AKTS - Kontrol Sistemleri
Kontrol Sistemleri (EE326) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemleri | EE326 | 6. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH275 ve MATH276 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze, Karma |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilerin sürekli zamanda denetleyici tasarlayabilme bilgi ve becerisi kazandırmak amacıyla kapalı döngü sistem analiz yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Laplace Dönüşümü, Transfer Fonksiyonları, Kararlılık, Kalıcı-Durum Hata Analizi, Kök-Yer Eğrisi Yöntemi, Frekans Cevabı Yöntemi |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol sistemleri kavramlarına giriş, geri beslemenin öenmi, negatif ve pozitif geri besleme, kontrol sistemlerinin blok diyagramlar ile gösterimi | herhangi bir hazırlık gerekli değildir. |
2 | Sürekli zaman sistemlerimn tekrarı, sistemlerin differansiyel denklemler vasıtasıyla gösterimi, Laplace dönüşümü konusunun tekrarı, geçiş fonksiyonları ve geçiş fonksiyonlarının blok diyagramlarla kullanılması, block diyagram cebir işlemleri | geçen haftanın konularını gözden geçiriniz |
3 | Matematiksel modellemeye geçiş, mekanik, termal ve elektriksel sistemlerin modellemeleri, bu modellemelerde elektriksel analoji (elektriksel denklik) yaklaşımının kullanımı, modellerin transfer fonksiyonu ile gösterimi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
4 | Zaman tanım alanında kontrol sistemlerinin analizi, geçici ve kararlı hal bölgesinde analiz, birinci ve ikinci derece sistemler ve karakteristik özellikleri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
5 | Sürekli zaman sistemlerde kararlılık analizi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
6 | Kök dağılımı grafikleri ve sistem kazancının kapalı döngü sistemin kararlılığına olan etkisi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
7 | I. Ara Sınav | Bu haftaya kadar olan tüm konuların tekrar edilmesi |
8 | Frekans Yanıtı, kapalı döngü sistemlerin frekans değişimine karşı verdiği yanıt, bode diyagramları, kazanç ve faz sınırı kavramları, frekans tanım alanında kararlılık analizi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
9 | Nyquist Diyagramları, Nyquist Kararlılık Kriteri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz. |
10 | Kök dağılımı grafikleri yardımıyla kontrol sistemi tasarımı. Gecikmeli ve İleri kompenzatör tasarımları | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
11 | Laplace tanım alanında kutup yerleştirme yöntemleri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz. |
12 | Frekans tanım alanında geriletici ve ileri kompenzatör tasarımı yapma. Kazanç ve faz sınırlarının kompenzatör tasarımındaki önemi. | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
13 | Oransal, Türevsel + Tümleyici (PID) Kontrol sistemlerinin analizi ve tasarımı | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
14 | II. Ara Sınav | Tüm konuları tekrar ediniz |
15 | Dönem sonu sınavı çalışmaları | Tüm konuları tekrar ediniz |
16 | Dönem sonu sınavı çalışmaları | Tüm konuları tekrar ediniz. |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. K. Ogata, Modern Control Engineering, 5th Edition, Pearson Higher Education, (Prentice Hall) |
---|---|
2. J.B. Kuo, F. Golnaraghi, Automatic Control Systems, 9th Edition, Wiley | |
3. N.S.Nise, Control Systems Engineering, 6th Edition, Wiley | |
4. R.C. Dorf, Modern Control Systems, 6th Edition, Addison-Wesley | |
Diğer Kaynaklar | 5. Öğretim elemanı tarafından sağlanan ders notları ve diğer kaynaklar / Lecture Notes and Supplementary Problems given by the Instructor |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 60 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 |