AKTS - Rekabet İktisadı
Rekabet İktisadı (ECON440) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rekabet İktisadı | ECON440 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu derste devletin neden ve nasıl piyasalara müdahale ettiği incelenecektir. Mikroiktisadın bazı temel kavramları irdelendikten sonra ders gerçek dünya uygulamaları ve piyasa yapıları üzerine odaklanılacaktır. Derste öğrenciler, kartel, tekel ve birleşmeler ile ilgili olarak rekabet hukukunun temellerini öğreneceklerdir. Ders, bu bağlamda, Türkiye, AB ülkeleri ve ABD’den çok sayıda örnek olay incelemesini içerecektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Eksik rekabetçi piyasalardaki firma davranışı; hükümetlerin rekabeti ve piyasa gücünü düzenlemesi; rekabet ve regülasyon, piyasa yapıları, endüstri analizi, piyasaya giriş engelleri, fiyat farklılaştırması, tekelleşme, piyasa gücü, karteller, Türkiye?de kartel düzenlemeleri, özelleştirme, dikey bütünleşme, ekonomik regülasyon. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Dersle ilgili Genel Bilgi | |
2 | Rekabet ve Regülasyon | Besanko vd. Bölüm 1 |
3 | Piyasa Yapıları | Besanko et.al. Chapter 1 |
4 | Yapı -Davranış-Performans Paradigması Endüstri Analizi | Nicholson & Snyder, Bölüm 9 Besanko vd. Bölüm 8 |
5 | Talep-Arz ve Rekabette Piyasa Kavramı | Besanko vd. Bölüm 11 |
6 | Giriş ve Çıkış – Giriş Engelleri Fiyat Farklılaştırması | Nicholson & Snyder Bölüm 11 |
7 | Tekelleşme Piyasa Gücü | Besanko vd. Bölüm 10 |
8 | Arasınav | |
9 | Örnek Olay Çalışması – Ağ Endüstrisi Fiyat Rekabetinin Dinamikleri | Nicholson & Snyder, Bölüm 12 |
10 | Ortak Fiyatlandırma – Fiyat Dışı Rekabet Kartelleri | Ders notları |
11 | Türkiye’de Kartel Düzenlemeleri | Ders Notları |
12 | Birleşmeler ve Birleşme Düzenlemeleri Özelleştirme | Besanko vd. Bölüm 6 |
13 | Dikey Bütünleşme | Ders Notları |
14 | Ekonomik Regülasyon | Ders Notları |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M. and Schaefer, S., Economics of Strategy, 5th Edition, John Wiley & Sons, 2010. |
---|---|
2. Nicholson, W. and Snyder, C., Theory and Application of Intermediate Microeconomics, 11th Edition, South-Western, 2010. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 3 | 5 |
Ödevler | 5 | 5 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 11 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek | X | ||||
2 | Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | X | ||||
3 | Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek | X | ||||
4 | Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak | X | ||||
5 | Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek | |||||
6 | Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek | |||||
7 | Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek | X | ||||
8 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek | X | ||||
9 | Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak | |||||
10 | Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek | |||||
11 | İletişim becerisini geliştirmek | |||||
12 | Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 5 | 80 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 160 |