AKTS - Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789)

Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) (HUM109) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) HUM109 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilere Erken Modern Dönem Akdeniz’inin tarihi hakkında sosyal, ekonomik, siyasi, askeri ve kültürel gelişmeler bağlamında genel bilgi kazandırmak, Akdeniz dünyasındaki dönüşümlerin genel çerçevesini çizmek, bölgedeki farklı toplumlar, kimlikler ve kültürler arasındaki ilişki ve etkileşimi karşılaştırmalı olarak incelemektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -Akdeniz’in erken modern dönemde coğrafi, tarihsel, ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişimini bilir, -Bölgedeki farklı toplumlar ve kültürler arasındaki etkileşimin Akdeniz dünyasına katkılarını neden-sonuç ilişkisi içerisinde anlar, -Dönemin siyasi ve sosyal yapılarını analiz edebilir.
Dersin İçeriği Coğrafi keşiflerden Fransız Devrimine kadar olan dönemde, Akdeniz?in genel manada betimlemesi; Erken Modern Dönem Akdeniz?inde siyasi, sosyal, tarihsel ve ekonomik gelişmeler, dönüşümler; havzadaki Osmanlı-İspanyol egemenlik mücadelesi ekseninde savaşlar ve ticaret.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Akdeniz neresidir, önemi nedir? Akdeniz’de tarih, mekân, insanlar ve miras. Tarihte Akdeniz, s. 11-32. F. Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras.
2 XV. Yüzyılın Ortalarına Kadar Akdeniz Dünyası: Siyasi, İktisadi, Askeri ve Sosyal Durum İspanyol ve Osman¬lı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 13-35.
3 Coğrafi Keşiflerin Akdeniz’e etkisi Coğrafi Keşifler Tarihi, s. 11-64.
4 Denizcilik Teknolojisindeki gelişmeler İlgili Okumalar
5 Ekonomiler: Değerli Madenler, Paralar ve Fiyatlar İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 182-295.
6 Ekonomiler: Ticaret ve Taşımacılık İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 298-440.
7 Ara sınav
8 Akdeniz’de Kent Devletlerinden Ulusal Devletlere Geçiş
9 Akdeniz’de İmparatorluklar: Osmanlı ve İspanyol İmparatorlukları İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 451- 478.
10 Akdeniz’de Osmanlı-İspanyol İlişkileri İspanyol ve Osmanlı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 37- 69.
11 Akdeniz’de Osmanlı- İspanyol Egemenlik Mücadelesi, Deniz Savaşları ve Korsanlık Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi.
12 Osmanlı Egemenliğindeki Akdeniz’de Savaş ve Ticaret Tarihte Akdeniz, s. 219- 250. Osmanlı Akdeniz’i, s. 11-28.
13 İspanyolların Akdeniz’de Üstünlüğü Sağlaması İlgili okumalar.
14 Global Akdeniz: Sınırlar İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, I. Cilt, s. 274-368
15 Genel Tekrar
16 Genel Sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, Fernand Braudel, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, 1,2 ve 3. Ciltler Doğu Batı Yayınları, Ankara 2017.
2. Fernand Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras, 2. Basım, Çevirenler Necati Erkurt ve Erkut Derman, Metis Yayıncılık, İstanbul 2008.
3. Tarihte Akdeniz, David Abulafia (ed.), Çev. Nurettin Elhüseyni, Oğlak Yayıncılık, İstanbul 2005.
4. Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, Halil İnalcık, (1300- 1600), Cilt 1, Çev. H. Berktay, İstanbul 2000.
5. Unutulmuş Sınırlar 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi, Andrew Hess, Çev. Özgür Kolçak, Küre Yayınları, İstanbul 2010.
Diğer Kaynaklar 6. Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım, Faruk Tabak, Çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
7. Büyük Deniz: Akdeniz’de İnsanlık Tarihi, David Abulafia, 1. Basım, Çev. Gül Çağalı, Güven, Alfa, İstanbul 2012.
8. Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), Halil İnalcık, 16. Baskı, Çev. Ruşen Sezer, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2011.
9. Rönesans Avrupası: Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci, Halil İnalcık, 5. Basım, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
10. Osmanlı Akdeniz’i, İdris Bostan, 1. Basım, Küre Yayınları, İstanbul 2017.
11. Coğrafi Keşifler Tarihi, David Arnold, Çev. Osman Bahadır, Alan Yayıncılık, İstanbul 1995.
12. İspanyol ve Osman¬lı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, Hüseyin Güngör Şahin, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi. Ankara 2018.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 35
Genel Sınav/Final Juri 1 65
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek
2 Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek
3 Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek
4 Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak
5 Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek
6 Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek
7 Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek
8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek
9 Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak X
10 Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek
11 İletişim becerisini geliştirmek
12 Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100