AKTS - Kardiyovasküler Sistem
Kardiyovasküler Sistem (MED202) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kardiyovasküler Sistem | MED202 | 4. Dönem | 6 | 2 | 2 | 10 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MED192 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dolaşım sisteminin gelişimi, yapısı ve işlevleri ile bu sistemle ilgili bozuklukların etiyopatogenezi, patolojisi, semptom ve bulguları, önlenmesi, tanısı ve tedavi prensipleri hakkında bilgi kazandırmak; Dolaşım sistemine yönelik temel tıbbi becerileri kazandırmak |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Lenfoid sistem; timus; kalp ve perikardiyum anatomisi; mediastinum; diafragma; dolaşım sisteminin büyük damarları; vücut sıvıları; kanın bileşenleri; plazma ve plazma proteinleri; hemapoez ve regülasyonu; trombositler; hemostatik mekanizmalar; kalp kası fizyolojisi; kalp siklusu; kalpteki uyarı-ileti sistemleri; elektrokardiyogram; hipertansif kalp hastalığı; konjenital kalp hastalığı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Komite hakkında genel bilgilendirme; Lenfoit sistem ve timüs; Thoraks duvarı anatomisi; kalp ve perikardiyum; Mediastinum; Büyük damarlar ve posterior mediastinum; Diyafram; Bölgesel ve klinik anatomi; Vücut sıvıları, kan dokusu, kanın fiziksel özellikleri, kanın bileşenleri; Plazma ve plazma proteinlerinin işlevsel önemi; Hemapoez ve regülasyonu | - |
2 | Hemoglobin yapımı ve fonksiyonları; Eritrosit işlevleri; Trombosit işlevleri ve endotel-trombosit ilişkisi; Hemostatik mekanizmalar; Lökosit işlevleri; Kalp kasının fizyolojik özellikleri; Kalbin özel uyarı-ileti sistemi; Normal elektrokardiyogram; Kalp siklusu, kalp sesleri | - |
3 | Kalbin debisi; Dolaşım sistemi ve kan; Fetal dolaşım; Arteriyel, kapiller ve venöz dolaşım; Kan akımını düzenleyen lokal kontrol mekanizmaları; Arter kan basıncının regülasyonu; Dolaşım sistemi ve egzersiz; Kırmızı kan hücreleri, anemi, polisitemi; Kanama bozuklukları; Hipertansif vasküler hastalıklar | - |
4 | Arteriyoskreloz ve ateroskleroz; Ven ve lenfatik patolojisi; Vasküler neoplazma; Kardiyak patofizyolojisine genel bakış ve yaşın kalbe etkileri; Kalbin fonksiyonel bozuklukları; İskemik kalp hastalığı; Kardiyomiyopati; Hipertansif ve valvular kalp hastalığı; Kardiyak tümörler; Perikardiyum patolojisi | - |
5 | Kalpteki tümörler; Beyaz kan hücreleri ve lenf nodlarının reaktif proliferasyonu; Beyaz kan hücrelerinin neoplastik proliferasyonu; Dalak ve timus patolojisi; Anemiler; Polisitemi; Kanama bozuklukları; Otonom sinir sistemi farmakolojisi | - |
6 | Otonom sinir sistemi reseptörleri; Sempatik sinir sistemi ve sempatomimetik ilaçlar; Sempatolitik ilaçlar; Parasempatik sinir sistemi ve parasempatomimetik ilaçlar; Parasempatolitik ilaçlar | - |
7 | Misetizm ve organik fosfor zehirlenmelerinin tedavisi; Gangliyonları stimüle–bloke eden ilaçlar ve nikotin; Kalp glikozitleri ve kalp yetmezliğinde kullanılan diğer ilaçlar; Renin–Anjiyotensin sisteminin farmakolojisi; Diüretik ilaçlar; Antianjinal ilaçlar ve diğer koroner vazodilatörler; Kalsiyum kanal blokörleri; Antihipertansif ilaçlar | - |
8 | Periferik vazodilatörler; Antiaritmik ilaçlar; Hipolipidemik ilaçlar; Antitrombotik ve fibrinolitik ilaçlar; Asit–Baz dengesini etkileyen ilaçlar; Ateroskleroz biyokimyası; Kalp hastalıklarında tanı testleri; Serbest radikal metabolizması ve ilişkili hastalıklar; Miyokard infarktüsü; Kalp yetmezliği; Hipertansiyon; Sepsis, bakteriyemi, fungemi ve sık görülen kardiyovasküler sistem enfeksiyon etkenleri | - |
9 | Kan hücreleri ve plazmanın histolojik açıdan yapısal özellikleri; Kemik iliği yapısı; Miyeloretiküler bağ dokusu; Prenatal ve postnatal hemopoez; Kan damarlarının çeşitleri ve ince yapıları; Lenf damarlarının çeşitleri ve ince yapıları; Kan basıncını etkileyen duyusal cisimciklerin ince yapıları | - |
10 | Kalp duvarını oluşturan katmanların ince yapısı; Kalbin gelişmesi ve yapı bozuklukları; Kan ve lenf damarlarının gelişmesi SINAV | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Gray's Atlas of Anatomy / Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, Richard M. Tibbitts, Paul E. Richardson. |
---|---|
2. Sobotta Atlas of Human Anatomy / |c edited by F. Paulsen, J. Waschke ; translated by T. Klonisch, S. Hombach-Klonisch. | |
3. Goodman & Gilman's the Pharmacological basis of Therapeutics / editor, Laurence L. Brunton ; associate editors, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann. | |
4. Histology and Cell Biology : An Introduction to Pathology / Abraham L. Kierszenbaum, Laura L. Tres | |
5. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith Moore | |
6. Cells, Tissues, and Disease : Principles of General Pathology / Guido Majno, Isabelle Joris. | |
7. Medical Physiology. 3rd Edition . Elsevier. Walter F Boron and Emile L Boulpaep | |
8. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology 13th ed. Saunders | |
9. Basic Medical Microbiology / Patrick R. Murray | |
10. Katzung & Trevor's pharmacology : examination & board review / Bertram G. Katzung, Marieke Kruidering-Hall; Anthony J Trevor. | |
11. Cell biology and histology / Leslie P. Gartner, PhD. | |
12. Physiology / Linda S. Costanzo, PhD. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 15 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 16 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 10 | 15 | 150 |
Laboratuar | 10 | 5 | 50 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 6 | 60 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 10 | 6 | 60 |
Toplam İş Yükü | 325 |