AKTS - Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (PTR309) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon PTR309 5. Dönem 2 0 0 2 2
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Zehra Can Karahan
  • Dr. Öğr. Üyesi Naime Uluğ
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin temel amacı öğrencilere spor fizyoterapistinin görev ve sorumluluklarını, organizasyon ve klüplerdeki yetkilerini, her spor dalı için yaralanmalardan korunma prensiplerini, tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını öğretmektir
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Spor sakatlıklarının önlenmesi konusu hakkında yorum yapar
  • Spor yaralanmalarında klinik koşullarda sporcu değerlendirilmesini tartışır.
  • Sporcularda ön tedavi ve kesin tedavi konularını anlatır.
Dersin İçeriği Spor sakatlıklarının önlenmesi, spor sakatlıklarında ilkyardım, ön tedavi, kesin tedavi, rehabilitasyon prensipleri, yumuşak doku yaralanmaları, alt ve üst ekstremiteler ile ilgili yaralanmaların gözden geçirilmesi ve bantlama uygulamaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve dersin tanımı, Spor fizyoterapisti kimdir? K1 (sayfa 3-9)
2 Sporda ölçme ve değerlendirme yöntemleri K2 (Bölüm 11,12,13)
3 Fiziksel uygunluk nedir? Sporcularda, erişkinlerde, özürlülerde ve çocuklarda uygulanan fiziksel uygunluk testleri-klinikte pratik uygulamalar K2 (Bölüm 11,12,13)
4 Sağlıklı Yaşam ve egzersiz K1 (Bölüm 4)
5 Yumuşak doku yaralanmaları K1 (syf 151-165)
6 Sporda üst ekstremite yaralanma mekanizmaları K3 (syf 122-31)
7 Sporda alt ekstremite yaralanma mekanizmaları K4 (Bölüm 20,21,22)
8 Spor sakatlıklarının önlenmesi K1 (Bölüm 5)
9 Yarıyıl Ara Sınav Haftası
10 Spor sakatlıklarında ilk yardım K1 (Bölüm 5), K4 (Bölüm 3)
11 Ön tedavi K4 (Bölüm 8)
12 Kesin tedavi K1 (Bölüm 7), K4 (Bölüm 9)
13 Rehabilitasyon prensipleri K1 (Bölüm 7), K4 (Bölüm 9)
14 Fonksiyonel rehabilitasyon K1 (Bölüm 8)
15 Spor yaralanmalarından sonra sporcuların spora dönüş kriterleri ve spora dönüş için gerekli olan sporcunun ihtiyacına uygun fonksiyonel rehabilitasyon programı oluşturulması ve uygulanması K1 (Bölüm 8)
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri, Hacettepe Üniversitesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü Yayınları, 2. Basım, Ankara, 2006.
3. Measurement and Evaluation in Human Performance, 5E‎ Morrow, Jr., James R., Mood, Dale 2015
Diğer Kaynaklar 3. da Silva RT. SPORTS INJURIES OF THE UPPER LIMBS. Rev Bras Ortop. 2015 Nov 16;45(2):122-31. doi: 10.1016/S2255-4971(15)30280-9. PMID: 27022529; PMCID: PMC4799138.
4. Peterson, L., & Renstrom, P.A.F.H. (2016). Sports Injuries: Prevention, Treatment and Rehabilitation, Fourth Edition (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.1201/9781315382234

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü bilgi, kavram ve prensipler doğrultusunda yakın ve uzak hedefleri belirleyerek gerekli ölçme, değerlendirme, tanımlama, analiz ve planlamayı yapar. X
2 Kazanılan bilgi, beceri ve kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak, uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon tedavi programını belirler, iş güvenliği prensiplerini dikkate alarak sistematik ve güvenli olarak uygular, gerektiği durumda yeniden düzenler veya sonlandırır X
3 Fizyoterapi alanında bilgi kaynaklarını kullanır, veri toplar, rapor tutar, etik ve deontolojik yaklaşımları dikkate alarak, mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak planlar, analiz eder ve yürütür.
4 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip içinde bireysel olarak sorumluluk alır, iletişim becerilerini kullanarak disiplinler arası iş birliği yapar.
5 Kişisel gelişim devamlılığı için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, alandaki gelişmeleri takip eder, kalite geliştirme programlarını düzenler ve destekler.
6 Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları bilir, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır, profesyonel davranışını uluslararası alanda da sürdürür.
7 Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve artan ihtiyaçlarına uygun sağlık politikası üretilmesi ve uygulanmasına katkı sağlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 2 2
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 2 2
Toplam İş Yükü 50