AKTS - Tıbba Giriş
Tıbba Giriş (MED101) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tıbba Giriş | MED101 | 1. Dönem | 3 | 1 | 1 | 4 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Uzaktan, Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Hekim kimliği, hasta-hekim rolleri, hakları ve sorumlulukları, tıp eğitimi, tıp tarihi, temel etik kavramları ve yöntemleri hakkında bilgi kazandırmak. Ayrıca, temel iletişim ve hekimlik uygulamaları becerileri kazandırmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Bilim nedir; tıp nedir; hekimlik andı; Atılım Üniversitesi Tıp Fakültesi; Türkiye'de klinik etik destek hizmetleri; tıpta profesyonellik; Hastane kliniklerine ziyaret; tıbbi etik için probleme dayalı öğrenme; temel tıbbi beceriler; temel iletişim becerileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atılım Üniversitesi'ne hoş geldiniz Tıbba Hoş Geldiniz: Dekanın Mesajları Dönem I Öğrencilerine Hoş Geldiniz Tıbba Giriş: Komite Hakkında Genel Bilgi Atılım Üniversitesi Tıp Fakültesi'ne Oryantasyon Atılım Üniversitesine Oryantasyon (Akran Eğitimi) Bulaşıcı Hastalıklar ve Mikrobiyoloji ile tanışma Farmakoloji ile tanışma Anatomi ile tanışma Biyokimya ile tanışma Histoloji ile tanışma Tıbbi Biyoloji ile tanışma Fizyoloji ile tanışma Patoloji ile tanışma Biyofizik ile tanışma Tıp Nedir ve Tıbbın Metodolojisi Nasıldır? Sağlık ve Hastalık Kavramları Sağlığın Bileşenleri Sağlık felsefesi | - |
2 | Hekim Kimliği, Hekim-Hasta Rollerinin Evrimi Deontoloji ve Tıp Etiği Kavramları El Hijyeni ve Kişisel Koruyucu Donanımlar Akılcı ilaç tedavisi Laboratuvar güvenliği Tıbbi geçmiş alma İstatistik ve Biyoistatistiğe Giriş Kanıta dayalı tıp nedir Translasyonel Tıp ve Terapötik Yanlış uygulama Tıp Tarihi Metodolojisi ve Tıbbın Evrimi Hipokrat Öncesi Tıp Hipokrat Tıbbı | - |
3 | Klinik Beceri: El hijyeni Patolojiye Giriş ve Tanı Teknikleri Tıpta Kaza: Ölçme ve Kritik İşlev Tanımlayıcı İstatistik Sosyal Sorumluluk Projeleri Orta Çağ'da Tıp İslam Tıbbı | - |
4 | Klinik Beceri: Kişisel Koruyucu Ekipman (Maske, goggle, eldiven, önlük) kullanma, giyme ve çıkarma Dünyayı Değiştiren Salgınlar Sınava hazırlık ve Genel sınav | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Fundamentals of Biostatistics (8th Edition); Bernard Rosner; Cengage Learning, Boston, 2016. |
---|---|
2. Leadership: Theory and Practice (7th edition); Peter G. Northouse; SAGE Publications, 2015. | |
3. Principles of Biomedical Ethics (7th Edition); Tom L. Beauchamp, James F. Childress; Oxford University Press, 2012. | |
4. The Book of Why: The New Science of Cause and Effect (1st Edition); Judea Pearl, Dana Mackenzie; Harvard Health Publications, 2018. | |
5. The Nature of Creative Development (1st Edition); Jonathan S. Feinstein; Stanford University Press, Stanford, 2006. | |
6. Cell and molecular biology (2th edition); Nalini Chandar, PhD, Susan Viselli, PhD, Lipincot Wiliams & Wilkins, 2019. | |
7. Basic & Clinical Pharmacology (14th Edition); Bertram G. Katzung, Anthony J. Trevor; McGraw-Hill, 2018. | |
8. Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation (5th Edition); David X. Cifu MD; Elsevier, Philadelphia, 2016. | |
9. Gray’s Anatomy for Students (3rd Edition); Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell; Churchill Livingston Elsevier, Philadelphia, 2015. | |
10. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology (13th Edition); John E. Hall; Elsevier, Philadelphia, 2016. | |
11. Histology and Cell Biology: An Introduction to Pathology (4th Edition); Abraham L. Kierszenbaum, Laura L. Tres; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2015. | |
12. Medical Microbiology (8th Edition); Patrick Murray, Ken Rosenthal, Michael Pfaller; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2016. | |
13. Molecular and Cellular Biophysics; Meyer B. Jackson; Cambridge University Press, Cambridge, 2006. | |
14. Robbins Basic Pathology (10th Edition); Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2018. | |
15. Harper’s Illustrated Biochemistry (30th Edition); Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil; McGraw-Hill, 2015. | |
16. Molecular cell biology (8th edition); Harvey Lodish, W.H.Freeman & Co Ltd, 2016. | |
17. Molecular biology of the cell (6th edition); Bruce Alberts, W. W. Norton & Company, 2015. | |
Diğer Kaynaklar | 18. Using Personal Protective Equipment:https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/using-ppe.html |
19. Epidemic Disease Occurrence: https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson1/section11.html |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 2 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 5 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 90 |
Toplam | 21 | 102 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 20 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 80 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 4 | 15 | 60 |
Laboratuar | 1 | 3 | 3 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 4 | 8 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 4 | 10 | 40 |
Toplam İş Yükü | 135 |