AKTS - Anayasacılık ve Demokrasi
Anayasacılık ve Demokrasi (KMH601) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anayasacılık ve Demokrasi | KMH601 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Modern demokrasilerde liberal anayasacılık ve halk egemenliği arasındaki gerilim; modern anayasal tartışma içerisinde demokrasi ve hukuk devleti arasındaki gerilim ve anayasa yargısının demokratik meşruluğu. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasi ve anayasacılık kavramlarına giriş | ALEXANDER, Larry, (ed.) Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, 2001. |
2 | Demokrasi ve anayasacılık çelişkisine bir bakış | ALEXANDER, Larry, (ed.) Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, 2001. |
3 | Anayasa, hukukun üstünlüğü ve demokrasi | Michel Rosenfeld, “The Rule of Law and the Legitimacy of Constitutional Democracy” (March 2001). Cardozo Law Schoool, Public Law Research Paper No. 36. |
4 | Anayasa, hukukun üstünlüğü ve demokrasi | Richard Fallon, “The Rule of Law” as a Concept in Constitutional Discourse”, Columbia Law Review, Vol. 97, No. 1, January 1997; Judith N. Shklar, “Political Theory and The Rule of Law,” The Rule of Law: Ideal or Ideology 1, (Allan C. Hutchinson- Patrick Monahan eds. 1987), Frank I. Michelman. “Law’s Republic,” 97 Yale Law Journal (1988). |
5 | Anayasayla bağlı olmak | Samuel Freeman, “Constitutional Democracy and the Legitimacy of Judicial Review,” Law and Philosophy 9, Larry Alexander, “What is the Problem of Judicial Review?”. Australian Journal of Legal Philosophy, May 2006; San Diego Legal Studies paper No. 07-03. SSRN: https: //ssrn.com/abstract=802807 |
6 | Anayasayla bağlı olmak | Stephen Holmes, “Precommitment and Paradox of Democracy”, John Elster- Rune Slagstad, ed., Constitutionalism and Democracy (Cambridge: Cambridge University Press, 1988), Thomas Paine, “The Rights of man”, The Life and majör Writings of Thomas Paine, ed. Philip Foner (New York, Citadel, 1961), Jeremy Waldron, “Precommitment and Disagreement”, In Larry Alexander (ed.), Constitutionalism: Philosophical Foundations. Cambridge University Press. pp. 271--274 (1998), Jon Elster, Ulysses and The Sirens: Studies in Rationality and Irrationality ( Cambridge: Cambridge University Press, 1984); Jon Elster, Ulysses and the Sirens, Philosophy and Public Affairs 15 (1):82-95 (1986) |
7 | Çoğunlukçuluk karşıtlığı ve anayasa | Alexander M. Bickel, The Least Dangerous Branch: The Supreme Court at the Bar of Politics. Second ed. New Haven, CT: Yale University Press, 1986; Learned Hand, “Democracy: Its Presumptions and Realities.” The Spirit of Liberty: Papers and Adresses of Learned hand, ed. By Irving Dilliard, 90-102. New York. Alfred a.Knoph, 1960, 1932. |
8 | Çoğunlukçuluk karşıtlığı ve anayasa | Alexander M. Bickel, The Least Dangerous Branch: The Supreme Court at the Bar of Politics. Second ed. New Haven, CT: Yale University Press, 1986; Learned Hand, “Democracy: Its Presumptions and Realities.” The Spirit of Liberty: Papers and Adresses of Learned hand, ed. By Irving Dilliard, 90-102. New York. Alfred a.Knoph, 1960, 1932. |
9 | Demokrasi, Anayasanın Üstünlüğü ve Anayasa Yargısı | John Hart Ely, Democracy and Distrust: A Theory of Judicial Review, (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1980. Michael J. Perry, “What is the Constitution”? (and Other Fundamental Questions), in Constitutionalism: Philosophical Foundations, ed. Larry Alexander (New York: Cambridge University Press, 1998). |
10 | Demokrasi ve Anayasa Yargısı | Ronald Dworkin, “Constitutionalism and democracy” European Journal of Philosophy 3, no 1 (1995): 2-11. |
11 | Anayasal haklar ve Anayasa Yargısı | Ronald Dworkin, “Freedom’s Law: The Moral Reading of the American Constitution”. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. |
12 | Anayasal haklar ve Anayasa Yargısı | Samuel Freeman, “Constitutional Democracy and the Legitimacy of Judicial Review,” Law and Philosophy 9; Jeremy Waldron, “A Right Based Critique of Constitutional Rights,” Oxford Journal of Legal Studies 13 (1993) : 18-51. |
13 | Anayasa yargısına karşı olan görüşler | Jeremy Waldron, “The Core of The Case against Judicial Review, The Yale Law Journal 115(6):1346 · April 2006, Mark Tushnet, Taking the Constitution away from the Courts. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1999. |
14 | Anayasa yargısının kurumsal tasarımı | Mark Tushnet, “Forms of judicial Review as Expressions of Constitutional Patriotism.” Law and Philosophy 22, no. 3-4 (2003): 353-379. |
15 | Genel değerlendirme | |
16 | Sınav/Sunum |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. ERGÜL, Ozan, Yeni Kurumsalcı Yaklaşımla Türk Anayasa Mahkemesi ve Demokrasi, Adalet Yaynevi, 2007. |
---|---|
2. RAZ, Joseph, “The rule of law and its virtue”, in The authority of law, Oxford University Press, 1979, p. 208-226. | |
3. TAMANAHA, Brian Z., On the rule of law. History, politics and Theory, Cambridge University Press, Cambridge, 2004. | |
4. ALEXANDER, Larry, (ed.) Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, 2001. | |
5. Ronald Dworkin, Freedom's Law: The Moral Reading of the American Constitution. Cambridge, MA, Harvard University Press. 1-38 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 70 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kamu Hukuku alanına ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | ||||
2 | Hukukî kavram ve yöntemler hakkında özgün tanım ve nitelendirme yapar. | X | ||||
3 | Kamu Hukuku ilişkilerine ait sorunları, edindiği bilgileri kullanarak analiz edebilme, değerlendirebilme, yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | ||||
4 | Kamu Hukuku alanında mevcut veya yeni bir kavram veya kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ve yöntemle değerlendirir. | X | ||||
5 | Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Kamu Hukuku sorunlarını teşhis edebilme ve sorunu çözebilme becerisine sahip olur. | X | ||||
7 | Kamu hukuku alanında özgün bakış açısı kazanır. | X | ||||
8 | Kamu Hukuku alanında araştırma yapabilme ve özgün bilimsel bir eser ortaya koyabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Akademik ve etik kurallara uygun olarak yazılı ve sözlü sunum yapma becerisi kazanır. | X | ||||
10 | Kamu Hukuku alanına ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunmaya ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | ||||
11 | Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olur. | X | ||||
12 | Hukukî ve akademik etik kurallarının yerleşmesine ve uygulanmasına katkı sağlar. | X | ||||
13 | Toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkı sağlar. | X | ||||
14 | Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
15 | Kamu Hukuku alanında en az bir bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak hukuk kuram ve uygulamasına katkı sağlar. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 115 |