AKTS - Matematik Tarihi I
Matematik Tarihi I (MATH318) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematik Tarihi I | MATH318 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Matematik tarihine bir giriş sağlamak Antik çağlardan MS 16yy kadar, soyut ve uygulamalı matematiğin nasıl evrimleştiğini/geliştiğini kavratmak. Öğrencilere, matematiğin nasıl geliştiğini araştırmaya cesaretlendirmrk |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Tarih öncesi matematiği, Antik yakın doğu matematiği (Mezopotamya-Mısır, MÖ 3. millenyum?MÖ500), Yunan-Latin matematiği (MÖ 600 -MS 300), Çin matematiği (MÖ 2. millenyum ?MS1300), Hint matematiği (MÖ 800 ?MS 1600), İslam matematiği (MS 800?MS1500). |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih öncesi matematik | Webten ilgili konuyu tara. |
2 | Yakın Orta Doğu (Mezapotamya MÖ 3000-MS 500) | Webten ilgili konuyu tara. |
3 | Antik Mısır ( MÖ 3000-MS 500) | Webten ilgili konuyu tara. |
4 | Yunan ve latin Matematiği (MÖ 600-MS100) | Webten ilgili konuyu tara. |
5 | Yunan ve latin Matematiği (MS 100-MS300) | Webten ilgili konuyu tara. |
6 | Çin Matematiği (MÖ 2000-MS 1300) | Webten ilgili konuyu tara. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Hint Matematiği (MÖ 800--MS1600) | Webten ilgili konuyu tara. |
9 | İslam Matematiği (MS 800-MS1600): Giriş. | Webten ilgili konuyu tara. |
10 | El Harazmi, El Cevheri,i, El-Kindi, Hunayn, Banu Musa Ahmad, Banu Musa al-Hasan, Banu Musa Muhammed | Webten ilgili konuyu tara. |
11 | Al-Mahani, Thabit, Ahmed, Abu Kamil, al-Battani, Sinan, Al-Nayrizi, Al-Khazin | Webten ilgili konuyu tara. |
12 | Ibrahim, al-Uqlidisi, Abu'l-Wafa, al-Quhi, Al-Khujandi, al-Sijzi, Yunus | Webten ilgili konuyu tara. |
13 | El-Karaji, al-Haitam, Mansur, el-Biruni, Avicenna, el-Baghdadi, El-Jayyani, Al-Nasawi | Webten ilgili konuyu tara. |
14 | Khayyam, Aflah, el-Samawal, el-Tusi, Sharaf, el-Tusi, Nasir, el-Maghribi, el-Samarqandi, el-Banna | Webten ilgili konuyu tara. |
15 | El-Farisi, El-Khalili, Qadi Zada, El-Kashi, Ulugh Bey, el-Umawi, el-Qalasadi | Webten ilgili konuyu tara. |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Carl B. Boyer, A History of Mathematics, New York: John Wiley, second edition, 1989. ISBN 0-471-09763-2. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. David M. Burton, The History of Mathematics: An Introduction, Boston: Allyn and Bacon, third edition, 1985, ix + 678pp. ISBN 0-697-16089-0. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 60 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik lisans programından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak matematik temelli lisansüstü programlarda, kamu veya özel sektörde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak için yeterli bilgiye sahip olur. | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun araç-gereçleri kullanarak ortaöğretime uyarlar ve aktarır. | |||||
3 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, matematik veya uygulandığı alanlardaki güncel problemleri modelleme ve çözüm için gerekli olan matematiksel yöntemleri seçme, kullanma, geliştirme ve çözme becerisine sahip olur. | |||||
4 | Analitik düşünme yeteneğine sahip olur ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır. | |||||
5 | Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |||||
6 | Karar süreçlerinin ihtiyaç duyacağı verileri toplama, analiz etme, yorumlama ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme becerisine sahip olur. | |||||
7 | Matematiğin doğrudan veya dolaylı olarak kullanıldığı alanlarda çalışma yapabilecek düzeyde bilgiye sahip olur ve yaşam boyu öğrenmenin bilinci ile mesleki bilgi ve becerilerini yeniler. | |||||
8 | Matematiğin kullanıldığı alanlarda bireysel olarak veya takımlarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Matematik veya uygulama alanlarındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir. | |||||
10 | Görüş ve düşüncesini nicel ve nitel verilerle destekleyerek açık ve anlaşılabilir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder, paydaşlarıyla iletişim kurar. | |||||
11 | Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 0 |