AKTS - Sindirim Sistemi
Sindirim Sistemi (MED301) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sindirim Sistemi | MED301 | 5. Dönem | 6 | 1 | 1 | 6 | 0 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MED292 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Uzaktan, Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sindirim sisteminin gelişimi, yapısı ve işlevler hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Sindirim kanalı organlarının anatomisi ve histolojisi; sindirim sistemi organlarının gelişimi; karaciğer ve pankreasın salgısı ve salgılamanın düzenlenmesi; sindirim sisteminde enfeksiyona neden olan mikroorganizmalar; sindirim sistemi sorunu olan hastaya yaklaşım; sindirim sistemi hastalıklarında tanı yöntemleri; gastrointestinal sistem kanamaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal Sistem komitesine giriş Temporal bölge ve çiğneme kasları Ağız boşluğu PDÖ Sindirim Sisteminin Gelişimi ve Konjenital Malformasyonlar Karın ön duvarı ve canalis inguinalis Periton, daha omentum majus, omentum minus ve bursa omentalis Ağız sindirimi, çiğneme ve yutma; Midede sindirim ve emilim Gastrointestinal Sistem Fizik Muayenesi ve Gastrointestinal Hastalıklarda Belirtileri Ağız boşluğu ve tükürük bezleri bozuklukları Glikoliz, glukoneogenez, pentoz fosfat yolu, glikojenez, glikojenoliz, sitrik asit döngüsü ve oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezine genel bakış Yemek borusu: Obstrüktif ve damar hastalıkları Patoloji Yemek borusu ve midenin karın kısmı | - |
2 | Enterobakterigiller Pseudomonadlar, Acinetobacter'ler ve diğer Gram negatif bakteriler Emetik ve antiemetik ilaçlar Sindirime Yardımcı İlaçlar PDÖ İnce ve kalın bağırsaklar Histoloji bağırsak ve kolon Barsakların vasküler ve obstrüktif bozuklukları Glikoliz, glukoneogenez, pentoz fosfat yolu, glikojenez, glikojenoliz, sitrik asit döngüsü ve oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezine genel bakış İltihaplı bağırsak hastalığı Gastrointestinal Sistem Fizik Muayenesi ve Gastrointestinal Hastalıklarda Belirtileri | - |
3 | İnce ve kalın bağırsak polipleri ve tümörleri Karın arka duvarı ve büyük damarlar Apendiks ve anal kanalın bozuklukları ve neoplazmaları Yemek borusu, mide, bağırsaklar Karaciğer, safra yolları, pankreas Sindirim sistemi histolojisi: karaciğer safra kesesi pankreas Vaka Tartışması: Echinococcus Bağırsak helmintleri Gastrointestinal rahatsızlıklarda kullanılan ilaç Gıda alımının kontrolü, bazal metabolizma hızı ve sıcaklığın düzenlenmesi Bağırsak protozoonları Bağırsak parazitleri Sindirim sistemi damarları, sinirleri ve portal sistem Karın arka duvarı ve büyük damarlar bilirubin metabolizması | - |
4 | Sarılıklı Hastaya Yaklaşım Karaciğer fonksiyon ve hastalıklarına giriş, karaciğer yetmezliği İlaç ve toksin kaynaklı karaciğer hasarı (Alkollü karaciğer hastalığı dahil), otoimmün hepatit, metabolik karaciğer hastalıkları Kolestatik bozukluklar(Kolanjiopatiler, Biliyer atrezi dahil) TBL: Akut İshal Hepatit Virüsleri Akut hepatit Antiprotozoal ilaçlar Diyet yağlarının sindirimi ve emilimi Karaciğer dolaşım bozuklukları Karaciğerin bulaşıcı hastalıkları Hepatit A ve B aşıları Seksiyonel ve klinik anatomi Yağların taşınması ve depolanması Kolesterolün sentezi, taşınması ve atılımı Karaciğer nodülleri ve neoplazmaları Safra kesesi bozuklukları ve neoplazmaları Ekzokrin pankreasın patolojisi Yağ asitlerinin biyosentezi Kolesterolün sentezi, taşınması ve atılımı Gastrointestinal rahatsızlıklarda kullanılan ilaç Proteinlerin sindirimi, mide ve bağırsaklardaki enzimler, hormonların etkileri | - |
5 | Karaciğer, pankreas Yağ asitlerinin biyosentezi Transaminasyon, oksidatif deaminasyon Sitrik asit döngüsünde amino asitlerin karbon iskeletlerinin kullanımı Histidin, lisin, hidroksilizin ve aromatik amino asitlerin metabolizması Serin, alanin, sistein, metionin, treonin ve glisinin metabolizması Akut ve Kronik Karaciğer Hastalıkları Assit Belirtileri, Nedenleri, Tanı (Portal Venöz Sistem ve Portal Hipertansiyon/portal olmayan asit) Pankreatit (Akut / Kronik) antihelmintik ilaçlar HDL-kolesterol Tayini Dallı zincirli amino asitlerin metabolizması, aspartat, asparagin, glutamat, glutamin, prolin, hidroksiprolin, arginin transaminazlar Karın ağrısı Kalıtsal gastrointestinal sistem hastalıkları Üre döngüsü, sitrik asit döngüsü ile entegrasyonu Üre döngüsünün düzenlenmesi ve metabolik bozukluklar | - |
6 | İlaçların hepatoksik etkileri üre tayini Bilirubin ve ürobilinojen tayini Ürik asit tayini Gastrointestinal sistemde acil cerrahi, Final sınavı ve Final sınavı için çalışma | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Clinical Neurology and Neuroanatomy: A Localization-Based Approach (1st Edition); Aaron Berkowitz; McGraw-Hill, 2017. |
---|---|
2. Gray’s Anatomy for Students (3rd Edition); Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell; Churchill Livingston Elsevier, Philadelphia, 2015. | |
3. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology (13th Edition); John E. Hall; Elsevier, Philadelphia, 2016. | |
4. Histology: A Text and Atlas With Correlated Cell and Molecular Biology (7th Edition); Micheal H. Ross, Wojciech Pawlina; Lippincott Williams & Wilkins, 2015. | |
5. Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry (10th Edition); Benjamin J. Sadock, Virginia Alcott Sadock, Pedro Ruiz; Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2017. | |
6. Medical Microbiology (7th Edition); Patrick Murray, Ken Rosenthal, Michael Pfaller; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2013. | |
7. Molecular and Cellular Biophysics; Meyer B. Jackson; Cambridge University Press, Cambridge, 2006. | |
8. Robbins Basic Pathology (10th Edition); Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2018. | |
9. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology (10th Edition); Keith L. Moore, T. V. N. Persaud, Mark G. Torchia; Elsevier, Philadelphia, 2015. | |
10. Medical Microbiology (9th Edition); Patrick Murray, Ken Rosenthal, Michael Pfaller; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2020. | |
11. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. John Bennett Raphael Dolin Martin J. Blaser. 9 th edition., 2019 | |
12. Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology, 28e, McGraw-Hill Education, 2019 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 15 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
Toplam | 16 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 6 | 15 | 90 |
Laboratuar | 6 | 4 | 24 |
Uygulama | 2 | 1 | 2 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 6 | 15 | 90 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 6 | 14 | 84 |
Toplam İş Yükü | 296 |