AKTS - Olasılık ve Rastgele Süreçler
Olasılık ve Rastgele Süreçler (EE213) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve Rastgele Süreçler | EE213 | 3. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH158 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Karma |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Olasılık aksiyomlarını anlamak. Ayrık ve sürekli rasgele değişkenlerini tanımlamak. Ayrık ve sürekli rasgele değişkenlerinin farklarını anlamak. Olasılık kütle fonksiyonunu, olasılık dağılım fonksiyonunu, kümülatif dağılım fonksiyonunu, beklenen değeri, varyans ve standart sapmayı, Gaussian rasgele değişkenini anlamak. Ayrık ve sürekli olmak üzere çoklu rasgele değişkenleri tanımlamak. Bileşik PMF, PDF, CFD ve koşullu PMF, PDF, CDF kavramlarını anlamak. Stokastik proses, Poisson proses, durağan proses, beklenen değer ve korelasyon kavramlarını tanımlamak. Rasgele değişkenlerin toplanmasını tanımlamak. Rasgele işaretler prosesini ve çapraz korelasyon kavramlarını tanımlamak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Olasılık ve olasılık aksiyomları, şartlı olasılık, bağımsızlık, kesikli ve sürekli rasgele değişkenler ve dağılımlar, rasgele değişkenlerin fonksiyonları, beklenti ve yüksek dereceli istatistik, merkezi limit teoremi, rasgele değişkenlerin kestirimi, rasgele süreçler ve karakterizasyonu, otokorelasyon ve doğrusal sistemlerin rasgele girişlere ceva |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Olasılık teorisi | Ders notlarına bakınız |
2 | Deneyler, modeller ve olasılıklar-1 | Ders notların bakınız |
3 | Deneyler, modeller ve olasılıklar-2 | Ders notlarına bakınız |
4 | Ardışık deneyler | Ders notlarına bakınız |
5 | Kesikli rasgele değişkenler | Ders notlarına bakınız |
6 | Sürekli rasgele değişkenler | Ders notlarına bakınız |
7 | Çıkarılmış rasgele değişkenler için olasılık modelleri | Ders notlarına bakınız |
8 | Şartlı olasılık modelleri-1 | Ders notlarına bakınız |
9 | Şartlı olasılık modelleri-2 | Ders notlarına bakınız |
10 | Arasınav | Ders notlarına bakınız |
11 | Çoklu rasgele değişkenler | Ders notlarına bakınız |
12 | Rasgele değişkenlerin toplamları | Ders notlarına bakınız |
13 | Stokastik süreçler-1 | Ders notlarına bakınız |
14 | Stokastik süreçler-2 | Ders notlarına bakınız |
15 | Konu tekrarı | Ders notlarına bakınız |
16 | Final sınavına hazırlık | Ders notlarına bakınız |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Yates, R.D., Goodman, D.J., Probability and Stochastic Processes, John Wiley Sons, 1st,2nd or 3rd edition. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Bertsekas, D.P., Tsitsiklis, J.N., Introduction to Probability, Athena Scientific, 2nd edition, 2008. |
3. Leon-Garcia, L., Probability, Statistics and Random Processes for Electrical Engineering, Pearson Education, 2nd edition,2008. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 8 | 55 |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 10 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 8 | 5 | 40 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 176 |