AKTS - Siyasi Partiler ve Seçim Sistemleri
Siyasi Partiler ve Seçim Sistemleri (KAM314) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Siyasi Partiler ve Seçim Sistemleri | KAM314 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, öncelikle, siyasi rejimlerin en temel aktörü olan siyasi partilerin kökenlerini, tarihsel gelişimlerini, işlevlerini, örgüt yapılarını ve parti sistemlerini incelemektedir. Sonrasında seçimler ve seçim sistemleri hem parti sistemi hem de demokrasi ile ilişkilendirilerek ele alınmaktadır. Dersin son bölümünde ise Türkiye’de siyasi partilerin gelişimine, Türk parti sistemi ve sorunlarına, Türk seçim sistemi ve demokrasi ile ilişkisine değinilmektedir. Dersin amacı, öğrencilere siyasi partiler ve seçimler konularını ayrıntılı olarak tartıştırmak ve seçim-demokrasi ilişkisi ve parti içi demokrasinin önemini vurgulamaktır. Dersin diğer bir amacı, dünyadan ve ülkemizden örnekler vererek soyut konuların somutlaştırılarak öğrencilerin daha kolay öğrenmelerine katkı sağlamaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Siyasi partiler; seçim sistemleri; parti sistemleri; toplumsal bölünmeler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma. | Ders programının ve dersin tanıtımı, öğrencilerden beklenenlerin açıklanması. |
2 | Siyasi parti tanımı ve partilerin kökenleri | • Maurice Duverger, 1970, ‘Partilerin Kökeni’, Siyasi Partiler kitabı içinden, sayfa 15-36. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 1-10. • Sabri Sayarı, 2013, ‘Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinden, sayfa 124-127. |
3 | Siyasi partilerin işlevleri ve örgütlenmesi | • Sabri Sayarı, 2013, ‘Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinden, sayfa 127-135. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 10-26. |
4 | Parti örgütlenmesi (II) | • Maurice Duverger, 1970, ‘Parti Örgütü, Üyeliği, Liderliği’, Siyasi Partiler kitabı içinden, sayfa 37-275. |
5 | Siyasi parti sistemleri | • Sabri Sayarı, 2013, ‘Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinden, sayfa 135-141. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 26-33 • Maurice Duverger, 1970, ‘Partilerin Örgütü’, Siyasi Partiler kitabı içinden, sayfa 276-535. |
6 | Seçimler ve seçim sistemleri | • Hasret Dikici Bilgin, 2013, ‘Seçimler ve Seçim Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinden, sayfa 146-166. |
7 | Türk parti sisteminin tarihsel kökenleri | • Ergun Özbudun, 2011, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemleri, sayfa 1-55. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 34-52. |
8 | Ara sınav | |
9 | Türkiye’de çok partili hayat | • Ergun Özbudun, 2011, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemleri, sayfa 57-86. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 52-84. |
10 | Türk parti sistemi ve sorunları | • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 84-105. • Mustafa Erdogan, 2001, ‘Siyasi Partiler, Devlet ve Demokrasi’, sayfa 59-66. • Didem Erdogan, 2016, ‘Siyasi Partilerin Temsili Demokrasi Üzerine Etkileri’, Hukuk Fakültesi Dergisi 2(3), sayfa 59-74. |
11 | Türkiye’de seçim sistemi ve seçimler | • Ergun Özbudun, 2011, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemleri, sayfa 87-104. |
12 | Türkiye’de parti ve seçim sistemi tartışmaları ve demokrasi | • Ergun Özbudun, 2011, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemleri, sayfa 105-120. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye'de Demokrasi ve Politik Partiler, sayfa 106-121. • IPM, 2013, Türkiye’nin Demokratikleşmesi için Kapsamlı Bir Siyasi Parti ve Secim Sistemi Reformu Önerisi, sayfa 1-36. |
13 | Dersin tekrarı ve soruların yanıtlanması |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. • Maurice Duverger, 1970, Siyasi Partiler, Ankara: Bilgi Yayınevi. (çeviren Ergun Özbudun) |
---|---|
2. • Ali Yaşar Sarıbay, 2001, Türkiye’de Demokrasi ve Politik Partiler, İstanbul: Alfa Yayınları. | |
3. • Ergun Özbudun, 2011, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. | |
4. • Sabri Sayarı, 2013, ‘Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinden, sayfa 124-141. | |
5. • Hasret Dikici Bilgin, ‘Seçimler ve Seçim Sistemleri’, Karşılaştırmalı Siyaset kitabı içinde, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, sayfa 145-168. | |
6. • Mustafa Erdoğan, 2001, ‘Siyasi Partiler, Devlet ve Demokrasi’, sayfa 59-66. | |
7. • Didem Erdoğan, 2016, ‘Siyasi Partilerin Temsili Demokrasi Üzerine Etkileri’, Hukuk Fakültesi Dergisi 2(3), sayfa 59-74. | |
8. • IPM, 2013, Türkiye’nin Demokratikleşmesi için Kapsamlı Bir Siyasi Parti ve Secim Sistemi Reformu Önerisi, sayfa 1-36. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 55 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek | |||||
2 | Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
3 | Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | |||||
4 | Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak | |||||
5 | Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek | |||||
6 | Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek | |||||
7 | Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek | |||||
8 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek | X | ||||
9 | Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak | X | ||||
10 | Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek | |||||
11 | İletişim becerisini geliştirmek | |||||
12 | Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 |