AKTS - Kontrol Sistemleri
Kontrol Sistemleri (EE326) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kontrol Sistemleri | EE326 | 6. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| MATH275 ve MATH276 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze, Karma |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilerin sürekli zamanda denetleyici tasarlayabilme bilgi ve becerisi kazandırmak amacıyla kapalı döngü sistem analiz yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Laplace Dönüşümü, Transfer Fonksiyonları, Kararlılık, Kalıcı-Durum Hata Analizi, Kök-Yer Eğrisi Yöntemi, Frekans Cevabı Yöntemi |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kontrol sistemleri kavramlarına giriş, geri beslemenin öenmi, negatif ve pozitif geri besleme, kontrol sistemlerinin blok diyagramlar ile gösterimi | herhangi bir hazırlık gerekli değildir. |
| 2 | Sürekli zaman sistemlerimn tekrarı, sistemlerin differansiyel denklemler vasıtasıyla gösterimi, Laplace dönüşümü konusunun tekrarı, geçiş fonksiyonları ve geçiş fonksiyonlarının blok diyagramlarla kullanılması, block diyagram cebir işlemleri | geçen haftanın konularını gözden geçiriniz |
| 3 | Matematiksel modellemeye geçiş, mekanik, termal ve elektriksel sistemlerin modellemeleri, bu modellemelerde elektriksel analoji (elektriksel denklik) yaklaşımının kullanımı, modellerin transfer fonksiyonu ile gösterimi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 4 | Zaman tanım alanında kontrol sistemlerinin analizi, geçici ve kararlı hal bölgesinde analiz, birinci ve ikinci derece sistemler ve karakteristik özellikleri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 5 | Sürekli zaman sistemlerde kararlılık analizi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 6 | Kök dağılımı grafikleri ve sistem kazancının kapalı döngü sistemin kararlılığına olan etkisi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 7 | I. Ara Sınav | Bu haftaya kadar olan tüm konuların tekrar edilmesi |
| 8 | Frekans Yanıtı, kapalı döngü sistemlerin frekans değişimine karşı verdiği yanıt, bode diyagramları, kazanç ve faz sınırı kavramları, frekans tanım alanında kararlılık analizi | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 9 | Nyquist Diyagramları, Nyquist Kararlılık Kriteri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz. |
| 10 | Kök dağılımı grafikleri yardımıyla kontrol sistemi tasarımı. Gecikmeli ve İleri kompenzatör tasarımları | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 11 | Laplace tanım alanında kutup yerleştirme yöntemleri | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz. |
| 12 | Frekans tanım alanında geriletici ve ileri kompenzatör tasarımı yapma. Kazanç ve faz sınırlarının kompenzatör tasarımındaki önemi. | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 13 | Oransal, Türevsel + Tümleyici (PID) Kontrol sistemlerinin analizi ve tasarımı | Geçen haftanın konularını tekrar ediniz |
| 14 | II. Ara Sınav | Tüm konuları tekrar ediniz |
| 15 | Dönem sonu sınavı çalışmaları | Tüm konuları tekrar ediniz |
| 16 | Dönem sonu sınavı çalışmaları | Tüm konuları tekrar ediniz. |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. K. Ogata, Modern Control Engineering, 5th Edition, Pearson Higher Education, (Prentice Hall) |
|---|---|
| 2. J.B. Kuo, F. Golnaraghi, Automatic Control Systems, 9th Edition, Wiley | |
| 3. N.S.Nise, Control Systems Engineering, 6th Edition, Wiley | |
| 4. R.C. Dorf, Modern Control Systems, 6th Edition, Addison-Wesley | |
| Diğer Kaynaklar | 5. Öğretim elemanı tarafından sağlanan ders notları ve diğer kaynaklar / Lecture Notes and Supplementary Problems given by the Instructor |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 60 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | X | ||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) | X | ||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. | X | ||||
| 7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | X | ||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | ||||
| 9 | Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | X | ||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
