AKTS - Sayısal Görüntü İşleme
Sayısal Görüntü İşleme (EE421) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sayısal Görüntü İşleme | EE421 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH275 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Deney, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | •Görüntü temellerini ve görüntü işleme için gerekli olan matematiksel dönüşümleri çalışmak. •İmge iyileştirme tekniklerini çalışmak. •İmge onarım yöntemlerini çalışmak. •Görüntü sıkıştırma yöntemlerini çalışmak. •Görüntü bölütleme ve gösterim tekniklerini çalışmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İki boyutlu sistemler ve dönüşümler, görüntü edinme, örnekleme ve nicemleme, imge iyileştirme ve onarımı için kullanılan doğrusal ve doğrusal olmayan teknikler, ayrımsal darbe kodlaması, vektörel nicemleme, dalgacıklar, altband kodlaması, duruk ve video sıkıştırma kodlama standartları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal İmge Temelleri ve Dönüşümleri | Bu haftanın konularına göz atmak |
2 | Uzamsal Alanda İmge İyileştirme •Gri Ton Dönüşümleri •Histogram İşleme •Uzamsal Süzme | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
3 | Uzamsal Alanda İmge İyileştirme •Yumuşatıcı Uzamsal Süzgeçler •Keskinleştirici Uzamsal Süzgeçler | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
4 | Frekans Alanında İmge İyileştirme •Fourier Dönüşümü ve Frekans Alanı •Yumuşatıcı Frekans Alanı Süzgeçler •Keskinleştirici Frekans Alanı Süzgeçler | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
5 | Frekans Alanında İmge İyileştirme •Homomorfik Süzme •Gerçekleştirim | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
6 | Imge Onarma Teknikleri •Kötüleştirme Modeli •Ters Süzgeçleme •Wiener Süzgeçleme | Bu haftanın konularına göz atmak |
7 | Imge Onarma Teknikleri | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
8 | Imge Bölütleme •Süreksizlik Saptama •Ayrıt Birleştirme ve Sınır Sezimi •Eşikleme | Bu haftanın konularına göz atmak |
9 | Imge Bölütleme •Bölge Tabanlı Bölütleme •Bölütlemede Hareket Kullanımı | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
10 | Imge Sıkıştırma •İmge Sıkıştırma Modelleri •Bilişim Kuramı Elemanları •Hatasız Sıkıştırma •Yitimli Sıkıştırma •İmge Sıkıştırma Standartları | Bu haftanın konularına göz atmak |
11 | Morfolojik İmge İşleme •Genleşme ve Kemirme •Açılma ve Kapanma •Morfolojik Algoritmalar | Bu haftanın konularına göz atmak |
12 | Gösterim ve Betimleme •Gösterim •Sınır Tanımlayıcıları •Bölgesel Tanımlayıcılar | Bu haftanın konularına göz atmak |
13 | Gösterim ve Betimleme •Betimlemeler için Ana Bileşenlerin Kullanımı | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
14 | Nesne Tanıma •Örüntü ve Örüntü Sınıfları •Eşleştirme, Optimum İstatistiksel | Bu haftanın konularına göz atmak |
15 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem içi konuların tekrarı |
16 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem içi konuların tekrarı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Digital Image Processing,2nd Edition, Rafael C. Gonzales and Richard E. Woods, Pearson Education, 2003. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Two-Dimensional Signal and Image Processing, Jae S. Lim, Prentice-Hall, 1989. |
3. Digital Video Processing, A. Murat Tekalp, Prentice-Hall, 1995. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 9 | 15 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 15 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 12 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 6 | 2 | 12 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Projeler | 1 | 20 | 20 |
Raporlar | |||
Ödevler | 7 | 2 | 14 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 2 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 132 |