AKTS - Sayısal Tümleşik Devreler ve Sistemler
Sayısal Tümleşik Devreler ve Sistemler (EE315) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sayısal Tümleşik Devreler ve Sistemler | EE315 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
(EE212 veya EE236) |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı dijital tümleşik devre analizinin temellerini öğretmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Sayısal devrelerin nitelik ölçüleri, tümleyici metal oksit yarıiletken (CMOS) üretim süreci; diyot ve MOSFET?in gözden geçirilmesi; arabağlar: elektriksel parametreler, modeller; CMOS tersleyici: static ve dinamik davranış, güç ve enerji; statik CMOS tasarımı: tümleyici CMOS, oranlı mantık, geçiş transistör mantığı, dinamik CMOS tasarımı; ardışık |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihsel gelişim, Sayısal tasarımda kalite ölçütleri, Sayısal entegre devre tasarımında | Bu haftaki ders notlarına göz atınız |
2 | CMOS üretim süreci, diyot karakteristiği, durağan ve dinamik davranış | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
3 | MOSFET karakteristiği, durağan koşullar altında MOSFET | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
4 | Statik CMOS tersleyicinin işleyişi, anahtarlama eşiği, gürültü kenarlığı | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
5 | CMOS tersleyici:Dinamik davranış, parazit kapasitans | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
6 | CMOS tersleyici. Yayılım gecikmesi | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
7 | Arabağ parametreleri, kapasitans, direnç, endüktans, elektriksel tel modelleri, cağdaş üretim süreçleri | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
8 | CMOS tersleyici: Güç, enerji. Sayısal devrelerin benzetimi, spice modelleri, Ltspice programı | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
9 | Tümleyici CMOS devre tasarımı, durağan davranış | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
10 | Tümleyici CMOS devrelerin dinamik davranışı, Transistör boyutlandırma | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
11 | Oranlı mantık, Geçiş transistör mantığı, dinamik CMOS tasarımı | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
12 | Ardışık CMOS devreler için zamanlama ölçütleri, İki durumluluk, SR mandalı | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
13 | Çoğullayıcı tabanlı mandallar | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
14 | Egemen-esir kenar tetikli mandalı | Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız |
15 | Dönem sonu sınav | Ders materyalini gözden geçiriniz |
16 | Dönem sonu sınav | Ders materyalini gözden geçiriniz |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Digital Integrated Circuits A Design Perspective, Second Edition J.M. Rabaey, A. Chandrakasan, B. Nikolic, Prentice Hall |
---|
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 60 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 5 | 80 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 143 |