AKTS - İş Etüdü ve Tasarımı
İş Etüdü ve Tasarımı (IE411) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İş Etüdü ve Tasarımı | IE411 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin amacı, belirli bir performans ve verimlilik seviyesine ulaşmak amacıyla iş etüdü sürecini, yani, iş tasarımını ve işin ölçülmesini anlayabilecek bir bilgi birikimi sağlamaktır. İş etüdü problemlerinin, olay etütleri, sınıf tartışmaları ve ekip çalışmaları yardımıyla hem analitik yöntemler hem de pratik yaklaşımlarla çözülmesine olanak sağlamayı amaçlar. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İş etüdüne giriş: etkinlik ve verimlilik kavramları, iş etüdü ve iş ölçümü kavramları ve aralarındaki ilişki, iş etüdü projesi yöntem bilimi, ölçüm, gözlem ve kayıt teknikleri ve olanakları, atık azaltma kavramları ile entegrasyonu, iş basitleştirme, yalın üretim, maliyet ve performans standartları oluşturma. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Çalışmanın Doğası, İş Sistemlerini Tanımlama, Meslek Türleri, Verimlilik | Frievalds and Niebel s.1-70 |
2 | Yöntem Mühendisliği ve Operasyon Analizine Giriş | Frievalds and Niebel Chapter 3 |
3 | Metot Etüdü/Tasarımı: Geliştirilmiş yöntemin geliştirilmesi. Çalışma istasyonlarıyla ilgili problemler. Operasyon analizi. Çalışma istasyonu tasarımı. | Barnes pg.87-116 & Frievalds s. 125-175 |
4 | Metot Etüdü/Tasarımı: Makro hareket ve mikro hareket etütleri. Bir işin nasıl seçileceği. Ürün akışıyla ilgili problem alanları (yerleşim, malzeme hareketi, işçilerin hareketi, vb.). Kaydetme ve inceleme. Araçlar ve teknikler. | Barnes s.35-87 |
5 | Hareket ve Zaman Etüdü İş Etüdü: Kullanılan teknikler. Temel prosedür. İş etüdü uygulamalarında insan faktörünün önemi. İş etüdü yapan kişinin sahip olması gereken nitelikler. | Frievalds ve Niebel s.125-175 Barnes s. 174-237 |
6 | Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Tanım, amaç, kullanımlar, temel prosedür, teknikler. | Barnes s.257-287 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Zaman Etüdü/İş Ölçümü: İş örneklemesi, zaman etüdü ekipmanları, işin seçimi ve zamanlanması, derecelendirme | Barnes s.305-336 Frievalds s.545-575 |
9 | Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Zaman etüdünden standart zamana, makinelerle yapılan işler için zaman standartlarının belirlenmesi | Frievalds s. 439-475 Barnes s.305-287 |
10 | Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Önceden belirlenmiş zaman standartları, standart veriler ve zaman standartlarının kullanımı. | Frievalds s. 499-543 |
11 | Zaman Standartlarının Ekonomisi ve Uygulamaları | |
12 | Zaman Standartlarının Ekonomisi ve Uygulamaları | |
13 | Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları | Frievalds s. 623-668 |
14 | Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları | Frievalds s. 623-668 |
15 | Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları | Frievalds s. 623-668 |
16 | Özel vaka etütleri | |
17 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Barnes, Ralph M., Motion and Time Study Design and measurement of Work, 7th Edition, John Wiley & Sons Inc., 1980. |
---|---|
3. Frievalds, A., Niebel, B.W., Niebel’s Methods, Standards and Work Design, McGrawHill, 12th Edition, 2009. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 15 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 90 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||
4 | Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi b. En az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | a. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 15 | 15 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 |