AKTS - Toplumsal Hareketler
Toplumsal Hareketler (KAM418) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Hareketler | KAM418 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders toplumsal hareketler kavramının 1980’ler ve özellikle 1990lardan itibaren hem dünyada hem Türkiye’de neden bu kadar popüler olduğu sorusunu, devlet-toplum ilişkisini, siyasa yapma süreçlerini ve siyasi kurumları etkileyen toplumsal hareketlere dair temel tartışma konularını ele alan, toplumsal hareketler ve demokrasi arasındaki ilişkiyi tartışmaya açan, öğrencilerin siyasetin dar bir tanımına sıkışıp kalmaktansa gündelik hayatlarımızın aslında siyaset olgusuyla nasıl iç içe olduğunu fark etmelerine yardımcı olmayı amaçlayan, farklı toplumsal hareketler ve bunların yansıttığı siyasal ve sosyolojik olgular arasında bağlantı kurmaya çalışan, siyasetin ve siyasalın güç ilişkileri ve bunlardan kaynaklı eşitsizlik ve çatışma ile şekillendiğini öne süren ve bunu görünür kılmayı amaçlayan bir derstir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; |
Dersin İçeriği | Tarihsel olarak toplumsal hareketler; toplumsal hareket teorileri; işçi hareketi; kadın hareketi; çevreci hareket; gençlik hareketleri; küreselleşme karşıtı hareketler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Toplumsal Hareketler” nedir? Farklı tanımlar, farklı kavramsallaştırmalar | |
3 | Toplumsal Hareketler Literatürüne Bakış: Literatürün Soru(n)ları | Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 1. Bölüm (s. 1-41) |
4 | Toplumsal Hareketler Teorileri | Doğan Çetinkaya (2008) “Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler”, Toplumsal Hareketler, Tarih, Teori ve Deneyim içinde, Doğan Çetinkaya (ed.), (İstanbul: İletişim), s. 15-60. Funda Gençoğlu (2019) “Toplumsal Hareketler, Siyasal Kuramlar,” Birikim, No. 368. s. 18-28 |
5 | Toplumsal hareketler ve siyaset/siyasal alan | Ulus Baker (2005), Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, (s.1-10) Şu bağlantıdan erişilebilir: http://kendiyayinlari.com/2014/09/26/siyasal-alanin-olusumu-uzerine-bir-deneme/ Yavuz Yıldırım (2013) Sosyal Forum’dan Öfkeliler’e, İstanbul: İletişim, s.65-99. |
6 | Toplumsal Hareketler ve Demokrasi (6. HAFTA) | Chantal Mouffe (2015) Dünyayı Politik Düşünmek Agonistik Siyaset, İstanbul: İletişim, Bölüm 1, ve 6. Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 9. Bölüm |
7 | Toplumsal Hareketler ve Sınıf Meselesi | Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 2. Bölüm |
8 | ARA SINAV | |
9 | İşçi/emek hareketi | Kadir Yıldırım (2013) Osmanlı’da İşçiler, İstanbul: İletişim, Giriş ve 1. Bölüm |
10 | Kadın hareketi | Serpil Çakır (2019) Erkek Kulübünde Siyaset, İstanbul: Sel, 1. Ve 2. Bölüm (s. 35-107) |
11 | Çevre hareketi | Michael Shellenberger and Ted Nordhaus, The Death of Environmentalism, The Global Warming Politics in a Post-Environmental World. Şu bağlantıdan erişilebilir: https://static1.squarespace.com/static/56a45d683b0be33df885def6/t/5c75569d104c7bbf4b4ef48e/1551194797246/Death_of_Environmentalism.pdf |
12 | LGBTIQ+ hareketi | Çağlar Özbek (2017) “Ayrımcılıkla Mücadelenin Kamusallığı: LGBT Hareket ve Örgütlülük,” Toplum ve Demokrasi, 11 (24), Temmuz-Aralık, 2017, s. 141-165. Şu bağlantıdan erişilebilir: https://www.researchgate.net/publication/331466296_Ayrimcilikla_Mucadelenin_Kamusalligi_LGBT_Hareket_ve_Orgutluluk |
13 | Siyahların Hayatı Önemlidir | Aleshia Faust v.d. (2020) “Black Lives Matter and the Movement for Black Lives,” Social Movements 1768-2018 içinde, Charles Tilly, Ernesto Castaneda ve Lesley Wood (ed.) New York ve Londra: Routledge, s. 240-253. |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 1. Bölüm (s. 1-41) |
---|---|
2. Doğan Çetinkaya (2008) “Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler”, Toplumsal Hareketler, Tarih, Teori ve Deneyim içinde, Doğan Çetinkaya (ed.), (İstanbul: İletişim), s. 15-60. | |
3. Funda Gençoğlu (2019) “Toplumsal Hareketler, Siyasal Kuramlar,” Birikim, No. 368. s. 18-28 | |
4. Ulus Baker (2005), Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, (s.1-10) | |
6. Yavuz Yıldırım (2013) Sosyal Forum’dan Öfkeliler’e, İstanbul: İletişim, s.65-99. | |
7. Chantal Mouffe (2015) Dünyayı Politik Düşünmek Agonistik Siyaset, İstanbul: İletişim, Bölüm 1, ve 6. | |
8. Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 9. Bölüm | |
9. Donatella della Porta ve Mario Diani (2020) Toplumsal Hareketler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Çevirenler P. Çakır ve C. Gülbudak, 2. Bölüm | |
10. Kadir Yıldırım (2013) Osmanlı’da İşçiler, İstanbul: İletişim, Giriş ve 1. Bölüm | |
11. Serpil Çakır (2019) Erkek Kulübünde Siyaset, İstanbul: Sel, 1. Ve 2. Bölüm (s. 35-107) | |
12. Michael Shellenberger and Ted Nordhaus, The Death of Environmentalism, The Global Warming Politics in a Post-Environmental World. | |
13. Çağlar Özbek (2017) “Ayrımcılıkla Mücadelenin Kamusallığı: LGBT Hareket ve Örgütlülük,” Toplum ve Demokrasi, 11 (24), Temmuz-Aralık, 2017, s. 141-165. | |
13. Aleshia Faust v.d. (2020) “Black Lives Matter and the Movement for Black Lives,” Social Movements 1768-2018 içinde, Charles Tilly, Ernesto Castaneda ve Lesley Wood (ed.) New York ve Londra: Routledge, s. 240-253. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 1 | 60 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek | |||||
2 | Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
3 | Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
4 | Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak | X | ||||
5 | Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek | |||||
6 | Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek | |||||
7 | Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek | |||||
8 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek | X | ||||
9 | Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak | |||||
10 | Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek | |||||
11 | İletişim becerisini geliştirmek | |||||
12 | Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 125 |