AKTS - Hukuk Devleti
Hukuk Devleti (KMH524) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hukuk Devleti | KMH524 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kamu hukukunun temel kavramlarından biri olan hukuk devleti kavramını ve bu kavramla bağlantılı diğer ilke ve kavramları tarihsel gelişimleri ile birlikte incelemek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Ortak hukuk geleneğindeki hukukun üstünlüğü (rule of law) ilkesi ile Alman ve Kıta Avrupası sistemindeki hukuk devleti (Rechtsstaat) arasındaki farklar; Türkiye`deki durum ve yargı kararları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu hukukunun gelişimi ve hukuk devleti kavramının ortaya çıkışı | |
2 | Hukuk devleti kavramının belirsizliği sorunu ve tanım denemeleri, Kanun devleti ile farklar, hukukta ilkeler | Sancar, s. 20-43. |
3 | Hukuk devletinin Anglo-sakson sisteminde ve Kıta Avrupası sistemindeki anlamı ve Kıta Avrupasındaki farklı anlamlar | Sancar, 43vd; Chevallier, 1-50; Çoban, 557-577. |
4 | Hukuk devletinin Anglo-sakson sisteminde ve Kıta Avrupası sistemindeki anlamı ve Kıta Avrupasındaki farklı anlamlar (2) The meaning of the concept in common law system and continental Europe and the difference meaning in different legal systems (2) | Sancar, 43 vd; Chevallier, 1-50; Çoban, 557-577. |
5 | Hukuk devleti ile demokrasi ve insan hakları arasındaki ilişki | Çoban, s. 259-271. |
6 | Maddi anlamda-şekli anlamda hukuk devleti | Sancar, 61-100. |
7 | Hukuk devletinin içerdiği ilkeler (1): Yasallık ilkesi | Diğer Kaynaklar |
8 | Hukuk devletinin içerdiği ilkeler (2): Eşitlik ilkesi. | Diğer Kaynaklar |
9 | Hukuk devletinin içerdiği ilkeler (3): Hukuki Güvenlik, gerye yürüme yasağı ve kazanılmış hak | Diğer Kaynaklar |
10 | Hukuk devletinin içerdiği ilkeler (4) Kuvvetler ayrılığı. | Diğer Kaynaklar |
11 | Hukuk devletinin içerdiği ilkeler (5) Yargısal denetim, yargı bağımsızlığı ve tarafsızlığı | Diğer Kaynaklar |
12 | Hukuk devletinin içerdiği kavramlar: Anayasacılık ve tarihsel gelişimi. | Diğer Kaynaklar |
13 | Anayasa Mahkemesi ve Danıştay kararlarında hukuk devleti ilkesinin görünümü ve etkileri | Diğer Kaynaklar |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Ali Rıza Çoban vd. (ed), Hukuk Devleti, Adres yayınları, Ankara, 2008. |
---|---|
2. Mithat Sancar, Hukuk Devletinin Genel Teorisi, İmaj Yayınları. (Doçentlik tezi) | |
3. Jacques Chevallier, Hukuk Devleti, İmaj Yayınları, Ankara, 2010. | |
Diğer Kaynaklar | 4. Konulara göre çeşitli makalelerde faydalanılacaktır. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk sisteminin temel kavramlarını anlamaya, açııklamaya ve kullanma yeteneğini geliştirmeye katkısı | X | ||||
2 | Hukuki uyuşmazlıkları analiz etmek, kurmak ve çözümlemek için gerekli özellik ve yeterlilikleri sağlamaya etkisi | X | ||||
3 | Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı | X | ||||
4 | Özel hukuk alanının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlamaya etkisi | X | ||||
5 | Özel hukuk alanının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslar üstü boyutlarını anlamaya etkisi | X | ||||
6 | Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama yeteneğini geliştirmesi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yönünün gelişimine etkisi | X | ||||
8 | Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olmaya katkısı | X | ||||
9 | Sosyal sorumluluk ve hukuki etik edinmeyi sağlamaya etkisi | X | ||||
10 | Öğrencinin kendisini ve bulunduğu kurumu ifade etmesi için iletişim kurma yeteneğini sağlamaya katkısı | X | ||||
11 | Kaliteli bir bilinç sahibi olmaya katkısı | X | ||||
12 | Hukuki bilgisini ve yeteneğini teori veya pratiğin temel ilkeleri alanlarının en az birinde etkili şekilde kullanmasını sağlamak | X | ||||
13 | Akademik ve etik kurallara uygun olarak yazılı ve sözlü sunum yapma becerisi sağlamak | X | ||||
14 | Hukuki problemlerin çözümünde enformasyon teknolojilerini kullanma becerisi sağlamak | X | ||||
15 | Hukuk terminolojisi ve yabancı dil bilgisini geliştirmeyi sağlamak | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 128 |