AKTS - Malzeme Termodinamiği II
Malzeme Termodinamiği II (MATE204) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Malzeme Termodinamiği II | MATE204 | 4. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5.5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATE203 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Malzeme Mühendisliği öğrencilerine çözelti termodinamiğini, gaz ve saf kondens faz reaksiyonlarını, kondens çözelti bileşenleri içeren sistemlerde reaksiyon dengesi kriterlerini öğretmektir |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Çözeltilerin davranışı, kısmi molar ve molar, göreceli kısmi molar ve göreceli integral molar, artık kısmi molar ve artık integral molar çokluklar; kimyasal potansiyel, aktivite ve standart haller; Raoult ve Henry kanunları; Gibbs-Duhem denklemi; faz dengeleri, ikili sistemlerde Gibbs serbest enerji-bileşim ve faz diyagramları; kimyasal reaksiyon |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çözeltilerin termodinamiği, çözeltilerin özellikleri, kimyasal potansiyelin tanımı | Ders kitabından Bölüm 5, Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
2 | Çözelti özelliklerinin kullanımı, a) İntegral çokluklar (çözelti oluşumu, bir bileşenin bir çözeltiye ilavesi), b) Kısmi çokluklar. | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
3 | Gibbs-Duhem denklemi, kısmi ve integral çokluklar arasındaki ilişki, örnekler | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
4 | Göreceli kısmi molar çokluklar, göreceli kısmi molar Gibbs enerjisi ve aktivitenin tanımı | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
5 | Göreceli integral molar çokluklar (karışım), örnekler | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
6 | Çözeltilerin davranışları, entropinin istatistiksel ifadesi, konfigürasyonel entropi, örnekler | Ders kitabından Bölüm 4, Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
7 | Arasınav 1 | |
8 | Çözeltilerde yarı kimyasal model, ideal çözeltiler, düzgün çözeltiler, ideal olmayan çözeltiler | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
9 | Raoult ve Henry Kanunları, aktivite katsayısı | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
10 | Artık kısmi molar ve artık integral molar çokluklar | Ders kitabından Bölüm 9 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
11 | Kimyasal reaksiyon termodinamiği, metallerin oksitlenmesi, oksitler için Ellingham diyagramı | Ders kitabından Bölüm 12 ve Bölüm 13 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
12 | Faz dönüşümlerinin Ellingham çizgilerine etkisi, oksitlerin kararlılığı, örnekler | Ders kitabından Bölüm 12 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
13 | Arasınav 2 | |
14 | Karbonun oksitleri, CO/CO2 skalası, H2/H2O skalası, örnekler | Ders kitabından Bölüm 12 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
15 | Sıcaklığın ve basıncın reaksiyon dengesine etkisi | Ders kitabından Bölüm 13 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
16 | Kompozisyonun reaksiyon dengesine etkisi, örnekler | Ders kitabından Bölüm 13 ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Introduction to the Thermodynamics of Materials” David R. Gaskell (4th ed.), Taylor and Francis, 2003. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Thermodynamics in Materials Science, Robert T. DeHoff, McGraw-Hill, 1993. |
3. Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics, J. M. Smith, H. C. Van Ness, M. M. Abbott, McGraw-Hill. | |
4. Thermodynamics of Materials, Volumes I & II, David V. Ragone, John Wiley, 1995. | |
5. Thermodynamics of Solids, Richard A. Swalin, John Wiley, 1970. | |
6. Chemical Thermodynamics of Materials, C.H.P. Lupis, , North-Holland, 1983. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 6 | 6 |
Ödevler | 4 | 4 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 14 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Metalurji ve Malzeme mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini ve malzeme sistemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
2 | Malzeme sistemlerinin yapıları, özellikleri, işlenmesi ve performansına ilişkin bilim ve mühendislik ilkelerinin anlaşılmış olması | X | ||||
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve uygun malzemeyi seçme becerisi; bu amaçla modern tasarım ve malzeme seçim yöntemlerini uygulama becerisi | X | ||||
5 | Metalurji ve Malzeme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Metalurji ve Malzeme Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistiksel ve bilgisayar yöntemlerini de kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | ||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | ||||
12 | Metalurji ve Malzeme Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 1 | 4 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 12 | 24 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 129 |