AKTS - Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller

Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller (ISE405) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller ISE405 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, bilgi teknoloji hizmetleri hakkında genel bilgi vermektir. Ders, her bir oturumda bir bilgi teknoloji hizmetinin işlendiği oturumlardan oluşacaktır ve kullanım durumu çalışmaları ile, öğrencilere, bilgi teknolojileri şirketlerinin müşterilerine sunduğu hizmetlerden örnekler verilecektir. Bilgi teknoloji hizmetlerinde tasarım, uygulama ve destek konularında temel kavramlar ve metodolojilere odaklanılacaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sektör gereksinimlerine paralel etkin ve verimli hareket edebilmek amaçlı, entegre sistemlerin gerekliliğini analiz etmek
  • Üretim, hizmet, pazarlama ve finansal konular ile ilgili sistem planlamaları için stratejik yaklaşımlar geliştirmek
  • Bilgi teknolojileri sistem işletim ve yönetiminde kullanılan araç ve teknikleri anlamak
  • Sistemde oluşan önemli sorunları tespit etmek
  • Toplam kalite ve iş süreci yeniden mühendisliğinin etmen olarak önemini algılamak
Dersin İçeriği Bilgi teknolojileri hizmet yönetimi için ITIL standartlarında hizmet işletimi ve sürekli hizmet iyileştirme, planlama ve değişiklik yönetimi, varlık ve konfigürasyon yönetimi, güvenlik yönetimi, ağ yönetimi, depolama yönetimi, talep yönetimi, olay ve sorun yönetimi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bilgi işlem altyapısı özeti – Platformlar, işletim sistemleri, ağlar, depolama Bölüm 2 – 4 (ana kaynak)
2 Bilgi işlem altyapısı özeti – Uygulamalar (Veritabanı, arakatman, müşteri ilişkileri yönetimi, bilgi teknolojileri yönetimi) Bölüm 5
3 Bilgi teknoloji hizmetlerine giriş – kurumsal hizmet yönetimine giriş Bölüm 6 – 7
4 Olay ve hata yönetimi Bölüm 9 – 12
5 Sorun yönetimi, değişiklik yönetimi Bölüm 13 – 14
6 Konfigürasyon yönetimi, varlık yönetimi (envanter, yazılım dağıtım) Bölüm 16 – 18
7 Performans ve kapasite yönetimi Bölüm 19
8 Güvenlik yönetimi Bölüm 22
9 Ağ yönetimi Bölüm 23
10 Depolama yönetimi Bölüm 25
11 İşyükü yönetimi Bölüm 26
12 Yedekleme ve gerialma yönetimi Bölüm 27
13 Son kullanıcı hizmetleri (son kullanıcının etkinleştirilmesi, uzaktan kontrol, yardım masası, yerinde destek, müşteri hizmetleri), raporlama yönetimi Bölüm 30 – 31
14 İş süreci yönetimi temelleri Bölüm 32 – 33
15 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kontogiorgis, P., Foundations in IT services I and II - Lecture Notes, IBM Corporation, 2007.
Diğer Kaynaklar 2. Fitzsimmons, J., Fitzsimmons, M., Service Management: Operations, Strategy, Information Technology, McGraw-Hill/Irwin, 6th edition, 2007.
3. Addy, Rob. Effective IT Service Management – To ITIL and Beyond! Springer, 2007.
4. Orand, B., Foundations of IT Service Management: The Unofficial ITIL v3 Foundations Course in a Book, BookSurge Publishing, 2009.
5. Hurwitz, J., Bloor, R., Kaufman, M., Halper, F., Service Management For Dummies, For Dummies, 2009.
6. Betz, C., Architecture and Patterns for IT Service Management, Resource Planning, and Governance: Making Shoes for the Cobbler's Children, Morgan-Kaufmann, 2006.
7. Case, G., DuMoulin, T., Spalding, G., Dissanayake, A. C., Service Management Strategies that Work - Guidance for Executives, Van Haren, 1st edition, 2007.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 25
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi b. En az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 3 48
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 7 28
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 91