AKTS - İmmün Sistem
İmmün Sistem (MED201) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İmmün Sistem | MED201 | 3. Dönem | 5 | 2 | 2 | 6 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MED192 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | İmmün sistemin tanımı ve unsurları, İmmün sistemi elemanlarının gelişimi, yapısı ve işlevleri, bu sistemle ilgili bozukluklar ve immünoterapötiklere genel bir bakış. Ayrıca bağışıklık sisteminin değerlendirilmesi için temel tıbbi becerilerin kazanılması. İnsan florası, ateş mekanizması, antibiyotik kullanımının temel prensipleri ve antibiyotik direnç mekanizmaları hakkında bilgi vermek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İmmünolojiye giriş; hücresel immün yanıt; humoral immün yanıt; mikroorganizmalara karşı immün yanıt; immün tolerans ve otoimmünite; tümör immünolojisi; transplantasyon immünolojisi; otakoidlerin farmakolojisi; antibiyotik kullanımının temel ilkeleri; kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi sinir sistemi; Medulla spinalis: Genel topografi ve iç yapısı; Merkezi sinir sistemi: Afferent yollar, Efferent yollar; Medulla oblongata; Pons; Mezensefalon; Serebellum | - |
2 | Kraniyal sinirler; Sempatik ve Parasempatik sinir sistemleri; Talamus; Hipotalamus; Merkezi sinir sitemi organlarının ince yapısı ve gelişimleri | - |
3 | Hipofiz anatomisi, histolojisi ve gelişimi; Epitalamus, subtalamus ve bazal ganglionlar; Serebellum ve bazal ganglionların motor fonksiyonları; Vestibular duyular ve dengenin sağlanması; Retiküler formasyon | - |
4 | Epifiz histolojisi ve gelişimi; Serebral hemisferler; Limbik sistem; Merkezi sinir sistem damarları; Göz küresi ve kulak anatomisi, histolojisi ve gelişimleri; Görme ve işitme yolları; Göz, kulak ve duyu fizyolojisi | - |
5 | Duyu reseptörleri; Somatik duyu; Spinal kordun motor fonksiyonları; Motor korteks; Öğrenme ve bellek; Hemisferik lateralizasyon; Uyku ve epilepsi; İşitme fizyolojisi ve merkezi yolları; Koku yolları ve tat fizyolojisi; Kan-Beyin bariyeri ve BOS dolaşımı; Beyin kan akımı | - |
6 | Nöroendokrinoloji; Adenohipofiz ve nörohipofiz fizyolojileri; Hipotalamus ve hipofiz hormonlarının fizyolojisi; Serebrospinal sıvının biyokimyası; Serebral ödem; Hidrosefali | - |
7 | Travma sonucu merkezi sinir siteminde ortaya çıkan değişiklikler; Merkezi sinir sistemi malformasyonları ve gelişimsel bozuklukları; Serebrovasküler hastalıklar; Santral sinir sistemi enfeksiyonları | - |
8 | Nörodejeneratif hastalıklar; Genetik metabolik santral sinir sistemi hastalıkları; Santral sinir sistemi tümörleri; Göz, kulak, hipofiz ve epifiz patolojileri | - |
9 | Santral sinir sistemi farmakolojisi; Anestezikler; Analjezik ve antipiretik ilaçlar; Madde suiistimali ve bağımlılığı; Depresyon tedavisi | - |
10 | Sedatif ve hipnotik ilaçlar; Demiyelinizan hastalıklar; MS; İnme; Prionlar; Yavaş ilerleyen virüsler, kuduz virüsü; Depresyon; Anksiyete; Duygu durum değişikliği; Bilinç / algı değişikliği | - |
11 | Dikkat eksikliği; Örneklemeye giriş; Örnekleme yöntemleri SINAV | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Bailey & Scott’s Diagnostic Microbiology (13th Edition); Patricia M. Tille; Elsevier Mosby, St. Louis, 2014. |
---|---|
2. Emery's Elements of Medical Genetics (15th Edition); Peter D. Turnpenny, Sian Ellard; Elsevier, Philadelphia, 2017. | |
3. Harper’s Illustrated Biochemistry (30th Edition); Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil; McGraw-Hill, 2015. | |
4. Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology (27th Edition); Karen C. Carroll, Stephen A. Morse, Timothy Mietzner, Steve Miller; McGraw-Hill, China, 2016. | |
5. Rosai and Ackerman's surgical pathology / [edited by] John R. Goldblum, MD, Laura W. Lamps, MD, Jesse K. McKenney, MD, Jeffrey L. Myers, MD. | |
6. Gray's Atlas of Anatomy / Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, Richard M. Tibbitts, Paul E. Richardson. | |
7. Sobotta Atlas of Human Anatomy / |c edited by F. Paulsen, J. Waschke ; translated by T. Klonisch, S. Hombach-Klonisch. | |
8. Goodman & Gilman's the Pharmacological basis of Therapeutics / editor, Laurence L. Brunton ; associate editors, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann. | |
9. Histology and Cell Biology : An Introduction to Pathology / Abraham L. Kierszenbaum, Laura L. Tres | |
10. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith Moore | |
11. Cells, Tissues, and Disease : Principles of General Pathology / Guido Majno, Isabelle Joris. | |
12. Medical Physiology. 3rd Edition . Elsevier. Walter F Boron and Emile L Boulpaep | |
13. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology 13th ed. Saunders | |
14. Basic Medical Microbiology / Patrick R. Murray | |
15. Neuroscience : exploring the brain / Mark F. Bear, PhD, Barry W. Connors, PhD, Michael A. Paradiso, PhD. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 15 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 16 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 11 | 12 | 132 |
Laboratuar | 11 | 5 | 55 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 11 | 10 | 110 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 11 | 6 | 66 |
Toplam İş Yükü | 375 |