AKTS - İş Etüdü ve Tasarımı

İş Etüdü ve Tasarımı (IE411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İş Etüdü ve Tasarımı IE411 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Aida Salimnezhad
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı, belirli bir performans ve verimlilik seviyesine ulaşmak amacıyla iş etüdü sürecini, yani, iş tasarımını ve işin ölçülmesini anlayabilecek bir bilgi birikimi sağlamaktır. İş etüdü problemlerinin, olay etütleri, sınıf tartışmaları ve ekip çalışmaları yardımıyla hem analitik yöntemler hem de pratik yaklaşımlarla çözülmesine olanak sağlamayı amaçlar.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenci, iş etüdü kavramını ve iş etüdü önemini açık seçik tanımlayabilmelidir.
  • Öğrenci, metot etüdü ile zaman çalışması arasındaki ilişkiyi gösterebilmeli, bir iş etüdü projesinin aşamalarını tanımlayabilmeli ve alternatiflerin değerlendirilmesi için uygun yöntemleri seçebilmelidir.
  • Öğrenci, bir iş etüdü projesinde yalın yöntemler kullanabilmelidir.
  • Öğrenci, mevcut işle ilgili problemleri gerçek hayattaki etkinlik ve verimlilik durumlarına göre belirleyip tanımlayabilmelidir.
  • Öğrenci, Şirketin belli bir birimindeki verimliliği arttıracak yeni bir iş tasarımı gerçekleştirebilmelidir.
Dersin İçeriği İş etüdüne giriş: etkinlik ve verimlilik kavramları, iş etüdü ve iş ölçümü kavramları ve aralarındaki ilişki, iş etüdü projesi yöntem bilimi, ölçüm, gözlem ve kayıt teknikleri ve olanakları, atık azaltma kavramları ile entegrasyonu, iş basitleştirme, yalın üretim, maliyet ve performans standartları oluşturma.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Çalışmanın Doğası, İş Sistemlerini Tanımlama, Meslek Türleri, Verimlilik Frievalds and Niebel s.1-70
2 Yöntem Mühendisliği ve Operasyon Analizine Giriş Frievalds and Niebel Chapter 3
3 Metot Etüdü/Tasarımı: Geliştirilmiş yöntemin geliştirilmesi. Çalışma istasyonlarıyla ilgili problemler. Operasyon analizi. Çalışma istasyonu tasarımı. Barnes pg.87-116 & Frievalds s. 125-175
4 Metot Etüdü/Tasarımı: Makro hareket ve mikro hareket etütleri. Bir işin nasıl seçileceği. Ürün akışıyla ilgili problem alanları (yerleşim, malzeme hareketi, işçilerin hareketi, vb.). Kaydetme ve inceleme. Araçlar ve teknikler. Barnes s.35-87
5 Hareket ve Zaman Etüdü İş Etüdü: Kullanılan teknikler. Temel prosedür. İş etüdü uygulamalarında insan faktörünün önemi. İş etüdü yapan kişinin sahip olması gereken nitelikler. Frievalds ve Niebel s.125-175 Barnes s. 174-237
6 Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Tanım, amaç, kullanımlar, temel prosedür, teknikler. Barnes s.257-287
7 Ara Sınav
8 Zaman Etüdü/İş Ölçümü: İş örneklemesi, zaman etüdü ekipmanları, işin seçimi ve zamanlanması, derecelendirme Barnes s.305-336 Frievalds s.545-575
9 Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Zaman etüdünden standart zamana, makinelerle yapılan işler için zaman standartlarının belirlenmesi Frievalds s. 439-475 Barnes s.305-287
10 Zaman Etüdü/İş Ölçümü: Önceden belirlenmiş zaman standartları, standart veriler ve zaman standartlarının kullanımı. Frievalds s. 499-543
11 Zaman Standartlarının Ekonomisi ve Uygulamaları
12 Zaman Standartlarının Ekonomisi ve Uygulamaları
13 Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları Frievalds s. 623-668
14 Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları Frievalds s. 623-668
15 Çalışan Motivasyonu ve Performans Değerlendirmesi: Modern Yönetim Uygulamaları Frievalds s. 623-668
16 Özel vaka etütleri
17 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Barnes, Ralph M., Motion and Time Study Design and measurement of Work, 7th Edition, John Wiley & Sons Inc., 1980.
3. Frievalds, A., Niebel, B.W., Niebel’s Methods, Standards and Work Design, McGrawHill, 12th Edition, 2009.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 15
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 35
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 90
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi b. En az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 15 15
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 125