AKTS - Halk Sağlığı
Halk Sağlığı (MED106) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı | MED106 | 2. Dönem | 4 | 1 | 1 | 4 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Uzaktan, Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Rol Oynama/Dramatize Etme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sağlık, sosyal tıp ve halk sağlığı, sağlığın belirleyici etkenleri, sağlık seviyesinin göstergeleri, sağlık yönetimi ve ekonomi, mesleki güvenlik ve sağlık, ana çevresel sağlık problemleri, halk sağlığı felaketlerinin ve epidemik salgınların yönetimi, aşılar, immünizasyon programları, sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsis, ilaç geliştirme, sigara kullanımı, hipotez testi kavramları hakkında bilgi kazanma. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Halk sağlığına giriş, sağlık ve hastalık kavramları, gelişmiş ülkelerde halk sağlığı, gelişmekte olan ülkelerde halk sağlığı, küreselleşme ve sağlık, sağlığın bileşenleri, sosyoekonomik farklılıklar ve halk sağlığı, gıda ve su güvenliği, çevre sağlığı ve denetimi, sağlık hizmetlerine erişim, insan hakları ve sağlık. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığını Komitesine Giriş Halk sağlığına giriş Sağlık ve Hastalık Kavramları Yeni ilaç geliştirme Aşılamanın genel prensipleri Dünya sağlık örgütü Gelişmiş Ülkelerde Halk Sağlığı Gıda ve Su Güvenliği Aşı tipleri Sağlık bakanlığı’nın kontrol programları Küreselleşme ve halk Sağlığı İmmünizasyon ve halk sağlığı Uluslararası çalışma örgütü Su mikrobiyolojisi Farmakogenetik Sağlık ve fiziksel aktivite Sosyoekonomik Farklılıklar ve Halk Sağlığı Sağlık Hizmetlerine Erişim | - |
2 | 20. yy tıbbının özellikleri ve tıpta modern bilim Türkiye Cumhuriyeti öncesi ve Türk Tıp tarihi Türkiye Cumhuriyeti sonrası ve Türk Tıp tarihi Halk sağlığı sorunları Çevresel sağlık ve denetleme Epidemik salgın yönetimi İnsan Hakları ve Sağlık Halk sağlığı ve bulaşıcı hastalıklar Sağlık ekonomisi Uluslararası sağlık Sağlık hizmetleri yönetimi Halk sağlığı etiği Besin mikrobiyolojisi Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsis Gebe sağlığı Tıpta epidemiyolojik araştırma teknikleri Halk sağlığı açısından tıbbi atıklar Demografi ve halk sağlığı Tütün kullanımı | - |
3 | Madde kullanımının yönetimi: alkol, uyuşturucu ve bağımlılık Toplum ve zihinsel sağlık Aşı teknolojileri, gelecek aşı teknolojileri Çocukluk çağı aşıları Adölesan dönem aşıları Erişkin aşıları Risk gruplarının aşılanması Sağlık seviyesi belirteçleri Toplum sağlığı ve beslenme | - |
4 | Tıp Hukuku Toplum sağlığı ve eğitim Toplum tarama programları Rol yapma: aşı reddi Mesleki hastalıklar ve iş kazaları Fiziksel hasar ve kimyasal hasar Küçük grup uygulamaları: sterilizasyon ve dezenfeksiyon uygulaması Sınava hazırlık ve genel sınav | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Oxford Textbook of Public Health, 6th Edition Roger Detels, Robert Beaglehole, Mary Ann Lansang, Martin Gulliford |
---|---|
2. Textbook of Family Practice, 9th Edition Robert E. Rakel, David P. Rakel | |
3. Basic & Clinical Pharmacology (14th Edition); Bertram G. Katzung, Anthony J. Trevor; McGraw-Hill, 2018. | |
4. Medical Microbiology (8th Edition); Patrick Murray, Ken Rosenthal, Michael Pfaller; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2016. | |
5. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. John Bennett Raphael Dolin Martin J. Blaser. 9 th edition., 2019 | |
6. Robbins Basic Pathology (10th Edition); Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2018. | |
7. Park’s Textbook of Preventive and Social Medicine (23rd Edition); K. Park; Bhanot, 2015. | |
8. Evaluating Public and Community Health Programs (2nd Edition); Muriel J. Harris; John Wiley & Sons, New York, 2016. | |
9. Comparative Health Systems: A Global Perspective (2nd Edition); James A. Johnson, Carleen Stoskopf, Leiyu Shi; Jones and Bartlett Publishers, Burlington, 2018. | |
10. Epidemiology (5th Edition); Leon Gordis; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2014. | |
11. Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology, 28e, McGraw-Hill Education, 2019. | |
12. Medical Physiology 3rd Edition by Boron MD PhD, Walter F, Boulpaep MD, Emile L. (2017). |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 2 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | 1 | 10 |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 8 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 18 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 20 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 80 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 4 | 17 | 68 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 1 | 2 | 2 |
Derse Özgü Staj | 1 | 3 | 3 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 4 | 6 | 24 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 4 | 6 | 24 |
Toplam İş Yükü | 127 |