AKTS - Hemşirelikte Etik ve Deontoloji
Hemşirelikte Etik ve Deontoloji (NURS206) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Etik ve Deontoloji | NURS206 | 4. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili etik kavram ve ilkeler, etik sorunlar, hemşirelik ile ilgili yasalar ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Hemşireliğin tarihsel gelişimi ve hukuki boyutu, etik kavramlar, etik teoriler, etik ikilem ve etik sorun kavramları, etik değerlendirme ve etik akıl yürütme süreçleri, yaşam dönemlerine göre etik sorunlar ve hemşirenin sorumlulukları, uygulama ortamındaki etik sorunlar |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Program Tanıtımı, Hemşirelik Etiğinin Tarihsel Gelişimi ve Hukuki Boyutu | Kaynaklardan konunun okunması |
2 | Etik Kavramlar | Kaynaklardan konunun okunması |
3 | Etik Teoriler | Kaynaklardan konunun okunması |
4 | Etik İkilem, Etik Sorun, Etik Değerlendirme ve Etik Akıl Yürütme | Kaynaklardan konunun okunması |
5 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Preimplantasyon-Intrauterin Dönem) | Kaynaklardan konunun okunması |
6 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Postnatal Dönem) | Kaynaklardan konunun okunması |
7 | Ara Sınav | Kaynaklardan konunun okunması |
8 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Çocukluk ve Adölesan Dönemi) | |
9 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Erişkin Dönem) | Kaynaklardan konunun okunması |
10 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Yaşlılık Dönemi) | Kaynaklardan konunun okunması |
11 | Yaşam Dönemlerine Göre Etik Sorunlar ve Hemşirenin Sorumlulukları (Yaşam Sonu Dönem) | Kaynaklardan konunun okunması |
12 | Uygulama Ortamındaki Etik Sorunlar (Öğrenci Aktivitesi) | Kaynaklardan konunun okunması |
13 | Uygulama Ortamındaki Etik Sorunlar (Öğrenci Aktivitesi) | Kaynaklardan konunun okunması |
14 | Uygulama Ortamındaki Etik Sorunlar (Öğrenci Aktivitesi) | Kaynakların okunması |
15 | Final Sınavı | Kaynaklardan konunun okunması |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Scott, P. A. (Ed.). (2018). Key concepts and issues in nursing ethics. Galway, Ireland: Springer International Publishing |
---|---|
2. Mason, D. J., Gardner, D. B., Outlaw, F. H., O'Grady E. T. (2016). Policy & Politics in Nursing and Health Care. Elsevier | |
3. Chadwick, R., & Gallagher, A. (2016). Ethics and nursing practice. Palgrave Macmillan. | |
4. Johnstone, M. J. (2015). Bioethics: a nursing perspective. Elsevier Health Sciences. | |
5. Tingle, J., & Cribb, A. (2014). Nursing law and ethics. Chichester, West Sussex, UK: Wiley Blackwell. | |
6. Fry, S. T., Taylor, C. R., & Veatch, R. M. (2011). Case Studies in Nursing Ethics. MA: Jones & Bartlett. | |
7. Hendrick, J. (2011). Law and Ethics in Childrens Nursing. Somerset: Wiley. | |
8. Edwards, S. D. (2009). Nursing ethics: a principle-based approach. Palgrave Macmillan. | |
9. Benner, P. E., Tanner, C. A., & Chesla, C. A. (2009). Expertise in nursing practice: caring, clinical judgment and ethics. New York: Springer. | |
10. Seedhouse, D. (2000). Practical nursing philosophy: the universal ethical code. Chichester: Wiley. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 10 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Bilimsel bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | ||||
3 | Sağlığı korumak, geliştirmek ve hastalıkları tedavi etmek için kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | ||||
4 | Hemşirelik bakımını bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikaları doğrultusunda yürütme çabası gösterir. | X | ||||
5 | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterir. | X | ||||
6 | Hemşirelik uygulamalarını mevzuata, mesleki değerlere, standartlara ve etik ilkelere uygun şekilde gerçekleştirir. | X | ||||
7 | Hemşirelik bakımı sürecinde eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | ||||
8 | Yönetici rolü kapsamında bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini sürdürür. | X | ||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | ||||
10 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | X | ||||
11 | Kişisel ve mesleki gelişimi için yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseyerek inovasyon ve değişime liderlik eder. | X | ||||
12 | Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 1 | 3 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 59 |