AKTS - Tipografi
Tipografi (GRT221) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tipografi | GRT221 | 3. Dönem | 1 | 2 | 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tipografi dersinde, yazı ve çeşitlerinin grafik tasarım elemanı olarak doğru ve amacına uygun kullanımının öğretilmesi amaçlanır. Yeni yazı tasarımları oluşturmak amaçlanır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Tipografinin önemi ve tarihi; yazı ve hayatımızdaki yeri hakkında genel bilgi; tarihten çeşitli yazı karakterleri ve bu yazı karakterleri ile serbest kompozisyonlar; renk, ebat, birim tekrar ile kompozisyonda ritim, denge, hiyerarşi gibi ögeler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı, amacı ve çalışma sistemi. Tipografinin tanımı ve gelişimi grafik tasarımlardaki önemi ve işlevi. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
2 | Yazı karakterinin konusuna ve kullanım amacına uygun olarak, harfin geometrisi, temel harf ölçüleri ve biçimleniş oranları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
3 | Devam | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
4 | Yazı karakterlerinin uygun satır aralığında dizilmesi ve harf aralığı çalışmaları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
5 | Sayfa ve kenar boşlukları büyük ve küçük harflerle oluşturulan satırlar. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
6 | Ergonomik tasarım alışkanlıklarının değerlendirilme çalışmaları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
7 | Ara Değerlendirme | |
8 | İlgi çekiciliğin sağlanması ve vurgu yaratımı çalışmaları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
9 | İlgi çekiciliğin sağlanması ve vurgu yaratımı çalışmaları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
10 | Tipografik rezonans yaratmada yazı karakterinin rengi ölçüsü ağırlığı ve stili. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
11 | Yazının diğer tasarım elemanları ile ilişkisinin rezonansa etkisi ve düzenlenmesi. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
12 | Devam | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
13 | Yazı karakterlerinin sahip olduğu imajlar ve tarihsel gelişim sürecinden kaynaklanan özellikleri, çağrışım yoluyla anlatım yaratma ve tipografik rolleri ile ilgili çalışmalar. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
14 | Devam | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
15 | Devam | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. N.K. SARIKAVAK, Görsel İletişim ve Grafik Tasarımında Çağdaş Tipografinin Temelleri, Ankara, 2009. |
---|---|
2. N.K. SARIKAVAK, Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar, İstanbul, 2014. | |
3. D. GONZALES, Typography : Graphic design in context, London, 2012. | |
4. E. BECER, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, 2007 | |
Diğer Kaynaklar | 5. Paul Harris, Gavin Ambrose, Grafik Tasarımda Tipografi, Literatür Yayıncılık, 2012 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 80 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 15 |
Genel Sınav/Final Juri | - | - |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
2 | Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir. | X | ||||
3 | İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
4 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. | X | ||||
5 | Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. | X | ||||
6 | Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | X | ||||
7 | Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir. | X | ||||
8 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
9 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B1 Düzeyi). | X | ||||
10 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | ||||
11 | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. | X | ||||
12 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
13 | Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir. | X | ||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 4 | 10 | 40 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 126 |