AKTS - Bilgilendirme Tasarımı
Bilgilendirme Tasarımı (GRT351) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgilendirme Tasarımı | GRT351 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
(GRT226 veya GRT223) ve GRT223 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Gelişen dünyada kitleler bilgiye her zamankinden daha çok ihtiyaç duymaktadır. Bu derste; Pek çok bilim dalıyla ilgili olan ve grafik tasarımla doğrudan bağlantısı bulunan bilgilendirme tasarımı ve bilgilendirme tasarımına olan gereksinim dikkate alınır. Dersdeki kazanımlarla, uygar toplumlarda hayatın her aşamasında karşımıza çıkan Bilgilendirme Tasarımı’nın ne olduğunu ve bilgilendirme tasarımları yapmaları konusunda öğrencileri yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Grafik tasarım dilinin kullanımı, vektör etkileşimli yazılımların sembol üretimi süresince kullanımı, pixel etkileşimli yazılımların görüntü işlem aşamasında ve grafik tasarımda kullanımı; kavramın aktüalite sistematiği içinde tasarımı, güncel bilgilerin simge olarak kullanımı, profesyonel çözüm aşamaları: kavramın analizi, projeye aktarılması; gör |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Proje kapsam ve hazırlıkların verilmesi. Bilgi güç demektir. Bilgi, tarih boyunca onu elinde tutanlara güç vermiştir. Bilgiyi tasarlayarak sunmak, iletin başarılı bir şekilde sonuçlanması için son derece önemlidir. Bilgilendirme tasarımı tümüyle şekillenmiş bir meslek değildir. Bilgilendirme bilimleri (information sciences) ve tasarım sanatları (design arts) ile ilgili insanların birlikte yürüttükleri bir çalışma alanıdır. Uygulandıkları bilim dallarına ve alanlara göre farklı adlandırmalar benimsenmektedir. Gazete ve dergilerde bilgilendirme grafiği (information graphics); iş dünyasında sunum grafiği (presentation graphics) veya iş grafiği (business graphics); ve bilimde bilimsel görselleştirme (scientific visualization) olarak adlandırılmaktadır. Bilgisayar mühendisleri arayüz tasarımı (interface design) diye adlandırırken, konferans yardımcıları grafik kayıt (graphic recording) ve mimarlar işaret sistemi (signage) ya da yönlendirme (wayfinding) gibi deyimler kullanmaktadır. | Dersin I. Yarıyılında: masaüstü ve interaktif bilgilendirme tasarımları (Doküman, Form ve Kullanım Kılavuzu Tasarımı, Eğitim Dokümanları, Haritalar, İnfografikler vb.), II. Yarıyılında: ise, mekân içi ve dış mekân bilgilendirme tasarımları (Çevresel Grafik Tasarım, Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı (Hastaneler, Ulaştırma Alanları, Sosyal ve Kültürel Alanlar, Kent Merkezleri vs.), Sergileme Tasarımı, Yer İmleri vb. ile ilgili projeler hazırlanır. |
2 | Bilgilendirme tasarımına gereksinim duyan alanlar göz önünde bulundurularak öğrencilerin herhangi bir proje geliştirmeleri bu projelerini hayata geçirmeleri istenecek. Birinci proje çalışması ile ilgili konuların dağıtılması | |
3 | Proje araştırma çalışmaları İş akışında sırasıyla şu aşamalar izlenecektir: Grafik tasarım öncesi analiz çalışması; hedef kitle analiz çalışması, analizin grafik tasarım çerçevesinde kullanım biçimleri, proje çalışmasının gerekliliği, proje çalışmasının ürün tanıtımı açısından faydaları belirlenecektir. Belirlenen alanlarda grafik tasarım çalışmaları hazırlanması. | |
4 | Proje uygulama ve eleştiri | |
5 | Projelerin tamamlanması | |
6 | İkinci proje çalışması ile ilgili konuların dağıtılması | |
7 | Ara Değerlendirme | |
8 | Proje araştırma çalışmaları | |
9 | Proje uygulama ve eleştiri | |
10 | Projelerin tamamlanması | |
11 | Final proje çalışması ile ilgili konuların dağıtılması | |
12 | Proje araştırma çalışmaları | |
13 | Proje uygulama ve eleştiri | |
14 | Proje uygulama ve eleştiri | |
15 | Projelerin tamamlanması | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Arntson, A. E. (2007). Graphic design basics. Thomson/Wadsworth, Australia ;Unit |
---|---|
2. Baron, C. (2004). Designing a digital portfolio. New Riders, Indianapolis | |
3. Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. Yapı Kredi, İstanbul | |
4. Becer, E,(1997), İletişim ve Grafik Tasarım. Dost, Ankara. | |
5. BULL, K.-Verena, Ziemann Jörg ve Loock Hauke; (2003). Information Design, Hamburg Üniversitesi. | |
6. Gibson, D. (2009). The wayfinding handbook: Information Design for Public Places. New York: Princeton Architectural Press. | |
7. IRWIN, Terry; (2002). “Information Design: What is it and Who does it?”. | |
8. AIGA, (1993). Symbol Sign, Üçüncü Basım, AIGA Publishing | |
9. KATZ, Joel; (2005). “Some Thoughts About Mapmaking”, Segd Design,. | |
10. ABDULLAH, Rayan and Roger Hübner. (2006) Pictograms, Icons and Signs, Thames & Hudson |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 2 | 50 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | - | - |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
2 | Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir. | X | ||||
3 | İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
4 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. | X | ||||
5 | Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. | X | ||||
6 | Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | X | ||||
7 | Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir. | X | ||||
8 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
9 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B1 Düzeyi). | |||||
10 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||
11 | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. | X | ||||
12 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
13 | Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir. | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 3 | 30 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 6 | 5 | 30 |
Raporlar | |||
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 150 |