AKTS - Bilim ve Teknoloji Politikaları

Bilim ve Teknoloji Politikaları (IKT444) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilim ve Teknoloji Politikaları IKT444 Alan Seçmeli 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Doktor Öğretim Üyesi
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu derste amaç bilimsel ve teknolojik çalışmaların birbirlerine nasıl bağlı olduğunu ve bu çalışmalar sonucu ekonomik büyümenin ve kalkınmanın nasıl gerçekleştiğini irdelemektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenci bilimin, teknolojinin ve inovasyonun ekonomik büyümedeki rolünü açıklayabilmelidir.
  • Ekonomideki farklı kurumları bilim, teknoloji ve inovasyonla ilişkilendirebilmelidir.
  • Araştırma geliştirmeye dayalı ekonomik büyümeyi tetikleyecek kamu destek mekanizmalarını açıklayabilmelidir.
  • Farklı teknoloji transferi mekanizmalarını ve içselleştirme yöntemlerini açıklayabilmelidir.
Dersin İçeriği Bilim teknoloji ve inovasyon politikalarının ekonomik kalkınma ile ilişkisi; arz ve talep taraflı yaklaşımlar, dengeli yaklaşımlar; ulusal seviyedeki bilim, teknoloji ve inovasyon kurumları, kamu destek mekanizmaları, teknoloji transfer opsiyonları, doğrudan yabancı yatırım kanalları ve Türkiye ve Şili karşılaştırması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bilim, Teknoloji ve İcat nedir, iktisat teorisi ve bilim ve teknoloji politika ilişkisi Turkcan, E , Teknoloji, İcat ve YEnilikler, birinci bölüm
2 Teknolojik ilerlemenin tarihi Turkcan, E. İcadın Anonim Döneminden Kişisel Mucitler Dönemine , ikinci bölüm
3 İngiliz sanayi devrimi, ve bilim ve teknoloji ilişkileri Turkcan, E.Kişisel Mucitler Dmneminin Üst Noktası, üçüncü bölüm
4 Yatırım malları sektörü, tarım tezgahları, uzun dalgalar ve paradigm değişimleri Turkcan, E.Sanayi Devrimi’nin Sonucu: İcadın Kolleftif-Organize Dönemi: dördüncü bölüm
5 20. yüzyılda bilim ve teknoloji politikası, ulusal yenilik sistemleri Turkcan, E. ,Dünyada Bilim ve TEknoloji Politikalarının Doğuşu ve Gelişimi, beşinci bölüm
6 Türkiye’de bilim ve teknolojinin gelişimi I Turkcan, E. Türkiye’nin 20.yyın ilk yarısındaki tekno ekonomik gelişmesi, dokuzuncu bölüm ss. 403-422
7 Türkiye’de bilim ve teknolojinin gelişimi II Turkcan, E. Cumhuriyet’in ilk yılları ve Devletçilik dönemi, ss. 427-459
8 Türkiye’de bilim ve teknolojinin gelişimi III Turkcan, E., İkinci Dünya savaşı sonrası, ss. 460-489, dokuzuncu bölüm
9 Arasınav
10 Türkiye’de Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu’nun Kuruluşu ve Örgütsel Gelişmesi 1963-2005 Turkcan, E. Tübitak’ın kurulması, onuncu bölüm, ss.495-513,onuncu bölüm
11 Tübitak’ın Bilim Politikası İşlevi ve Mekanizmaları Turkcan, E. Tübitak’ın İşlevsel Gelişmesi ve Bilim Politikası, ss.587-602, onbirinci bölüm
12 Türkiye’nin Ulusal bilim ve Teknoloji Politikaları I Turkcan, E. Beş Yıllık Kalkınma Planları ve BTYK toplantı notları, onikinci bölüm
13 Türkiye’nin Ulusal bilim ve Teknoloji Politikaları II Ulusal Bilim Teknoloji ve Yenilik Stratejisi 2011-2016
14 Türkiye’de inovasyon, teknoloji ve ekonomik büyüme I Akçomak, İ. Semih (2014) Teknoloji, İnovasyon, ve Ekonomik Büyüme
15 Türkiye’de inovasyon, teknoloji ve ekonomik büyüme II Aysan, A. F., ve Dumludağ, D (ed) Kalkınmada Yeni Yaklaşımlar, İmge Kitabevi, İstanbul.
16 Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Turkcan, Ergun (2009) Dünyada ve Türkiye’de Bilim, Teknoloji ve Politika, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. ISBN/SKU: 9786053990734
2. Aysan, A. F., ve Dumludağ, D (ed) Kalkınmada Yeni Yaklaşımlar, İmge Kitabevi, İstanbul.
3. Ulusal Bilim Teknoloji v eYenilik Stratejisi 2011-2016, BTYK 22 Ek 4 UBTYS-2011-2016

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 35
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 6 96
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 2 2
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 3 3
Toplam İş Yükü 149