AKTS - Matematiksel Modelleme

Matematiksel Modelleme (MATH486) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Matematiksel Modelleme MATH486 Alan Seçmeli 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Diferensiyel denklemler önemli pratik problemlerin matematiksel modellerini yapmak için bilim adamlarına ve mühendislere esas araçlar oluşturur. Bu ders üç temel hususu tartışıyor: 1) Diferensiyel denklemleri kullanarak modelin oluşturulması; 2) Hem diferensiyel denklemi çözerek ve hemde çözmeden denklemin kendisinden cözümün davranışını ortaya çıkararak modelin analizini yapmak; 3)Yapılmış analizi, 1) adımında ele alınmış fiziksel (pratik) olayın yorumlanmasına uygulamak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • diferensiyel denklemleri kullanarak pratik problemlerin matematiksel modellerini yababilecek
  • karışık fiziksel hadiseleri anlamak için çözüm tekniklerine sahip olacaktır
Dersin İçeriği Diferensiyel denklemler ve çözümleri, dik hareketin modelleri, tek türün nüfus değişiminin modelleri, çok türün nüfus değişiminin modelleri, mekanik salıngaçlar, elektrik devrelerinin modellenmesi, yayılma modelleri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bazı terimler, Örnekler, Değişkenlerin Ayrılması. s. 9-17
2 Euler metodu, Sabit katsayılı lineer diferensiyel denklemler.. s. 18-20, 256-263
3 Havanın mukavemeti olmaksızın dik hareket. s. 1-6
4 Havanın mukavemeti varken dik hareket. s. 23, Alıştırma 8
5 Sade nüfus değişimi modeli, Göç varken nüfus değişimi. s. 29-37, 41-46
6 Rekabet ortamında nüfus değişimi (Lojistik denklem). s. 47-51
7 Arasınav
8 Av – avcı (Tilki – tavşan) ortamında nüfus değişimi, Salgınlar. s. 65-71
9 İki – tür’ün rekabeti. s. 72-75
10 Engel olmaksızın yay – kitle, Engel ortamında yay – kitle. s. 203-215
11 Engel olmaksızın sargaç, Engel olmaksızın yaklaşık sargaç. s. 219-222
12 Ardışık RC elektrik yükü, Seri RLC elektrik yükü ve cereyan (Birinci mertebeden sistem). s. 77, Alıştırma 3 ve 4, s. 223-227
13 Paralel RLC elektrik gerginliği (İkinci mertebeden skaler denklem). s. 227-230
14 Kaynak veya kayıp olmaksızın yayılma, Kayıp ve kaynak ortamında yayılma. s. 428-435
15 Isı kaynağı olmaksızın ısı akışı, Zamana bağlı yayılma. s. 465-468
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. P. W. Davis, Differential Equations: Modeling with matlab, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 1999.
3. S. L. Ross, Differential Equations, 3rd ed.,Wiley, New York, 1984.
Diğer Kaynaklar 2. E. Kreyszig, Advanced Engineering Mathematics, 8th ed., Wiley, New York, 1999.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 50
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik lisans programından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak matematik temelli lisansüstü programlarda, kamu veya özel sektörde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak için yeterli bilgiye sahip olur.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun araç-gereçleri kullanarak ortaöğretime uyarlar ve aktarır.
3 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, matematik veya uygulandığı alanlardaki güncel problemleri modelleme ve çözüm için gerekli olan matematiksel yöntemleri seçme, kullanma, geliştirme ve çözme becerisine sahip olur.
4 Analitik düşünme yeteneğine sahip olur ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
5 Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
6 Karar süreçlerinin ihtiyaç duyacağı verileri toplama, analiz etme, yorumlama ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme becerisine sahip olur.
7 Matematiğin doğrudan veya dolaylı olarak kullanıldığı alanlarda çalışma yapabilecek düzeyde bilgiye sahip olur ve yaşam boyu öğrenmenin bilinci ile mesleki bilgi ve becerilerini yeniler.
8 Matematiğin kullanıldığı alanlarda bireysel olarak veya takımlarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
9 Matematik veya uygulama alanlarındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir.
10 Görüş ve düşüncesini nicel ve nitel verilerle destekleyerek açık ve anlaşılabilir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder, paydaşlarıyla iletişim kurar.
11 Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 4 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 150