AKTS - Üretim Planlama ve Kontrol
Üretim Planlama ve Kontrol (IE307) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Üretim Planlama ve Kontrol | IE307 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, üretim planlama ve kontrol konusundaki temel problem alanları, planlama hiyerarşisi, karar zincirleri ve bu kararların yönetsel aktivitelerle ilişkileri ile ilgili temel anlayışı geliştirmek üzere tasarlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Üretim ve servis sistemlerine giriş, tahmin yöntemleri, karar verme sürecinde üretim planlama ve kontrol, kapasite planlama, malzeme ihtiyaç planlama, çizelgeleme, üretim ve servis sistemlerinin tasarlanmasında modern üretim planlama ve kontrol yaklaşım ve teknikleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üretim ve servis sistemlerine giriş. Temel planlama kavramları (planlama ufukları, üretim tipleri ve sınıflamaları, Ürün-süreç yaşam döngüleri, öğrenme ve deneyim eğrileri, ölçek/ kapsam ekonomileri). | |
2 | Envanter tutma nedenleri, envanter tanımı ve envanter tipleri, termin, temin ve üretim süresi tanımları, planlama hiyerarşisi | |
3 | Tahmin Yöntemleri (Kalitatif ve kantitatif yöntemler, tahminlemenin planlama hiyerarşisi için önemi) | |
4 | Envanter Planlama (Envanter maliyet yapısı deterministik EOQ modelleri, miktar iskontolu modeller) | |
5 | Toplu Planlama ve Ana Üretim Planlama (toplu üretim birimleri, maliyetler, stratejiler, lineer programlama formülasyonu, ana üretim planına geçiş) | |
6 | Toplu Planlama ve Ana Üretim Planlama (toplu üretim birimleri, maliyetler, stratejiler, lineer programlama formülasyonu, ana üretim planına geçiş) Ara sınav I | |
7 | Malzeme İhtiyaç Planlaması (temel MIP tanımları ve mekaniği, kayan planlama ufku kavramı, ürün ağacı patlatma) | |
8 | Net İhtiyaçların hesaplanması, Parti büyüklüğü sezgisel yöntemleri | |
9 | İtme ve çekme sistemleri karşılaştırması (MIP in eksiklikleri, tam zamanında üretim kavramının temelleri, Kanban mekaniği,MRP ve JIT karşılaştırılması) | |
10 | Kapasite Planlama Kaba ve detaylı kapasite planlama | |
11 | Çizelgeleme ve sezgisel yöntemler Atölye çizelgeleme, tek makine çizelgelemede sezgisel yöntemler | |
12 | Çizelgeleme ve sezgisel yöntemler Atölye çizelgeleme, tek makine çizelgelemede sezgisel yöntemler Ara sınav II | |
13 | Çok makine çizelgeleme, montaj hattı dengeleme | |
14 | Yeni gelişmelere giriş | |
15 | Dönem Sonu Sınav Çalışmaları | |
16 | Dönem Sonu Sınav Çalışmaları |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Nahmias, S., Production and Operations Analysis, 6th Edition, Irwin McGraw-Hill, 2009. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Silver, E.A., Pyke, D.F., and Peterson, R., Inventory Management and Production Planning and Scheduling, 3rd Edition, John Wiley & Sons, 1998. |
3. Buffa, E.S., and Sarin, R.K., Modern Production/Operations Management, John Wiley, 1987. | |
4. Hax, A.C., and Candea, D., Production and Inventory Management, Prentice-Hall, 1984. | |
5. Johnson, L.A., and Montgomery, D.C., Operations Research in Production Planning, Scheduling, and Inventory Control, John Wiley, 1974. | |
6. Silver, E., and Peterson, R., Decision Systems for Inventory Management and Production Planning, John Wiley, 2nd Edition, 1985. | |
7. Sipper, D., and Bulfin, R.L., Production: Planning, Control, and Integration, McGraw Hill, 1997. | |
8. Vollman, T.E., Berry, W.L. and Whybark, D.C., Manufacturing Planning and Control Systems, Irwin, 3rd Edition, 1992. | |
9. Nemhauser, G.L., and Rinnooy Kan, A.H.G., (editors), Logistics of Production and Inventory, North-Holland, 1993. | |
10. Supplementary reading material whenever necessary. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 55 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi edinir. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. Endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |||||
12 | İnsan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren entegre sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve iyileştirilmesi konularında beceri kazanır. | X | ||||
13 | Sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda bilgi edinir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 2 | 6 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 2 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 |