AKTS - İktisat Tarihi

İktisat Tarihi (IKT125) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İktisat Tarihi IKT125 Alan Seçmeli 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. M. Gürsan Şenalp
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Endüstri Devrimini hazırlayan koşullar, sanayi üretimiyle ortaya çıkan yeni ekonomik düzenin temel çizgileri, gelişme ritmi ve insanlık tarihinin en köklü dönüşümünün irdelenmesi. Feodal ekonominin sanayi üretimi temelli kapitalizme dönüşümünde geçirilen evreler. Dersin temel yaklaşımını Kapitalist Dünya sisteminin oluşumunun tartışılması oluşturur.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Analitik yöntemleri kullanarak feudal ekonomiden sanayi üretimine geçiş dönemini anlamak, yorumlamak ve günümüzle ilişkilendirmek
  • Ekonomik sistemlerin karşılaştırmalı analizi
  • Günümüzü anlayıp değerlendirmeye yardımcı olacak biçimde sanayi üretimi ve capitalist ekonomik sisteme geçiş evrelerini tartışmak
Dersin İçeriği Endüstri devrimini hazırlayan koşullar, sanayi üretimiyle ortaya çıkan yeni ekonomik düzenin temel çizgileri, gelişme ritmi ve insanlık tarihinin en köklü dönüşümünün irdelenmesi; feodal ekonominin sanayi üretimi temelli kapitalizme dönüşümünde geçirilen evreler; kapitalist dünya sisteminin oluşumunun tartışılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 1750'lerde Britanya Hobsbawn, 1. Bölüm
2 Sanayi Devriminin Kökenleri Hobsbawm, 2. Bölüm
3 Sanayi Devrimi 1780-1840 Hobsbawm, 3. Bölüm
4 Sanayi Devriminin Beşeri Sonuçları Hobsbawm, 4. Bölüm
5 Tarım 1780-1850 Hobsbawm, 5. Bölüm
6 Sanayi Devrimi İkinci Aşama: 1840-1895 Hobsbawm, 6. Bölüm
7 Arasınav
8 Dünya Ekonomisinde Britanya'nın Yeri Hobsbawm, 7. Bölüm
9 Hayat Standartları 1850-1914 Hobsbawm, 8. Bölüm
10 Bağımlılık ve Büyüme: Küreselleşme Çağında Osmanlı Ekonomisi Pamuk, 1. Bölüm
11 19. Yüzyılda Dünya Ticaretinde Ortadoğu'nun Yeri Pamuk, 2. Bölüm
12 Hukuk Sistemi Özkan,15-17
13 Loncalar Özkan,17-19
14 Teknolojik Birikim Özkan,20-22
15 Emeğin dönüşümü Özkan 22,23
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Hobsbawm,Eric,(1999),Industry and Empire, Penguin Books, England.
2. 2. Chris Harman, A People’s History of the World, Verso (2009 [1999]).
5. Özkan, Yılmaz, (2004), From Feudalism to Industrial Revolution, Lecture Notes,Atilim University,
Diğer Kaynaklar 3. Karl Polanyi (2001) [1944]. The Great Transformation, Beacon Press
4. David S. Landes, The Unbound Prometheus. Cambridge University Press, 1969.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 4 64
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 152