AKTS - Hesaplama Teorisinin Temelleri

Hesaplama Teorisinin Temelleri (CMPE572) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Hesaplama Teorisinin Temelleri CMPE572 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Hesaplama ve karmaşıklık teorileri bağlamında temel bilgisayar bilimi teorik kavramlarına ilişkin bakış açısı kazanmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrencilerin, matematiksel yönelim ve yeteneklerini bilgisayar bilimi alanında teorem kanıtlamaları yoluyla geliştirmeleri beklenmektedir.
  • Öğrencilerin, bilgisayar biliminin temel altyapılarından olan Hesaplanabilirlik Teorisini öğrenmeleri beklenmektedir.
  • Öğrencilerin, bilgisayar biliminin diğer bir temel altyapısı olan Karmaşıklık Teorisini öğrenmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği Hesaplama modelleri, Church-Turing tezi, karar verilebilirlik, karar verilemezlik, özyinelemeli numaralandırılabilme, zaman karmaşıklığı, P ve NP sınıfları, yer karmaşıklığı, LOGSPACE, PSPACE-tamlığı.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders Kitabı Bölüm 0
2 Turing Makinaları: Tanım, Alternatif Tanımlar, Hilbert'in Onuncu Problemi, Church-Turing Tezi Ders Kitabı Bölüm 3
3 Turing Makinaları: Tanım, Alternatif Tanımlar, Hilbert'in Onuncu Problemi, Church-Turing Tezi Ders Kitabı Bölüm 3
4 Karar Verilebilirlik: Karar Verilebilir Diller, Durma Problemi Ders Kitabı Bölüm 4
5 Karar Verilebilirlik: Karar Verilebilir Diller, Durma Problemi Ders Kitabı Bölüm 4
6 İndirgenebilirlik: Karar Verilemez Problemler, Haritalama İndirgenebilirliği Ders Kitabı Bölüm 5
7 VİZE I
8 Özyineleme Teoremi Ders Kitabı Bölüm 6
9 Zaman Karmaşıklığı: Karmaşıklık Ölçümü, P Sınıfı, NP Sınıfı Ders Kitabı Bölüm 7
10 Zaman Karmaşıklığı: Karmaşıklık Ölçümü, P Sınıfı, NP Sınıfı Ders Kitabı Bölüm 7
11 VİZE II
12 Zaman Karmaşıklığı: NP-Tamlık Ders Kitabı Bölüm 7
13 Yer Karmaşıklığı: Savitch Teoremi, P-Space Sınıfı Ders Kitabı Bölüm 8
14 MAKALE SUNUMU ve TARTIŞMALAR

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. M. Sipser, “Introduction to the Theory of Computation”, (2nd Edition), Thomson Course Technology, 2006, ISBN-13:978-0-619-21764-8.
Diğer Kaynaklar 2. E. Rich, “Automata, Computability and Complexity: Theory and Applications”, (1st Edition), Pearson/Prentice Hall, 2007, ISBN-13: 978-0132288064.
3. J.E. Hopcroft, R. Motwani and J.D. Ullman, "Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation", (2nd Edition), Addison Wesley, 2001, ISBN 0-201-44124-1.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer 1 10
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 50
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ileri düzey sistemlerde uygulama becerisinin kazandırılması.
2 Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin temel alanlarında uzun soluklu araştırma ve geliştirme çalışmalarının yapılması.
3 Tasarım ve diğer mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, teknikleri ve yetenekleri kullanabilme. X
4 Girişimcilik ve yenilikçilik açısından aktif araştırmacıların yetiştirilmesi.
5 Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde raporlama ve sunma yeteneğinin kazandırılması.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izleme ve bilgiye erişme performansının artırılması.
7 Profesyonel iş yaşamı ve meslek etiği konularında sorumluluk sahibi olunması.
8 Türkçe ve İngilizce olarak etkin iletişim kurma becerisinin artırılması.
9 Proje yönetimi becerisinin artırılması.
10 Disiplinlerarası alanlarda, ortak proje takımlarında başarıyla çalışma yeteneğinin kazandırılması. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 20 20
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 125