AKTS - Maliye Tarihi

Maliye Tarihi (MLY303) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Maliye Tarihi MLY303 Alan Seçmeli 2 0 0 2 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Duran Bülbül
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Maliye tarihini detaylarıyla öğrenmek
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Devlet kavramı ve tarihsel gelişimi
  • Yerel yönetimlerin tarihsel evrim süreci
  • Kamu girişimciliğinin evrimi
  • Fon sistemi ve fon ekonomisi
  • Kamu harcamalarının ve kamu gelirlerinin tarihsel gelişimi
Dersin İçeriği Devlet kavramı ve tarihsel gelişimi, yerel yönetimlerin tarihsel evrim süreci, kamu girişimciliğinin evrimi, fon sistemi ve fon ekonomisi, kamu harcamalarının gelişimi, kamu gelirlerinin tarihsel gelişimi, hazine yönetimi tarihsel gelişimi ve bütçe hakkı tarihsel evrimi, kamu muhasebesi tarihsel gelişimi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İlkçağ ve Ortaçağ’da mali olaylar (İbraniler, Eski Mısır, Eski Yunan, Eski Roma) (Giray, ss.5 – 17)
2 Yeniçağ’da mali olaylar (İngiltere, Fransa, Almanya) ve mali düşüncenin gelişimi (Giray, ss. 17 – 29; Ders notları)
3 Bütçe hakkının tarihsel gelişimi (Vural & Rakıcı, ss. 129- 146 in Gökbunar & Uğur; Ders notları)
4 Bütçe hakkının tarihsel gelişimi (Vural & Rakıcı, ss. 129- 146 in Gökbunar & Uğur; Ders notları)
5 Osmanlı İmparatorluğunda mali sistem (Tanzimat Öncesi) a- Toprak düzeni, ekonomik, sosyal ve idari yapı (Giray, ss.69-156)
6 Vize I
7 Osmanlı İmparatorluğunda mali sistem (Tanzimat Öncesi) b- Mali system (kamu gelirleri, kamu giderleri, bütçe, hazine işlemleri, maliye teşkilatı, devlet muhasebe sistemi) (Giray, ss.69-156)
8 Osmanlı İmparatorluğunda Tanzimat sonrası mali olaylar a- Mali bunalım ve nedenleri, b- Dış ticaret (Giray,157-187 Ders notları)
9 c- 1838 Ticaret Antlaşması; (Giray,157-187 Ders notları)
10 e- Muharrem Kararnamesi ve Düyun-u Umumiye İdaresi; f. Türkiye Cumhuriyeti Devletine kalan borç “mirası” (Giray,157-187 Ders notları)
11 Dış Borçlanma (Giray, 157-187 Ders Notları)
12 Türkiye’de 1918-23 dönemi mali uygulamaları (Kahraman in Gökbunar & Uğur, ss.181 – 211)
13 Türkiye’de 1918-23 dönemi mali uygulamaları (Kahraman in Gökbunar & Uğur, ss.181 – 211)
14 Türkiye’de 1918-23 dönemi mali uygulamaları (Kahraman in Gökbunar & Uğur, ss.181 – 211)
15 Genel Tekrar
16 Final

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Giray, Filiz (2015), Maliye Tarihi, 6. Baskı, Ekin Yayın.
2. Gökbunar, Ali Rıza ve Uğur, Alpaslan (Edit.) (2016), Sümerlerden Türkiye Cumhuriyetine Maliye Tarihi, Beta Yay.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 25
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 7 7
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 20 40
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 125