AKTS - Çağdaş Siyaset Kuramları
Çağdaş Siyaset Kuramları (KAM401) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Siyaset Kuramları | KAM401 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, özellikle yirminci yüzyıl siyasal düşüncesine odaklanmaktadır. Bu yüzyılda giderek ana akım haline gelen kuramsal yaklaşımın liberal teori olduğu tespitinden hareket etmekte ve dolayısıyla çerçevesini liberal ana akım teoriye yönelik meydan okumaların/eleştirilerin/alternatiflerin/reddiyelerin analiz edilmesi şeklinde kurmaktadır. Bu çerçeveye uygun olarak bu ders öncelikle liberal kuramın temel kavramlarının, ilkelerinin, değerlerinin anlaşılması ve liberal kuramın ana akım hale gelişinin anlaşılmasını daha sonra da liberal kurama yönelik meydan okumaların ne kadar farklı çıkış noktalarından hareket ettiklerinin ve ne kadar farklı sonuçlara vardıklarının incelenmesi şeklinde planlanmıştır. Bu çerçeveye uygun olarak bu ders öncelikle liberal kuramın temel kavramlarının, ilkelerinin, değerlerinin anlaşılması ve liberal kuramın ana akım hale gelişinin anlaşılmasını daha sonra da liberal kurama yönelik meydan okumaların ne kadar farklı çıkış noktalarından hareket ettiklerinin ve ne kadar farklı sonuçlara vardıklarının incelenmesi şeklinde planlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Liberalizm; sosyalizm; muhafazakarlık; Batı Marksizmi; post-Marksizm; faşizm; totaliterizm; İslami siyasi düşünce. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TANITIM VE GİRİŞ DERSİ | (Tanışma ve içerik, kaynaklar, sınavlar, beklentiler hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi) |
2 | SİYASET KURAMI NEDİR? ÇAĞDAŞ SİYASET KURAMI NEDİR? | Bu hafta için okuma bulunmamaktadır. Dersin öğretim üyesi sunum yapacaktır. |
3 | GRAMSCİ ve HEGEMONYA KURAMI | Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
4 | FRANKFURT OKULU VE AYDINLANMA ELEŞTİRİSİ | Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. |
5 | ARENDT VE ÖZGÜRLÜK SORUNSALI | Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. |
6 | RAWLS VE LİBERALİZMİN YENİDEN FORMÜLASYONU | Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. |
7 | HABERMAS VE LİBERAL CUMHURİYETÇİLİK ARAYIŞLARI | Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. |
8 | ARA SINAV | |
9 | LİBERTERYANİZM: YAKINLARDAN BİR LİBERALİZM ELEŞTİRİSİ | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. |
10 | LİBERALİZME ALTERNATİF: KOMUNİTERYANİZM | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 291-386. |
11 | POSTYAPISALCILIK VE FOUCAULT | Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 |
12 | POSTMARKSİZM VE RADİKAL DEMOKRASİ TEORİSİ | Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
13 | FEMİNİST VE QUEER KURAM | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s.522-594. |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME/GÖZDEN GEÇİRME |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
---|---|
2. Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. | |
3. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. | |
4. Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. | |
5. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. | |
6. Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. | |
7. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. | |
8. Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. | |
9. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. | |
10. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. | |
11. Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 | |
12. Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 | |
13. Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek | |||||
2 | Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
3 | Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
4 | Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak | |||||
5 | Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek | |||||
6 | Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek | |||||
7 | Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek | |||||
8 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek | X | ||||
9 | Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak | |||||
10 | Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek | X | ||||
11 | İletişim becerisini geliştirmek | |||||
12 | Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 125 |