AKTS - Fonksiyonel Analiz

Fonksiyonel Analiz (MATH357) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fonksiyonel Analiz MATH357 Alan Seçmeli 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
MATH251
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Erdal KARAPINAR
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı norm, kompaktlık ve yakınsaklık gibi fonksiyonel analiz kavramlarına tanışık olunmasını sağlamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Dersi tamamlayan öğrencilerden; 1) değişmeli metrik ve normlu uzaylar kavramlarını anlaması, buradaki temel gerçekleri ispat etmesi, 2) bu teorileri operatör teorisine uygulaması, 3) Hahn-Banach Teoremini bilmesi, 4) Düzgün Sınırlılık Prensibini bilmesi, 5) Açık Eşleme ve Kapalı Grafik Teoremlerini bilmesi beklenir.
Dersin İçeriği Vektör uzayları, Hamel bazı, lineer operatörler, operatörlerde denklemler, sıralı vektör uzayı, pozitif lineer fonksiyonellerin genişletilmesi, konveks fonksiyonlar, Hahn-Banach teoremi, Minkowski fonksiyoneli, ayrıklık teoremi, metrik uzaylar, süreklilik ve düzgün süreklilik, tamlık, Baire teoremi, normlu uzaylar, Banach uzayları, Banach uzayları

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Metrik Uzayları, Açık küme, Kapalı Küme s. 2-22
2 Yakınsak ve Cauchy Dizileri, Tamlık s. 23-44
3 Vektor Uzayları, Normlu Uzayları Banach Uzayları s. 50-66
4 Normlu Uzayların Diğer Özellikleri Sonlu Boyutlu Normlu Uzayları Ve Altuzaylar s. 67--75
5 Kompaktlık ve Sonlu Boyutlu Lineer Operatörler s. 77--90
6 Sınırlı ve Sürekli Lineer Operatörler Lineer Fonksiyoneller s. 91--110
7 Ara Sınav
8 Lineer Operatörler ve Sonlu Boyutlu Fonksiyoneller, Normlu Uzay Operatörleri, Dual Uzaylar s. 111--125
9 Hahn-Banach Teoremi Kompleks Değerli Vektör Uzayları için Hahn-Banach Theoremi, Normlu Uzaylar s. 213--224
10 Sınırlı Lineer Fonksiyonellerin C[a,b] Üzerine Uygulanması s. 225--230
11 Adjoint Operatör s. 231--238
12 Yansımalı Uzaylar s. 239-245
13 Ara Sınav
14 Kategori Teoremleri Düzgün Sınırlılık Teoremi s. 246--254
15 Kuvvetli ve zayıf Yakınsaklık Operatörlerin ve Fonksiyonellerin Yakınsaklığı s. 256-268
16 Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Introductory Functional Analysis with Applications, E. Kreyszig, 1978, John Wiley and Sons Inc. ISBN 0-471-5073-8
Diğer Kaynaklar 2. Elements of the Theory of Functions and Functional Analysis, A.N. Kolmogorov and S.V. Fomin, Dover, NY, 1999. ISBN: 0-486-40683-0
3. Functional Analysis, G.Bachman and L. Narici , Dover, 1991, ISBN: 0-486-40251-7

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 60
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans öğreniminden elde edilen yeterlilikleri temel alarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme yeteneğine sahip olur. X
2 Bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur. X
3 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilir. X
4 Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir. X
5 Alanındaki çalışmalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda, çözümün üretilmesine yönelik sistematik yaklaşımların geliştirilmesinde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, uygulama planları ve prensipler geliştirerek elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. X
7 Alanındaki bilgiyi geliştirerek bunları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
8 Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri inceleyerek, kendi çalışmalarını bilimsel verilerle destekler, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde sunma becerisine sahip olur. X
9 Matematik veya uygulama alanlarındaki bilimsel çalışmaları takip ederek araştırma yapacak ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir. X
10 Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. X
11 Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 4 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 12 24
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 16 16
Toplam İş Yükü 150