AKTS - Opera Tarihi

Opera Tarihi (ART227) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Opera Tarihi ART227 Güz ve Bahar 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı XVI. ıncı yüzyılın sonunda Batı Avrupa’da doğan, güzel sanatlar bütünü olarak kabul edilen opera sanatını ve günümüze kadar tarihi gelişimini incelemektir. Opera sanatı ortaya çıktığı andan itibaren yazıldığı ve sahnelendiği yüzyılın kültürünü, değerlerini müzik, libretto, dans, oyunculuk, kostüm, dekorlar aracılığı ile canlı olarak sahnede halka sunmuştur. Bu derste güçlü bir medya aracı olarak halkı eğitme ya da bilgilendirme işlevi gören opera sanatının yüzyıllar içindeki gelişimi ve değişimi ele alınacaktır. Bestecinin müzik, enstrümana yaklaşımı şarkı söyleme tekniği ve yoruma getirdiği yenilikler üzerinde durulacaktır. Günümüzde tiyatroların repertuarında yer etmiş ünlü operaların önemi kültürel, sosyal, siyasi açıdan eleştirel bir yaklaşımla irdelenecektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • XVI – XXI. yüzyıla kadar geçen dönemde opera sanatının Batı Avrupa ve Türkiye’deki gelişimini, dönemin önde gelen bestecilerinin ünlü eserlerinde müzik, yorum özelliklerini, benzerlik ve farklılıkları ile birlikte ele almak. Bu operaların milli müzikle ve kültürle uyumunu incelemek. Yüzyıllara göre değişen bu eserlerin librettolarında geçen konuların kültür, sanat, siyaset açısından durumunu irdelemek. Opera eserlerinin halkı yönlendirmekteki rolüne açıklık getirmek.
Dersin İçeriği Belli başlı operaların bestecilerinin müzik yazım dilindeki benzer ve farklı özellikleri; operaların coğrafi, kültürel, dinsel, sosyal, iktisadi ve siyasi etmenler bağlamında yazılış amacı.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Operanın tanımı ve diğer sahne sanat dalları arasındaki yeri ve önemi
2 İtalya’nın Floransa şehrinde opera sanatının doğuşu ve “Drama per musica” janrı
3 Batı Avrupa’da Napoli “bel canto” mektebi , “opera seria” janrının ortaya çıkışı ve özellikleri -C.W.Gluck’un “Orfeo” operası
4 Batı Avrupa’da “opera buffa” janrlarının ortaya çıkışı ve özellikleri. -W. A. Mozart’ın “Figaro’nun Düğünü” operası. -G. Rossini “Sevil Berberi” operası.
5 W.A Mozart’ın opera sanatı ve “opera giaccoso” janrının ortaya çıkışı -W.A.Mozart’ın “Don Juan” operası
6 W.A.Mozart ve C.W.Gluck’un opera reformları ile bu reformlar arasındaki farklılıklar
7 Fransa’da “grand opera” ve “lirik” opera janrları ve özellikleri F. C. Gounod’un “Faust” operası J.Bizet’in “Carmen” operası
8 R.Wagner’in opera sanatı “Lohengrin” operası “Tristan ve İzolde” operası
9 İtalya’da G.Rossini, V. Bellini G.Donizetti’nin operaları ve “bel canto” tekniği
10 İtalyan Operasında “verismo” akımı G.Puccini’nin “Tosca” operası ve “La Boheme” operası
11 G.Verdi ve Opera Sanatındaki Yeri ve Önemi -“La Traviata” operası -“Aida” Operası operası
12 20. yüzyılda Yeni Viyana Mektebinde ve “Fransız altıları”nın eserlerinde opera sanatı -A. Berg’in “Lulu” operası -A.Schonberg “Pelleas und Melissande” operası -A.Honegger “Antigone” operası
13 Osmanlı Devleti'nde opera sanatının durumu
14 Türkiye’de opera sanatının gelişimi ve “Türk Beşleri’ nin eserlerinde opera sanatı.
15 Dönem Konularının Genel Değerlendirmesi
16 Final Değerlendirmesi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Allardyce, N. (1963). The World of Harlequin: A Critical Study of the Commedia Dell’arte. New York: Cambridge University Press.
2. Altar, C. M. (1989). Opera Tarihi (Cilt I-II-III-IV). İstanbul: Gençlik Basımevi.
3. Aracı, E. (2010). Naum Tiyatrosu 19.Yüzyılda İstanbul’un İtalyan Operası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
4. Cohen, M. (2017). The Politics of Opera: A History from Monteverdi to Mozart. New Jersey: Princeton University Press.
5. Neimetzade, E. (2002). Opera Sanatı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
6. Peattie, A. (1997). Kobbe’ s Opera Book (Ed. The Earl of Harewood and Antony Peattie). New York: G.P. Purnam’s Sons.
7. Sadie, S. (ed.) (1992). The Grove Dictionary of Opera. London: MacMillan Press Limited.
8. Şener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
9. Taruskin, R. (2010). Music in The Seventeenth and Eighteenth Centuries. New York: Oxford Üniversith Press.
10. Warrack, J., & West, E. (1992). The Oxford Dictionary of Opera. New York: Oxford University Press.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 30
Sunum 1 10
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 19 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Halkla ilişkiler, reklamcılık, medya, pazarlama ve bütünleşik pazarlama iletişimi alanı ile ilişkili teorik yaklaşımlara, kavramlara, araştırma yöntemlerine ve araçlarına dair temel bir bilgi edinir
2 Yerel, ulusal ve ulusötesi düzeyde siyasi, ekonomik, kültürel ve toplumsal işleyişe dair disiplinlerarası bilgiyi edinir.
3 Halkla ilişkiler, reklamcılık, pazarlama ve bütünleşik pazarlama anlayışı çerçevesinde dijital medyanın etkili kullanımına ilişkin bilgi edinir.
4 Yeni medya araçlarının hem teorik hem de uygulamaya yönelik işleyişini öğrenir.
5 Bir halkla ilişkiler ve reklamcılık program veya kampanyası için hedef kitleye yönelik stratejik amaçların ve edinimlerin nasıl tasarlanacağına ve geliştirileceğine dair ileri düzeyde bir bilgi edinir.
6 Örgütsel iletişim yapıları ile ilgili bilgi edinir.
7 Kriz yönetimine ilişkin farklı stratejiler ile ilgili bilgi edinir.
8 Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında gerekli araştırma, planlama, yöntem ve teknikleri uygulama aşamalarını bilir.
9 Halkla ilişkler ve reklamcılık alanına ilişkin etik ilkeleri ve değerleri öğrenir.
10 Hem iletişim hukuku hem de reklamcılık ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir.
11 Halkla ilişkiler ve reklamcılık araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yerli veya yabancı, gerek akademik gerekse akademik olmayan tüm paydaşlarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilere sahip olur.
12 Halkla ilişkiler ve reklamcılık araştırmalarının ve/veya pratiklerin en zorunlu parçalarından olan ekip çalışması becerilerini edinir.
13 Farklı kurum ve kuruluşların iletişimsel etkinliklerini hazırlama ve yürütme becerisi edinir.
14 Hem halkla ilişkiler ve reklamclılık hem de pazarlama ve tüketici araştırmaları yapma, analiz etme ve etkili sunma becerisine sahip olur.
15 Medya ve reklam kampanyalarını planlar ve yürütür.
16 Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında dijital iletişim araçlarını etkin kullanır ve ürün tasırımı becerisine sahip olur.
17 Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında araştırmalar yapmak ve geliştirmek için veri toplamaya, analiz etmeye ve yorumlamaya yarayan teorileri ve metodolojileri uygulama yetisine sahip olur.
18 Halkla ilişkiler ve reklam pratikleri için gruplar, örgütler ve topluluklarda iletişim ve kültürün birbirine bağlı olduğuna, ve genel olarak sosyo-kültürel bağlamın önemine dair derinlikli bir anlayışa sahip olur.
19 Halkla ilişkiler ve reklamcılık teorisi ve pratiğinde ulusal ve küresel olarak meydana gelen gelişmeleri takip edebilme becerisine sahip olur.
20 Bir halkla ilişkiler programı veya kampanyasında ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında bireysel sorumluluk veya inisiyatif alma ve yaratıcı çözümler geliştirme yeterliliğine sahip olur.
21 Halkla ilişkiler ve reklamcılık programlarını veya kampanyalarını yürütmek için gerekli çeşitli yazılımları ve bilişim teknolojileri ve hesaplamaya ilişkin diğer becerileri kullanma yetisine sahip olur.
22 Alan ile ilgili ulusal ve uluslararası mesleki örgütlerin standartlarına ve etik kodlarını öğrenerek, alkla ilişkiler ve reklamcılık pratikleri ve araştırma çalışmalarında uygulama yetisine sahip olur.
23 Marka stratejisi oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
24 Kurum ve kuruluşlarda olası krizleri öngörme ve müdahele stratejileri üretme yetisine sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 12 3 36
Sunum/Seminer Hazırlama 1 7 7
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 14 14
Toplam İş Yükü 125