AKTS - Güç Elektroniği
Güç Elektroniği (EE454) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Güç Elektroniği | EE454 | Alan Seçmeli | 3 | 2 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
(EE210 veya EE234 veya AEE205) |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Karma |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Deney, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Temel Güç Elektroniği elemanlarını tanıtmak, güç elektroniği elemanlarının kontrolünü ve korumasını sağlamak, güç elektroniği elemanlarının kullanıldığı temel güç elektroniği devrelerini tanıtarak bunların çalışmaları hakkında bilgi vermek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Güç elektroniği yarıiletken elemanları, yarıiletken elemanlarda kayıp hesabı, bastırıcı devre tasarımı, soğutucu tasarımı, sürme devreleri ve izolasyon, AC kıyıcıları, Ttk-fazlı ve üç-fazlı doğrultucular, anahtar modlu güç kaynakları topolojileri, eviriciler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güç elektroniğinin tanımı, ilişkili olduğu alanlar, Diyot, Tristör. | Ders kitabından bu haftanın konularına göz atın. |
2 | Triak,Güç transistorü, MOSFET, IGBT, GTO, MCT, SIT, IGCT, MOS turn-off tristör | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
3 | Yarı iletken elemanlarda güç kayıpları, soğutucu tasarımı, bastırıcı (snubber) devre tasarımı | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
4 | Sürme devreleri ve elektriksel izolasyon, Tek fazlı AA kıyıcıları | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
5 | Anahtar Modlu Güç Kaynakları: Prensip; çeşitleri; düşüren-yükselten (Flyback Converter) çevirici | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
6 | Düşüren çevirici (Buck converter); yükselten çevirici (Boost converter) Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
7 | Doğrultucular: Tek fazlı tam dalga kontrolsüz doğrultucular | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
8 | Doğrultucularda düzeltme (filtre) çeşitleri, güç faktörü, tek fazlı kontrollü doğrultucular | Bu noktaya kadar olan konulara konularına göz atın. |
9 | Üç fazlı yarım dalga kontrolsüz/kontrollü doğrultucu devrelerinin analizi | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
10 | Arasınav. | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
11 | Boşluk çalışma, üç fazlı köprü kontrolsüz doğrultucu | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
12 | Hat akımının özellikleri-harmonikler, üç fazlı köprü kontrollü doğrultucular | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
13 | Arasınav | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
14 | Tek fazlı evirici, frekans oranı, modülasyon indexi | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
15 | Eviricilerde frekans ve gerilim kontrol yöntemleri, tek fazlı eviricinin harmonik analizi, Üç fazlı eviriciler | Geçen haftayı tekrar edin ve ders kaynaklarından bu haftanın konularına göz atın. |
16 | Son sınav | Tüm konuları tekrar edin |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Lecture notes: Prof. Dr. Sedat SÜNTER. |
---|---|
Ders Kitabı | 2. Power Electronics: Circuit, Devices, and Applications. Muhammad H. Rashid, Pearson 2014. |
3. Power Electronics Converters, Applications and Design (2ed) by Mohan, Undeland and Robbins, Wiley publishing. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 4 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 10 |
Genel Sınav/Final Juri | 2 | 70 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 4 | 3 | 12 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 6 | 12 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 126 |