AKTS - Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789)
Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) (HUM108) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) | HUM108 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere Erken Modern Dönem Akdeniz’inin tarihi hakkında sosyal, ekonomik, siyasi, askeri ve kültürel gelişmeler bağlamında genel bilgi kazandırmak, Akdeniz dünyasındaki dönüşümlerin genel çerçevesini çizmek, bölgedeki farklı toplumlar, kimlikler ve kültürler arasındaki ilişki ve etkileşimi karşılaştırmalı olarak incelemektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Coğrafi keşiflerden Fransız Devrimine kadar olan dönemde, Akdeniz?in genel manada betimlemesi; Erken Modern Dönem Akdeniz?inde siyasi, sosyal, tarihsel ve ekonomik gelişmeler, dönüşümler; havzadaki Osmanlı-İspanyol egemenlik mücadelesi ekseninde savaşlar ve ticaret. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akdeniz neresidir, önemi nedir? Akdeniz’de tarih, mekân, insanlar ve miras. | Tarihte Akdeniz, s. 11-32. F. Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras. |
2 | XV. Yüzyılın Ortalarına Kadar Akdeniz Dünyası: Siyasi, İktisadi, Askeri ve Sosyal Durum | İspanyol ve Osmanlı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 13-35. |
3 | Coğrafi Keşiflerin Akdeniz’e etkisi | Coğrafi Keşifler Tarihi, s. 11-64. |
4 | Denizcilik Teknolojisindeki gelişmeler | İlgili Okumalar |
5 | Ekonomiler: Değerli Madenler, Paralar ve Fiyatlar | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 182-295. |
6 | Ekonomiler: Ticaret ve Taşımacılık | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 298-440. |
7 | Ara sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
8 | Akdeniz’de Kent Devletlerinden Ulusal Devletlere Geçiş | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 445- 450. Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım, s. 45-222. |
9 | Akdeniz’de İmparatorluklar: Osmanlı ve İspanyol İmparatorlukları | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 451- 478. |
10 | Akdeniz’de Osmanlı-İspanyol İlişkileri | İspanyol ve Osmanlı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 37- 69. |
11 | Akdeniz’de Osmanlı- İspanyol Egemenlik Mücadelesi, Deniz Savaşları ve Korsanlık | Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi. |
12 | Osmanlı Egemenliğindeki Akdeniz’de Savaş ve Ticaret | Tarihte Akdeniz, s. 219- 250. Osmanlı Akdeniz’i, s. 11-28. |
13 | İspanyolların Akdeniz’de Üstünlüğü Sağlaması | İlgili Okumalar |
14 | Global Akdeniz: Sınırlar | |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Mediterranean in History, David Abulafia (ed.), Thames & Hudson Ltd., London 2003. |
---|---|
2. A Companian to Mediterranean History (eds. Peregrine Horden and Sharon Kinoshita). Wiley Blackwell, Chichester 2014. | |
3. The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II, Volume I. Fernand Braudel, University of California Press, London 1995. | |
4. The Turkish and Spanish Empires in The Sixteenth and Beginning Of The Seventeenth. Leopold Von Ranke, Translated by Walter K. Kelly, Whittaker and Co., London 1843. | |
5. The Forgotten Frontiers: A History of the Sixteenth-Century Ibero- African Frontier. Andrew C. Hess, The University of Chicago Press, Chicago and London 1978. | |
6. Geography, Technology, and War: Studies in the Maritime History of the Mediterranean, 649-1571. John H. Pryor, Cambridge University Press, Cambridge 1994. | |
7. Gunpowder and Galleys: Changing Technology and Mediterranean Warfare at Sea in the 16th Century. John Francis Guilmartin (Rev ed.), Naval Institute Press, Annapolis, MD 2003. | |
8. The Captive Sea: Slavery, Communicaton and, and Commerce in Early Modern Spain and Mediterranean. Daniel Hershenzen, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 2018. | |
9. The Corrupting Sea: A Study of Mediterranean History. Peregrine Horden annd Nicholas Purcell, Blackwell Publishers, Oxford 2000. | |
10. The Great Sea: A Human History of the Mediterranean, David Abulafia. Oxford University Press, New York 2011. | |
11. The Ottoman Empire: The Classical Age, 1300-1600. Halil İnalcık, Translated by Norman Itzkowitz and Colin Imber, Praeger Publishers, New York and Washington 1973. | |
12. The Ottoman Empire and Early Modern Europe. Daniel Goffman, Cambridge University Press, New York 2002. | |
13. Fernand Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras (History, Space, Men and Heritage Under the tutelage of Fernand Braudel), 2. Basım, Çevirenler Necati Erkurt ve Erkut Derman, Metis Yayıncılık, İstanbul 2008. | |
Diğer Kaynaklar | 14. Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım (The Vaning of the Mediterranean, 1550-1870), A Geohistorical Approach), Faruk Tabak, Çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010. |
15. Rönesans Avrupası: Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci (Renaissance Europe: Identification Process of Turkey with Western Civilization), Halil İnalcık, 5. Basım, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. | |
16. Osmanlı Akdeniz’i (Ottoman Mediterranean), İdris Bostan, 1. Basım, Küre Yayınları, İstanbul 2017. | |
17. Coğrafi Keşifler Tarihi (The Age of Discovery, 1400-1600), David Arnold, Çev. Osman Bahadır, Alan Yayıncılık, İstanbul 1995. | |
18. İspanyol ve Osman¬lı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa (Barbaros Hayreddin Pasha in the Spanish and Ottoman Chronicals, Hüseyin Güngör Şahin, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi. Ankara 2018. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 65 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli güncel bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Bilimsel bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||
3 | Sağlığı korumak, geliştirmek ve hastalıkları tedavi etmek için kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | |||||
4 | Hemşirelik bakımını bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikaları doğrultusunda yürütme çabası gösterir. | |||||
5 | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterir. | |||||
6 | Hemşirelik uygulamalarını mevzuata, mesleki değerlere, standartlara ve etik ilkelere uygun şekilde gerçekleştirir. | |||||
7 | Hemşirelik bakımı sürecinde eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | |||||
8 | Yönetici rolü kapsamında bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini sürdürür. | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |||||
10 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |||||
11 | Kişisel ve mesleki gelişimi için yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseyerek inovasyon ve değişime liderlik eder. | |||||
12 | Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |