AKTS - Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (PTR309) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | PTR309 | 5. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin temel amacı öğrencilere spor fizyoterapistinin görev ve sorumluluklarını, organizasyon ve klüplerdeki yetkilerini, her spor dalı için yaralanmalardan korunma prensiplerini, tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını öğretmektir |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Spor sakatlıklarının önlenmesi, spor sakatlıklarında ilkyardım, ön tedavi, kesin tedavi, rehabilitasyon prensipleri, yumuşak doku yaralanmaları, alt ve üst ekstremiteler ile ilgili yaralanmaların gözden geçirilmesi ve bantlama uygulamaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve dersin tanımı, Spor fizyoterapisti kimdir? | K1 (sayfa 3-9) |
2 | Sporda ölçme ve değerlendirme yöntemleri | K2 (Bölüm 11,12,13) |
3 | Fiziksel uygunluk nedir? Sporcularda, erişkinlerde, özürlülerde ve çocuklarda uygulanan fiziksel uygunluk testleri-klinikte pratik uygulamalar | K2 (Bölüm 11,12,13) |
4 | Sağlıklı Yaşam ve egzersiz | K1 (Bölüm 4) |
5 | Yumuşak doku yaralanmaları | K1 (syf 151-165) |
6 | Sporda üst ekstremite yaralanma mekanizmaları | K3 (syf 122-31) |
7 | Sporda alt ekstremite yaralanma mekanizmaları | K4 (Bölüm 20,21,22) |
8 | Spor sakatlıklarının önlenmesi | K1 (Bölüm 5) |
9 | Yarıyıl Ara Sınav Haftası | |
10 | Spor sakatlıklarında ilk yardım | K1 (Bölüm 5), K4 (Bölüm 3) |
11 | Ön tedavi | K4 (Bölüm 8) |
12 | Kesin tedavi | K1 (Bölüm 7), K4 (Bölüm 9) |
13 | Rehabilitasyon prensipleri | K1 (Bölüm 7), K4 (Bölüm 9) |
14 | Fonksiyonel rehabilitasyon | K1 (Bölüm 8) |
15 | Spor yaralanmalarından sonra sporcuların spora dönüş kriterleri ve spora dönüş için gerekli olan sporcunun ihtiyacına uygun fonksiyonel rehabilitasyon programı oluşturulması ve uygulanması | K1 (Bölüm 8) |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri, Hacettepe Üniversitesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü Yayınları, 2. Basım, Ankara, 2006. |
---|---|
3. Measurement and Evaluation in Human Performance, 5E Morrow, Jr., James R., Mood, Dale 2015 | |
Diğer Kaynaklar | 3. da Silva RT. SPORTS INJURIES OF THE UPPER LIMBS. Rev Bras Ortop. 2015 Nov 16;45(2):122-31. doi: 10.1016/S2255-4971(15)30280-9. PMID: 27022529; PMCID: PMC4799138. |
4. Peterson, L., & Renstrom, P.A.F.H. (2016). Sports Injuries: Prevention, Treatment and Rehabilitation, Fourth Edition (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.1201/9781315382234 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü bilgi, kavram ve prensipler doğrultusunda yakın ve uzak hedefleri belirleyerek gerekli ölçme, değerlendirme, tanımlama, analiz ve planlamayı yapar. | X | ||||
2 | Kazanılan bilgi, beceri ve kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak, uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon tedavi programını belirler, iş güvenliği prensiplerini dikkate alarak sistematik ve güvenli olarak uygular, gerektiği durumda yeniden düzenler veya sonlandırır | X | ||||
3 | Fizyoterapi alanında bilgi kaynaklarını kullanır, veri toplar, rapor tutar, etik ve deontolojik yaklaşımları dikkate alarak, mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak planlar, analiz eder ve yürütür. | |||||
4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip içinde bireysel olarak sorumluluk alır, iletişim becerilerini kullanarak disiplinler arası iş birliği yapar. | |||||
5 | Kişisel gelişim devamlılığı için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, alandaki gelişmeleri takip eder, kalite geliştirme programlarını düzenler ve destekler. | |||||
6 | Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları bilir, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır, profesyonel davranışını uluslararası alanda da sürdürür. | |||||
7 | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve artan ihtiyaçlarına uygun sağlık politikası üretilmesi ve uygulanmasına katkı sağlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |