AKTS - Enerji Sektöründe Endüstri Mühendisliği Uygulamaları
Enerji Sektöründe Endüstri Mühendisliği Uygulamaları (IE322) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Enerji Sektöründe Endüstri Mühendisliği Uygulamaları | IE322 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere, mühendislik disiplininin enerji sektörünün kaynak yönetimi ve kullanım dallarındaki kritik rolleri ve bunun çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi verir. Disiplinlerarası mühendislik tasarım sürecinde geniş bir tecrübe kazanmak için öğrenciler multidisipliner takımlarda çalışır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Günümüz dünyasında enerjinin etkisi; enerji planlaması ve kullanım prensipleri; enerji arz ve talebinin yön vericileri; bir mühendisin enerji endüstrisinde yönetim, kaynak planlama ve faydalanmadaki rolü; enerji planlaması için yön verici olarak sürdürülebilirlik; enerji yönetiminde ortak kavramlar; karar verme paradigması: nükleer ve yenilenebilir enerji dahil geleneksel ve yeni enerji kaynakları; enerji yatırımlarının ekonomik değerlendirilmesi, elektrik maliyetinin arttırılması, |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Günümüz dünyasında enerjinin etkisi. Yaşam ve enerji. Güneş. Enerji ve yönetimin stratejileri kontrol etme ve geliştirme aracı olarak etkisi. | |
2 | Enerji arz ve talep ilkeleri. Enerji arz ve talebinin itici güçleri. Enerji talebindeki trendler. | |
3 | Mühendisliğin enerji endüstrisinde yönetim, kaynak planlama ve kullanımdaki rolü. Enerji sektöründe karar vermede değerli bir araç olarak sistem yaklaşımı. | |
4 | Enerji planlaması için itici güç olarak sürdürülebilirlik. Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi teorisi. | |
5 | Ara sınav | |
6 | Enerji yönetiminde ortak kavramlar. Enerji güvenliği, çevre sorunları, kojenerasyon, enerji kullanımında verimlilik, karbon ticareti, sürdürülebilir enerji. | |
7 | Karar verme paradigması. Nükleer ve yenilenebilir enerji dahil, konvansiyonel ve yeni enerji kaynakları. | |
8 | Enerji sisteminin detayları I | |
9 | Enerji sisteminin detayları II | |
10 | Enerji sisteminin detayları III | |
11 | Enerji yatırımlarının ekonomik değerlendirilmesi. Çeşitli değerlendirme araçları, elektrik maliyetinin seviyeli hale getirilmesi, sayısal analiz. | |
12 | Kaynak yönetiminde karar destek sistemleri, enerji kaynaklarının planlanması ve kullanılması. | |
13 | Endüstri mühendisliği bakış açısıyla verimli bir enerji planlaması ve kullanımı için doğru araçları tanımlama. | |
14 | Enerji üretimi ve çevre. Emisyon yönetimi kavramı. Çok kriterli bir karar vermede alternatif kaynakları değerlendirme: Kaynak planlaması ve çevresel tehlikeler. | |
15 | Türkiye'de Enerji - Stratejik bir yönetim anlayışı Türkiye'de GDP ile enerji tüketimi arasındaki ilişki. Arz ve talep eğilimleri. Enerji ithalatına aşırı bağımlılık. Türkiye'de enerji kaynakları. Yenilenebilir enerji potansiyeli ve enerji verimliliği. Belirgin bir stratejik yönetim için uzun vadeli enerji planlaması. | |
16 | Genel tartışma |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Richard A. Dunlap, Renewable Energy, UMorgan & Claypool Publishers, 2020 |
---|---|
2. David JC MacKay, Sustainable Energy - without the hot air, UIT Cambridge, 2009 | |
Diğer Kaynaklar | 3. Robert L. Evans, Fueling Our Future - An Introduction to Sustainable Energy, Cambridge University Press, 2007 |
4. Eduardo Rincón-Mejía, Alejandro de las Heras – Sustainable Energy Technologies – CRC Press, 2018 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 30 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 3 | 90 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini imalat teknolojileri ile ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | |||||
2 | İmalat Teknolojilerine özgü sorunları analiz etme ve tanımlama yeteneği | |||||
3 | Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirme ve model ve deney tasarlama ve yapma becerisi | |||||
4 | Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı kapsamlı bir imalat sistemini (yöntem, ürün veya cihaz geliştirme) ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında tasarlama becerisi | |||||
5 | İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını kullanma ve seçme yetisi | |||||
6 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplama, analiz etme, kritik düşünebilme, yorumlama ve doğru kararlar alabilme becerisi | |||||
7 | Çok disiplinli ve disiplin içi takım üyesi ve/veya bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilecek özgüven ve gerekli örgütsel iş becerileri | |||||
8 | Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurabilme becerisi | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli yenileme kabiliyeti | |||||
10 | İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci | |||||
11 | Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek üzere, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanan çözüm odaklı proje ve risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık | |||||
12 | Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda bilgili |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 25 | 25 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 125 |