bakım ilkelerini uygular ve multidisipliner yaklaşımı benimser.
  • Kişileri nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıklarla karşı karşıya bırakabilecek etkenleri ve risk altındaki bireyleri hastalık oluşmadan önce veya hastalığı erken döneminde belirler ve gerekli önlemleri alır.
  • Nefroloji, endokrinoloji, hipertansiyon, romatoloji, immünoloji ve allerji ile ilişkili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler Mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için farklı kaynaklardan bilgiye ulaşma yollarını öğrenir ve kendi kendine öğrenmeyi bilir.
  • Mesleki uygulamalarında etik kurallara uygun davranır.
Dersin İçeriği Nefrolojik, endokrinolojik, romatolojik, immünolojik ve allerjik hastalıklar; ilgili sistemlerin kanserleri, bu hastalıkların semptom ve klinik seyirleri, tanı konulması ve tedavi planlaması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Volum dengesi bozuklukları Asit-baz denge bozuklukları ve tedavisi Böbrek hastalıklarında tanısal yöntemler Primer glomerüler hastalıklar Nefrotik sendrom Sekonder glomerüler hastalıklar ve amiloidoz Akut böbrek hasarı ve toksik nefropatiler Kronik böbrek hastalığı Tübülointerstisyel hastalıklar Nefrolojik hastada anamnez ve fizik muayene Sıvı elektrolit bozukluğu olan hastaya yaklaşım Asit-baz denge bozukluğu olan hastaya yaklaşım Kronik böbrek hastalıklı hastaya yaklaşım Akut böbrek hasarlı hastaya yaklaşım Glomerülonefritli hastaya yaklaşım Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Reçete yazma Seminer -
2 Esansiyel hipertansiyon Renal parankimal ve renovasküler hipertansiyon Sekonder hipertansiyon Ürolithiazis ve obstrüktif nefropati Lupus nefriti,vaskülitler,hemolitik üremik sendrom Böbreğin kistik hastalıkları ve herediter nefritler Gebelik ve böbrek Periton diyalizi Hemodiyaliz Böbrek transplantasyonu Hipertansif hastaya yaklaşım Ödemli hastaya yaklaşım Üremik sendromlu hastaya yaklaşım Organ naklinde etik Tam idrar analizi Glomerüler filtrasyon hızının hesaplanması Arter kan gazı sonuçlarının değerlendirilmesi Hemodiyaliz Ünitesi Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Reçete yazma Seminer 1. Ara Sınav -
3 Hipotalamus-hipofiz aksı ve Diabetes İnsipitus Hipofiz hipofonksiyonları Hipofiz hiperfonksiyonları Diabetes mellitus: Tanı, sınıflama ve klinik bulgular Diabetes mellitus komplikasyonları Diabetik nefropati Diabetes mellitus tedavisi Obezite ve lipid metabolizma bozuklukları Metabolik sendrom,obezite ve DM gelişim süreci,genetik algoritmler Hipofiz hastalıklarında tanı ve tedavi planlaması Diabetes mellitusun tedavisi Kan şekeri ölçümü ve insülin enjeksiyonu Hipoglisemi tanı ve tadavisi Akut hiperglisemik komplikasyonların tedavisi Diabetes mellitusun kronik komplikasyonları Diyabetik hastanın eğitimi ve ayak muayenesi Diabetik bireyde diyet uygulaması Obezite,endokrin hipertansiyonve hiperlipidemi hastasına yaklaşım Antropometrik ölçümler Obez bireylerde beslenme Endokrinoloji laboratuvarı Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Hormon replasman tedavisi ve reçete yazma Seminer -
4 Ötiroid guatr ve tiroiditler Tirotoksikoz ve hipotiroidi Endokrin neoplazilerin gelişim sürecinin değerlendirilmesi, tanı ve izlemde genetik algoritmler Tiroid kanserleri Kalsiyum metabolizması ve paratiroid bez hastalıkları Metabolik kemik hastalıkları ve osteoporoz Adrenal bez hiperfonksiyonları Adrenal bez hipofonksiyonları Gonad hastalıkları Diffüz ve nodüler guatrlı hastaya yaklaşım Hipotiroit bireylerde tanı ve tedavi planlaması Hipertiroit bireylerde tanı ve tedavi planlaması Adrenal ve gonadal hastalıklarda tanı ve tedavi planlaması Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Hormon replasman tedavisi ve reçete yazma Seminer 2. Arasınav -
5 Otoimmünite ve otoimmün hastalıklara yaklaşım Erişkin hastada immün yetmezlikler ve tedavisi Artritlerin ayırıcı tanısı Artritlere genel yaklaşım ve sistemik bulgular Gut ve enfeksiyöz artrit Ateşli hastaya romatolojik yaklaşım ve erişkin Still hastalığı Romatoid artrit Akut romatizmal ateş Romotolojik hastalıklarda anemnez ve fizik muayene Romatoid artrit Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Reçete yazma Seminer -
6 Spondiloartropatiler Romatolojik hastalıklarda inceleme yöntemleri Romatolojik hastalıklarda tedavi yöntemleri Otoimmün hastalıkların tedavi prensipleri Sistemik lupus eritematozus antifosfolipidsendromu Vaskülitler ve Behçet Hastalığı Ailevi Akdeniz ateşi Sistemik skleroz Sjögren sendromu, mikst bağ dokusu hastalıkları, overlap sendromları Polimiyozit ve dermatomiyozit Osteoartrit, osteoporoz, osteonekroz Spondiloartropatiler Sistemik lupus eritematozus Vaskülitler ve Behçet Sjögren sendromu, mikst bağ dokusu hastalıkları, overlap sendromları Romatolojik hastalarda tedavi yöntemleri İmmun yetmezlikli hastaya yapılan uygulamalar (olgu) Hipereozinofiliye yaklaşım (olgu) Alerjik hastada anemnez ve muayene Klinik ve poliklinikte hasta hazırlama Hazırlanan hastaların tartışılması Reçete yazma 3. Ara Sınav İç Hastalıkları 2 Genel Sınavı -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Harrison's Principles of Internal Medicine (20th Edition) J. Larry Jameson , Anthony S. Fauci, Dennis L. Kasper, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, Joseph Loscalzo; McGraw-Hill, Europe, 2018.
2. Goldman-Cecil Medicine (25th Edition); Lee Goldman, Andrew I. Schafer; Elsevier, New York, 2015.
3. Comprehensive Clinical Nephrology. Richard J. Johnson, John Feehally, Jurgen Floege (Editors); Elsevier Saunders.
4. Current Medical Diagnosis and Treatment. Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow (Editors); McGraw-Hill.
5. Essential Immunology. P. J. Delves, S. J. Martin, D. R. Burton, I. M. Roitt (Editors); Wiley-Blackwell.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 3 15
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 3 30
Genel Sınav/Final Juri 1 55
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler.
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 6 18 108
Laboratuar
Uygulama 6 18 108
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 2 10
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 4 6 24
Toplam İş Yükü 250