AKTS - Grafik Tasarımında Temel Tasarım II

Grafik Tasarımında Temel Tasarım II (GRT102) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Grafik Tasarımında Temel Tasarım II GRT102 2. Dönem 2 4 0 4 10
Ön Koşul Ders(ler)i
GRT101
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Itır Tokdemir Özüdoğru
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencinin; Tekniği, Araçları, Donatıları, Malzemeyi tanıma, düzenleme ve görüntüye dönüştürmesini sağlamak, Gözlem kurgulanımı, araştırma gönüllülüğü, seçme, kavrama, anlama, temel karakteri bulma, yalınlaştırma, ayırma-bileşim üretme, düzeltme-tamamlama, çözüp dönüştürme, anlamla bütünleşme, canlandırma ve tasarımlama özelliklerinin geliştirilmesini sağlamak. Öğrenciye; görsel biçimlendirmenin anlam-işlev, görüngü değer ve öğelerinin disiplinini, düzenini üretebilecek yetileri, ilgileri kazandırmak, bireyin artistik eğilim, yeti ve yeteneklerini eğitmek, görme ve görsel algıya bağlı deneyim ve birikimlerini denetleyip kullanabilmesini öğretmek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tekniği, araç ve gereçleri, donatıları, malzemeyi bilir, söyler, düzenleme ve görüntüye dönüştürür,
  • Edindiği artistik eğilim, yeti ve yeteneklerini kullanarak, görme ve görsel algıya bağlı deneyim ve birikimleri kullanır,
  • Renk ve renkle ilgili bilgili ve deneyimlidir.
  • Üst dönemlerdeki derslere hazır olur
Dersin İçeriği Plastik sanatların temel öğeleri ve ilkeleri; tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, leke, doku, renk, ışık- gölge, perspektif ve açık-koyu) ve tasarım ilkelerinin (uygunluk, birlik, egemen, zıtlık, denge tekrar yön, ölçü, aralık, değer, hareket, hiyerarşi) kullanılabileceği iki boyutlu renkli çalışmaların yaptırılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 a- Tanışma, b- Atılım Moodle üzerinden duyurulan dersin malzeme listesinin tekrar hatırlatılması. Dersin içeriği ve işlenişi hakkında genel bilgiler. Kullanılacak olan boya hakkında bilgiler ve boya denemelerinin yapılması. c- Renklerin nasıl karıştırılacağı, renklerin ve tonların nasıl elde edileceğin gösterilmesi. Sınıf Çalışması: Kağıtların boyanarak kolaj tekniği ile yeni bir düzen oluşturulması. 1.PROJE: RENK ÇEMBERİ: Renk Çemberinin nasıl çizileceğinin gösterilmesi ve renk çemberinin nasıl boyanacağının anlatılması ve projeye başlanması. Sıcak ve soğuk renkler, komşu ve zıt renkler anlatılacaktır. -Kalın gramaj resim kağıdı, guaj boya, Boyalarla ilgili araç-gereçler, fırçalar, palet vb. -Çizim araç ve gereçleri. Kalemler, silgi, kalem açıcı, pergel, cetveller, gönyeler, şablonlar. -Kesiciler: Makas, maket bıçağı vb.
2 2. PROJE: RENK TONLAMASI: Üç ana ve üç ara rengin açık ve koyu tonlamalarının yapılması. 35X50 cm beyaz kâğıda verilecek formatta guaj boya ile boyama çalışması. Renklerin birbirlerinden nasıl etkilendiği, algılanma biçimlerinin anlatılması 3. Proje konusunun verilmesi. -Örnek çalışmalar, - Boyama materyalleri, araç ve gereçleri -Boyama zemini.
3 a- Renk tonlaması projesinin kontrol edilmesi, üzerinde konuşulması. 3. PROJE: RENKLERİN DEĞİŞİK ZEMİNLERDE ETKİSİ: Üç ana rengin ve üç ara rengin farklı zeminlerdeki algılanma biçimlerini uygulama görmek için 35X50 cm beyaz kâğıda verilecek formatta guaj boya ile boyama çalışması. - Boyama materyalleri, araç ve gereçleri -Boyama zemini.
4 a- PROJE 4. KOMPOZİSYON ETÜDÜ –atölyede hazırlanacak olan kompozisyon etüt edilecektir. Stilizasyonun ne olduğunun ve nasıl yapılacağının anlatılması. Stilizasyon eskizlerinin hazırlanması. Etüt edilen kompozisyon stilize edilecek, 30 adet eskiz çıkarılacaktır. PROJE 5. STİLİZASYON: Eskizlerden seçilen iki tanesi 35x50 cm’lik beyaz kâğıda aktarılacaktır. 15x20 cm dikdörtgenler kullanılacaktır.
5 a- Stilizasyon eskizlerinin seçilmesi ver üzerine konuşulması ve proje beşin tamamlanması. PROJE 5. RENK ARMONİSİ: Renkler armonileri anlatılacaktır. Hazırlanan stilize kompozisyonlardan seçilen bir tanesi çoğaltılarak armoni kurallarına göre guaj boya ile boyanacaktır.
6 a- Renk armonisi çalışmalarına devam edilecektir. (Sıcak-Soğuk renkler, Soğuk egemen/sıcak egemen, Zıt/komşu renkler, ayrılmış tamamlayıcı renkler/monokrom, Üç renk armonisi/ Dört renk armonisi, çapraz tamamlayıcı renk armonisi, Siyah/beyaz/gri açık-koyu etkili, üç ana renk ile armoni)
7 Ara Değerlendirme
8 Proje beşin devamı Renk armonisi çalışmalarına devam edilecektir.
9 Renk armonisi çalışmalarına devam edilecektir.
10 Renk armonisi çalışmalarına devam edilecektir.
11 Renk armonisi çalışmalarına devam edilecektir.
12 ÖDEV: PROJE 6: OTOPORTRE ÇALIŞMASI: (Kolaj, fotoğraf). Renkli ve siyah beyaz fotoğraf çıktıları ve farklı malzemeler kesilerek/ birleştirilerek yeni bir portre oluşturulacaktır, 2 farklı çalışma teslim edilecektir.
13 Proje 6’ya devam edilecektir.
14 Projelerin kontrol edilmesi, ders dışı çalışmaların incelenmesi.
15 Projelerin kontrol edilmesi, ders dışı çalışmaların incelenmesi.
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. 1. M. IŞINGÖR, Resim-I. Temel Sanat Eğitimi, (b.t.)
2. 2. İ. GÜNGÖR, Temel Tasar, 2000
3. 3. F. ATALAYER, Temel Sanat Eğitimi, 1994
4. 4. N. GÖKAYDIN, Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı,1990.
5. 5. M. IŞINGÖR, E.ETİ, M.ASLIER, Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri- Grafik Resim, 1986
6. 6. M. SÖZEN, Sanat Kavram ve Teknikleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi (b.t.)
7. 7. E. KALMIK, Renklerin Armoni Sistemi (b.t.)
8. 8. H. READ, Sanatın Anlamı, (b.t.)
9. 9. J. M. PORROMON, Resimde Renk ve Uygulanışı, (b.t.)
10. 10. Prof. A. ÖZOL, Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, 2011
11. 11. Joseph ALBERS, Rengin Etkileşimi, Hayalperest, 2020.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum - -
Projeler 6 80
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir.
3 İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. X
5 Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. X
6 Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
7 Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir.
8 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B1 Düzeyi).
10 Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
11 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. X
12 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
13 Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 6 96
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 6 22 132
Raporlar
Ödevler 1 22 22
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 250