AKTS - Ayrık Matematik ve Uygulamaları

Ayrık Matematik ve Uygulamaları (MATH211) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Ayrık Matematik ve Uygulamaları MATH211 Diğer Bölümlere Verilen Ders 2 2 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
MATH157 ve CMPE102
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Diğer Bölümlere Verilen Servis Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Ayrık matematik bilgisayar bilimlerine, istatistiğe ve mühendislikteki uygulama alanlarından dolayı matematiğin yükselen ilgi alanlarından biridir. Bu dersin amacı, öğrencilere ayrık matematiksel problemleri modelleme, analiz etme ve çözme yeteneği vermektir. Bu ders ayrıca temel olarak algoritmaların hesaplamada önemini vurgulamayı amaçlamaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • temel kombinatorik formullerini ve saymanın ilkelerini anlar ve uygulayabilir
  • doğrusal rekürans bağıntıları çözebilir
  • çizge kuramının temel kavramlarını bilir
  • temel arama ve sıralama algoritmaları hakkında bilgi edinir
Dersin İçeriği Algoritmalarının Karmaşıklıkları ve analizi, Ayrık olasılık teorisinin temelleri, Rekurans ve tekrarlamalı uygulamalar, Arama ve Sıralama Algoritmaları, Çizge Kuramı, Ağaç ve yollar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Asimptotik Notasyonlar O,Ω,Θ s. 518-528
2 Algoritmaların analizi ve kompleksleri s. 531-535
3 Güvercin Yuvası İlkesi, Genelleştirmeleri ve Uygulamaları s. 420-431
4 Permütasyonlar, permütasyonlarda işlemler s. 313-329
5 Saymanın Temel İlkesi s. 349-355
6 Kombinasyon. Kombinatorik Formüller s. 356-361
7 Binom Katsayılarının Özellikleri. Stirling Formulü. s. 362-370
8 İçerme ve Dışlama İlkesi s. 326-330
9 Rekurrens Denklemler. Sabit Katsayılı Doğrusal Rekurrens Denklemler. s. 457-475
10 Rekurrens Denklemler. Sabit Katsayılı Doğrusal Rekurrens Denklemler(Devam) s. 476-490
11 Arama algoritması s. 536
12 Sıralama algoritması s. 536-540
13 Üreteç Fonksiyonlar
14 Çizge kuramı, ağaçlar s. 649-665
15 Problem çözümü ve tekrar
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. S. Epp, Discrete Mathematics with Applications, Brooks/Cole, 3rd Edition 2004
Diğer Kaynaklar 2. Kenneth H. Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, McGraw-Hill, 2007
3. Ralph P. Grimaldi, Discrete and Combinatorial Mathematics, 5th Edition, Addison-Wesley, 2004

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 60
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik lisans programından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak matematik temelli lisansüstü programlarda, kamu veya özel sektörde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak için yeterli bilgiye sahip olur.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun araç-gereçleri kullanarak ortaöğretime uyarlar ve aktarır.
3 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, matematik veya uygulandığı alanlardaki güncel problemleri modelleme ve çözüm için gerekli olan matematiksel yöntemleri seçme, kullanma, geliştirme ve çözme becerisine sahip olur.
4 Analitik düşünme yeteneğine sahip olur ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
5 Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
6 Karar süreçlerinin ihtiyaç duyacağı verileri toplama, analiz etme, yorumlama ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme becerisine sahip olur.
7 Matematiğin doğrudan veya dolaylı olarak kullanıldığı alanlarda çalışma yapabilecek düzeyde bilgiye sahip olur ve yaşam boyu öğrenmenin bilinci ile mesleki bilgi ve becerilerini yeniler.
8 Matematiğin kullanıldığı alanlarda bireysel olarak veya takımlarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
9 Matematik veya uygulama alanlarındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir.
10 Görüş ve düşüncesini nicel ve nitel verilerle destekleyerek açık ve anlaşılabilir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder, paydaşlarıyla iletişim kurar.
11 Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 6 12
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 100