AKTS - Büyüme ve Gelişme
Büyüme ve Gelişme (MED105) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Büyüme ve Gelişme | MED105 | 1. Dönem | 5 | 1 | 1 | 5 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Uzaktan, Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Nükleik asitlerin genetik kontrolü ve biyokimyası, ilaçların farmakodinamiği, insan embriyosunun gelişimi ve ekstraembriyonik yapılar, kanserin moleküler temeli, onkojenik virüsler ve kanser epidemiyolojisi hakkında bilgi vermek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Hücrenin genetik yapısı, embriyolojik gelişim evreleri, fetal gelişim, fetal membranlar, plasenta ve çoğul gebelikler, embriyolojik gelişimin moleküler temelleri, doğum defektleri ve prenatal tanı, infertilite ve yardımlı üreme teknikleri; neoplasm, epidemiyoloji, kanserin moleküler temelleri, onkojenik virüsler, olasılık, kuramsal dağılımlar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Büyüme ve Gelişme Komitesine Giriş Enzimlerin sınıflandırılması Büyüme ve Gelişme Komitesine Giriş Enzimlerin sınıflandırılması Hücre döngüsü ve düzenlenmesi (Mitoz ve Mayoz) Embriyoloji ve Gametogeneze Giriş Enzim kinetiği Enzim aktivitesini etkileyen faktörler Mutasyon ve Polimorfizm Kavramı Enflamasyon Akut inflamasyon Döllenme, implantasyon ve embriyonun ilk haftası Kromozom yapısı ve sınıflandırılması, kromozom anomalilerinin mekanizmaları Enzimlerin kinetiği | - |
2 | Kromozom yapısı ve sınıflandırılması, kromozom anomalilerinin mekanizmaları Kronik iltihap Önemli İlaç Etkileşimleri ve Mekanizmaları Enzim aktivitesinin düzenlenmesi Embriyonik gelişimin ikinci ve üçüncü haftası Karbonhidratların sınıflandırılması; monosakkaritler Doku onarımı Moleküler açıdan ilaç etkisi 3-8. haftalar- Organogenez Disakkaritler DNA onarım mekanizmaları | - |
3 | Neoplazmaya giriş: istila metastazı Polisakkaritler ve diğer karbonhidratlar Fetal evre (3. ay- Doğum) Glikoproteinler ve türevleri Yağ asitleri; trigliseritler Mantar sınıflandırması, yapısı, replikasyonu Plasenta, fetal membranlar ve çoğul gebelikler Morfolojik sonuçları olan genetik hastalık Hücre ölüm mekanizmaları Mantar hastalığının patogenezi fosfolipitler; glikolipidler İnsan parazitlerinin sınıflandırılması, yapısı, replikasyonu Hücresel açıdan ilaç etkisi Epigenetik | - |
4 | Karbonhidratların analizi Vaka tartışma zamanı: Doğum kusurları ve doğum öncesi tanı Nükleik asitlerin sindirimi Serum protein tayini Fetal ve maternal histoloji Pürin nükleoditlerinin de novo sentezi Pirimidin biyosentezi ve katabolizması Pürin katabolizması Neoplazinin Klinik Yönleri Mendel mirası Genetik kontrol mekanizmaları Genetik hastalıkların moleküler temeli | - |
5 | Mendel olmayan kalıtım Poligenik ve çok faktörlü kalıtım Pürin ve pirimidin sentezinin düzenlenmesi Biyofarmasötikler ve gen tedavisi DNA izolasyonu SNP tanımlama Mendel Genetiği Steroidler Sınava hazırlık ve Genel sınav | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 3. Harper’s Illustrated Biochemistry (30th Edition); Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil; McGraw-Hill, 2015. |
---|---|
5. Lippincott Illustrated Reviews: Biochemistry (Seventh Edition); Denise R. Ferrier; Lippincott Wilwims & Wilkins; Philadelphia, 2017. | |
6. Marks’ Basic Medical Biochemistry A Clinical Approach (5th Edition); Michael Lieberman, Alisa Peet; Wolters Kluwer, Philadelphia, 2018. | |
9. Thompson & Thompson Genetics in Medicine (8th Edition); Robert L. Nussbaum, Roderick R. McInnes, Huntington F. Willard; ; Elsevier, Philadelphia, 2016. | |
9. Basic & Clinical Pharmacology (13th Edition); Bertram G. Katzung, Anthony J. Trevor; McGraw-Hill, 2015. | |
10. Robbins Basic Pathology (10th edition), Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster, 2018. | |
10. The Developing Human (10th Edition); T. V. N. Persaud,Mark G. Torchia Keith L. Moore, Elsevier Health Books, 2015. | |
11. Cell and molecular biology (2th edition); Nalini Chandar, PhD, Susan Viselli, PhD, Lipincot Wiliams & Wilkins, 2019. | |
12. Molecular cell biology (8th edition); Harvey Lodish, W.H.Freeman & Co Ltd, 2016. | |
13. Molecular biology of the cell (6th edition); Bruce Alberts, W. W. Norton & Company,2015. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 2 |
Laboratuar | 4 | 18 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 20 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 20 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 80 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 5 | 16 | 80 |
Laboratuar | 5 | 1 | 5 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 6 | 30 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 5 | 10 | 50 |
Toplam İş Yükü | 165 |